Fantastiska ensamma föräldrar!!
Har läst på FL om en del om människor som klagar på sin dåliga ekonomi. Att de inte har råd med än det ena än det andra till sig och sina barn. Förstår att det måste vara väldigt jobbigt att känna så men sen finns ju dessa föräldrar som faktiskt får det att fungera BRA trots knappa resurser!!! För mig är dessa fantastiska!
OBS! Detta är alltså ingen kritik till de som inte får det att gå ihop och är tvingade att försaka saker!!
Min fantastiska mamma var ensamstående med tre jobbiga döttrar, hon har ingen utbildning utan alltid haft lågavlönade arbeten, på det jobb hon arbetade den mesta tiden av vår uppväxt fick hon ut 11 tusen-någonting, till det bostadbidrag och underhåll. Detta var på 80-talet. Vi bodde i en hyreslägenhet med fyra rum där vi, de två yngsta, fick dela på det största rummet med en hyra på över 5 000:-. Två av oss red, det kostade över 2000:- per barn / termin och ridläger varje sommar på det!! Den tredje dansade, kostade över 1000:- termin. Mamma hade bil (gammal men ändå, den rullade), diskmaskin, fina möbler, sommarstuga, husdjur, Liseberg varje år, nya kläder varje säsong, alltid bra mat och pengar till utflykter i skolan, ja listan kan göras LÅNG!!
Denna kvinna är också helt emot att ta lån så allt hon köpt har hon sparat ihop till, hon fick heller aldrig extra hjälp av våran pappa, han betalade ju underhåll som skulle täcka allt... Mhmm... Har nu när jag vuxit upp och har egen ekonomi förundrats hur hon klarat av detta, och jag och min sambo har ut tre gånger så mycket, visst att man rättar utgifterna efter sin plånbok men tycker ändå att detta är magi. Har kommit underfund med att hon sparade in på sig själv, hon unnade sig INGENTING, blir rörd bara ja tänker på det.
Tycker min mamma har varit fantastisk och vill bekräfta henne på det här sättet, ska länka denna till henne så förstår hon varför jag frågat så mycket om hennes ekonomi genom åren är också väldigt glad att hon nu har en väldigt bra ekonomi och kan unna sig allt hon vill.
Är det någon mer som haft en "superekonomisk" förälder eller är ni det själva? Skriv gärna , alltid kul att läsa om otroliga människor. All heder till er!