• Mjolle

Ni som är "mot" jakt, äter ni kött?

Jag blev nyfiken när jag såg en tråd om jakt.

Många säger att det är omoraliskt att döda andra varelser, att det är hemskt osv.
    Då undrar jag hur många som tycker så, som äter kött?

Ni bör ju vara medvetna om djurindustrin och hur den ser ut när ni gör ett sådant uttalande. Att tycka illa om en jakt där människan skjuter ihjäl ett djur och äter upp det, och i samma stund dra nytta av en industriell djuruppfödning med masslakt på schemat.. det blir lite hycklande kan jag känna.

Eller finns det undantag? Finns det folk som är mot jakt, men äter kött - fast bara frigående och ekologiskt?

Så, hur är det? Tar ni en skinkmacka, käkar köttfärs till tacosen och köper hamburgare ibland?
    Eller står ni fullt ut för ert resonemang och är vegetarianer (eller veganer)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är "mot" jakt, äter ni kött?
  • trollkarl
    molly50 skrev 2011-04-17 13:16:12 följande:
    Nu tänker jag inte försöka förklara för dig eftersom VirrigaVerna redan har gjort det på ett utmärkt sätt.
    Vargar ÄR flockdjur precis som våra hundar,även om de också kan jaga ensamma.
    nej, hunden är mer flockdjur per definition än vad vargen är.
    och kom inte dragandes med att den härstammar från varg etc.
    till skillnad från dig, vilket gör det svårt för debatten, är att jag har tillgång till alla forskning runt djur, växter etc via globala databaser. vargen är inte definierad som flockdjur, det är en gammal myt som följer med tyvärr i bakvattnet..
  • molly50
    trollkarl skrev 2011-04-17 13:10:57 följande:
    ja för media har ju inga tendenser att fabricera fakta?

samma med kamphundarna.

"han bet mig"!!
    ja för du slog han..
    Jag går inte efter media om du nu trodde det. De fakta jag har kommer från ett betydligt trovärdigare håll.
  • molly50
    trollkarl skrev 2011-04-17 13:17:54 följande:
    till skillnad från dig, vilket gör det svårt för debatten, är att jag har tillgång till alla forskning runt djur, växter etc via globala databaser. vargen är inte definierad som flockdjur, det är en gammal myt som följer med tyvärr i bakvattnet..
    Jag tänker ite ens diskutera detta med dig mer eftersom du så uppenbart tror på det du själv skriver trots att flera andra har fakta som talar emot dina påståenden. Men tack för ett gott skratt i alla fall! Skrattande
  • trollkarl
    molly50 skrev 2011-04-17 13:22:04 följande:
    Jag tänker ite ens diskutera detta med dig mer eftersom du så uppenbart tror på det du själv skriver trots att flera andra har fakta som talar emot dina påståenden. Men tack för ett gott skratt i alla fall! Skrattande
    så forskningen och vetenskapen säger annorlunda? professorerna på högskolan har fel?
    du får rätt på tenta om du skriver att det är ett flockdjur?
    du har tillgång till databaserna globalt för sammaställning av forskningen?
  • illythedestroyer

Har bara läst ts, jag är vegetarian för jag känner inte att jag skulle ha hjärta att ha ihjäl ett djur. Men jag tycker också att om man aka äta kött så är jakt bättre än industriellt uppfödda djur.

• Buster78
    Trivelina skrev 2011-04-17 12:50:37 följande:
    Och för några år sen så ansåg man att spädbarn hade inte känslor så som större barn och vuxna så man gjorde ingrepp på dem utan bedövning. Idag vet man att det är fel. Med litenhet betyder det inte att man är utan känslonerver.
    Jag har inte sagt att grisen inte har känslor. Jag säger att det lilla ingreppet är lindrigt mot vad den blir utsatt för INNAN ingreppet!!!
  • trollkarl

enligt hanna Dittrich Söderman, rovdjurshandläggare på länstyrelsen så var det som hände med hunden o barnvagnen enbart pga att det fanns en hund i närheten..

som jag sa

• VirrigaVerna
    trollkarl skrev 2011-04-17 13:17:54 följande:
    Det är väl ingen gammal myt att vargar lever i flockar och räknas som flockdjur?
    Det är inte heller någon gammal myt att vargar är starkt revirhävdande och kommer att ge sig på en varg/hund som de ser som en inkräktare.
    Jag är för ett bra och friskt vargbestånd i Sverige men det innebär ju inte att man måste vända och vrida fakta så att de stämmer med den egna övertygelsen. De flesta vargar ger sig på en solitär varg om den kommer in på fel revir.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • molly50
    VirrigaVerna skrev 2011-04-17 22:14:22 följande:
    Det är väl ingen gammal myt att vargar lever i flockar och räknas som flockdjur?
    Det är inte heller någon gammal myt att vargar är starkt revirhävdande och kommer att ge sig på en varg/hund som de ser som en inkräktare.
    Jag är för ett bra och friskt vargbestånd i Sverige men det innebär ju inte att man måste vända och vrida fakta så att de stämmer med den egna övertygelsen. De flesta vargar ger sig på en solitär varg om den kommer in på fel revir.
  • trollkarl
    VirrigaVerna skrev 2011-04-17 22:14:22 följande:
    vrida o vända? jo men visst, mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Svar på tråden Ni som är "mot" jakt, äter ni kött?