Klinga81 skrev 2011-02-14 11:03:41 följande:
Jag är ateist och har varit det i hela mitt liv. Båda mina föräldrar och min syster tror nog lite svenskt att det finns "nåt" och sådär men inte jag. Absolut inte. Varför skulle det göra det? För mig att det så uppenbart att det inte finns nån magi eller nåt övernaturligt som som ger mening. Jag tror vi bara har sjukt tur som finns och att vi inte finns speciellt länge och sen dör man och det händer absolut ingenting, precis som innan man levde.
Jag tycker givetvis att det hade varit trevligt att tro annorlunda och jag häpnas över att så många verkar tro att det ska hända nåt när man dör eller att man har en själ som på nåt flummit sätt lever vidare. Hur kan man som rationell människa tro på gud eller liknande? Jag bara fattar inte, kan någon göra ett försök?
Jag kan första att man tycker att det är langsökt att tro pa organiserade religioner eller ha andra specifika trosuppfattningar, men jag vet inte om jag skulle kalla det rationellt att inte tro pa nagonting - eller ens möjligheten att det finns nagonting utöver det som vi människor kan uppfatta.
Människan är av naturen nyfiken, och med hjälp av vetenskap kan vi testa olika teorier och vi har ingen aning om vad vi kan komma att upptäcka i framtiden.
Vad vi vet är människan den mest avancedade varelsen pa jorden, vi vet att det finns andra planeter och solsystem o dyl men vi förutsätter att djuren inte vet det.
Djuren förstar sig i sa fall bara pa det som de kan observera här pa jorden men jag gissar pa att ingen av dem spekulerar i huruvida det finns nagot mer än det de kan observera.
Det är i sa fall detta som bland annat skiljer oss fran andra djur, vi har kapacitet att tänka utanför var egen existens och spekulera i vad som kan finnas utöver det vi redan känner till, däribland sadant vi i nuläget kallar övernaturligt.
I verkligheten handlar det ju bara om sadant vi inte lyckats utforska - huruvida det nu existerar eller inte.
Det är viktigt att man har en sund skepsis men jag skulle inte vilja säga att det är rationellt att avfärda all form av öppenhet för att nagonting finns utöver det vi känner till som magiskt tänkande eller liknande.
När vi dör bryts vara kroppar till slut ner och atervänder till sin tidigare form. Som jag förstatt det delar allt liv atomer med varandra, att vi t.ex. har en liten del av de människor som funnits innan oss i oss, att de är del av vara kroppar rent fysiskt.
Jag tänker som sa att allt är energi. Inklusive tankar och känslor. Tankar och känslor bearbetas av hjärnan men de tar ju fortfarande form när de blir till, Tankar, känslor, upplevelser som blir till minnen, allt detta lagras i var hjärna, men vad händer med dessa när vi dör? De fanns ju där under var livstid även om de inte har nagon substans. De har vid ett tillfällle formats, men disintegreras de när vi dör?
Man talar ju inom vetenskapen om att man i framtiden ska kunna lagra människors personligheter i en databas och pa sa sätt fa evigt liv, teoretiskt alltsa. Detta innebär att man hoppas kunna "utvinna" dessa tankar, känslor, minnen och personlighetsdrag. Alltsa ta tillvara pa dem.
Sa vad händer med dessa när vi dör om vi inte tar vara pa dem? Upplöses de till ingenting? Det kan ju inte vara möjligt eftersom det är energi.
Jag vet inte vad som händer. Jag tillhör en av dem som önskar mer än nagonting att varat medvetande finns kvar efter att vi dör, att vi pa nagot sätt lever vidare, men jag är samtidigt mycket skeptisk.
Däremot har jag kommit att tänka pa att det mest logiska vore om vara tankar, känslor, minnen osv splittras upp och sprids ut pa samma sätt som vara kroppar gör när vi dör och därefter blir del av nagonting nytt.
Med andra ord skulle sannorlikheten att aterfödas som samma person igen i princip vara obefintlig men teoretiskt möjlig. Däremot, om jag dör imorgon och en ny föds ar 2023 t.ex. kan detta nyfödda barn ha fatt en liten del av mitt medvetande i sitt dna. I teorin alltsa.
Detta skulle t.ex. kunna förklara de människor som upplever sig ha haft tidigare liv och har fragment av minnen fran dessa, och minnena kanske kommer fran att de har en större del dna av vissa slumpmässigt utvalda personer.
Langsökt? Kanske, men jag tycker i alla fall att det är en intressant teori.
Även om jag i ärlighetens namn inte gillar tanken pa detta eftersom jag gärna vill vara 100% jag och dessutom medveten med alla minnen intakta efter att jag dött.
Sa för egen del kan jag inte annat än hoppas, men rent logiskt är förklaringen ovan nagonting jag känner är fullt möjljigt.
Det kan hända att jag tänker helt fel, men da far du gärna bemöta det jag sagt och förklara varför du inte tror att det kan vara möjigt.
Mvh.