• Bumblebina

Prickig

Min son är lite drygt 2 månader och har de senaste vå veckorna haft röda prickar på kinderna och runt munnen. Ser inte ut som hormonplitor, de har kommit och försvunnit. Detta är något annat.

Min fråga är då: Vad är de vanligaste födoämnena som han kan reagera på? Jag ammar fullt och har inte kunnat se att jag ätit något annorlunda än jag gjort tidigare. Det enda jag kunnat komma på skulle möjligen kunna vara tomater eller lök, men det har jag ju ätit tidigare också... Blir inte riktigt klok på detta och hoppas du kan få det att klarna lite.

• Svar på tråden Prickig
  • Allergiexperten

Hej! Spädbarn kan reagera med prickar och utslag på huden om de via bröstmjölken får i sig starka proteiner, oftast mjölk eller äggprotein men kan också reagera mot mat med starka färgämnen och starka kryddor. Därför är det bra att i början när man ammar äta mild kost och inte prova nya maträtter.
    Att säkert säga vad din son reagerat på är svårt, skulle kunna vara tomat som är ett starkt färgämne men säker är det inte. Fortsätter utslagen att komma och också öka på sig rekommenderar jag att du återgår till kost du åt när barnet var symtomfri. Prickarna är inte farliga utan försvinner av sig själv i de flesta fall.
    Om utslagen ökar på sig och / eller det tillkommer magbesvär så tycker jag du ska ta kontakt med BVC för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Prickig