• majflickan

Vinke, vinke, haretass`. Vifta på ditt öra............. sen då?

E de ngn som vet fortsättnignen på denna ramsa??

• Svar på tråden Vinke, vinke, haretass`. Vifta på ditt öra............. sen då?
  • mariiee

Aldrig hört men nyfiken på resten.

• Teppitepp
    Jag vet inte om det är samma ramsa eller en avart av den du frågar om men vi, alltså i min släkt har ramsan "Vinka vinka haretass, Känn så det luktar!"

Den har förekommit så länge jag kan minnas hos oss.
    Enligt min mor så höll hennes far, min morfar, något illaluktande framför näsan eller bara fingrarna på ett retsamt sätt under näsan samtidigt som han sa ramsan. Helst skall det väl vara något som luktar illa för att få rätt effekt på den som utsätts för "terrorn".

Mina barn har i sin tur fått sin beskärda del av samma ramsa osv.. 

Själv har jag länge undrat över varifrån den kommer, eller dess ursprung, men har aldrig hittat något svar. Tror att vår variant är en västgötsk parodi på någon annan mer seriös ramsa eftersom ordlekar och ironi har varit vardagsmat i vår släkt.

Att det hålls en hartass under näsan har jag tolkat som att min morfar i skolan hade krita som de skrev med på griffeltavlan och att de raderade texten med en hartass vilket jag vet var vanligt innan annat fanns och att den nog oftast luktade illa men att det var för att retas.

Men det är bara mina funderingar utan några vetenskapliga bevis för att det är anledningen. 
Svar på tråden Vinke, vinke, haretass`. Vifta på ditt öra............. sen då?