• konkelbär

Lista era mest grundläggande regler hemma hos Er!

För att få någon ordning på barnkaoset hemma hos oss har vi beslutat att lista de regler som ska gälla. 1. Inte slåss/knuffas 2. Inte retas 3. Inte skrika 4. Plocka undan efter sig 5. Klä på sig själva 6. Inte vara dum (säga fula saker till varandra t ex) 7. Svara på tilltal (svara om någon säger hej, god morgon t ex) Barnen är 7, 6 och 3 år gamla. Konsekvenser kan bli att xboxet kopplas ur ett par dagar, att lördagsgodiset uteblir t ex. Hur ser era regler ut? Och vad händer om reglerna inte följs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 10:41
    Ursäktar för hur inlägget ser ut, blir så ifrån iphone.... :)

• Svar på tråden Lista era mest grundläggande regler hemma hos Er!
  • Veladis

- Vara allmänt hyfsad trevlig (svara på tilltal, tacka för maten, inte retas för mycket med övriga familjemedlemmar etc)
    -  Respektera andras tillhörigheter (syskons leksaker, mammas mobil, etc)
    - Plocka undan sina grejer efter sig (hänga upp sina kläder i hallen, ta med sina grejer till sitt rum)
    - Be om ursäkt och ställa tillrätta om man gjort ngt dumt
    - Sitta eller ligga i soffan, inte hoppa, brottas, etc.
    - Inte äta kladdiga saker i soffan
    - Vara snäll mot djuren
    - Sitta vid köksbordet när vfamiljen äter och fråga när man vill gå ifrån om det är OK (men ingen är tvungen att äta)
    - Sköta sin hygien (tandborstning, duscha/bada med jämna mellanrum, osv)

Detta är förhållningsregler som gäller alla familjemedlemmar. Bryter man mot dem, så, tja, det brukar få någon slags naturlig konsekvens. Hoppar man i soffan får man gå därifrån. Plockar man inte undan efter sig försvinner saker.

• morochmer

1. Lyssna på varandra

2. visa respekt.

• morochmer
    morochmer skrev 2011-02-16 12:16:12 följande:
    1. Lyssna på varandra

2. visa respekt.
    Men vi straffar inte våra barn för det är ju inte särskillt respektfullt och reglerna gäller familjen inte enbart barnen.

Ts-vad blir ditt straff ifall du inte lyssnar på barnen? får du inte sminka dig på en vecka eller kanske sova utan huvudkudde?

Fast det kanske aldrig händer. Du kanske aldrig är i din egen värld utan alltid hör och svarar dina barn?
  • konkelbär
    morochmer skrev 2011-02-16 12:20:30 följande:
    Men vi straffar inte våra barn för det är ju inte särskillt respektfullt och reglerna gäller familjen inte enbart barnen.

Ts-vad blir ditt straff ifall du inte lyssnar på barnen? får du inte sminka dig på en vecka eller kanske sova utan huvudkudde?

Fast det kanske aldrig händer. Du kanske aldrig är i din egen värld utan alltid hör och svarar dina barn?
    Nu tror jag att du missuppfattat det hela. Självklart straffas ingen för minsta lilla, och de olika relgerna har ju olika "värde" i "straffskalan" om man nu ska uttrycka det så (vet inget annat sätt att förklara på).

Det är ingen som blir av med lördagsgodiset för att ha låtit bli att ta undan tallriken efter maten. Men däremot, om någon slåss, en, två, tre gånger utan att sluta - trots flera tillsägelser - då kan xboxet ryka i ett par dagar. Sådant som är direkt oacceptabelt får följder hemma hos oss.

Reglerna gäller oss alla, även vuxna. Men vi vuxna slåss inte. Alltså slipper vi påföljder för det

Det är ingen diktatur här hemma, utan alla har flera  chanser på sig att försöka bättre innan det följer någon konsekvens.
  • Alvi

Hmm... vi har inga "uppenbara" regler... Men jag ska försöka:

- Man ska vara TREVLIG. Allt är väl relativt, men ju mer vi säger åt barnen, ju mer vi lär dem vad man ska/får och vad man inte ska/få göra, så kommer de förstå vad "trevlig" innebär.

- Man äter med bestick.

- Man ber trevlig om saker och ting.

- Man säger tack och hej och sådär.

- Man är snäll mot djur. ALLA djur, även myror etc.

- Man avbryter inte när andra pratar eller pratar i telefon.

Hmm... ja, det var väl det jag kom på på rak arm.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Alvi

Läste inget i tråden, inte ens TS, för jag ville inte få "idéer utifrån"...

Men konsekvenser blir det inga... mer än tillsägelser och ett krav på "ändring", alltså säger de inte tack när de får nåt ska de säga tack, och petar de upp mat på gaffeln med fingrarna ska de använda kniv.

Våra barn är 4 och 7 år.

• Fruktisar
    En Åsa skrev 2011-02-14 10:59:37 följande:
    Hehe, hon är 2.5, inte 25
    haha jag trodde du skrivit rätt men som ett skämt :D jag skrattade iaf :D
  • Alvi
    En Åsa skrev 2011-02-14 10:59:37 följande:
    Hehe, hon är 2.5, inte 25
    Hahahahaha, jag trodde du drev med oss och tyckte du var asrolig...!
  • Alvi
    Fruktisar skrev 2011-02-17 21:03:20 följande:
    haha jag trodde du skrivit rätt men som ett skämt :D jag skrattade iaf :D
    Jag med!
  • canmamma

Vi har bara tre:

1. Safe
    2. Respectful
    3. Kind

I den ordningen. Principiella regler är sååå mycket mera användbara än situationsbundna. 

• Machapuchare

"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem"
    Det är vår viktigaste regel.

• Marie30

Har aldrig funderat på våra regler tidigare. Vi är kanske inte så genomtänkta

Men man får inte göra illa någon annan.
    Man ska lyssna om någon säger ifrån.
    Man tar inte saker från någon utan att fråga.
    Man äter vid bordet.
    Man ska vara tyst när andra sover.
    Man säger förlåt om man gjort någon ledsen.
    Man måste låta mamma få dricka sitt morgonkaffe innan man kräver för mycket av henne.

Några straff tillämpas inte men vi pratar ju så klart om något blivit tokigt om hur vi skulle kunnat ha gjort på ett annat sätt.

Svar på tråden Lista era mest grundläggande regler hemma hos Er!