• trevillblifyra

Fast tjänst på 75% hur blir mitt SGI??

Jag har en fast månadstjänst med 75%, dvs jag arbetar 126 timmar/månad.

Jag har varit inne på försäkringskassans hemsida och beräknat min SGI.

Har jag rätt i att jag markerar måndag till söndag i min beräkning fast än att jag arbetar 75%, eller det har inte med saken att göra, bara att man har arbetat de timmar försäkringskassan kräver??

• Svar på tråden Fast tjänst på 75% hur blir mitt SGI??
  • Carisma95

Har du en fast tjänst på 75 % beräknas din SGI/föräldrapenning på samma sätt som om du hade haft en heltidstjänst. Dvs som följer;

Din månadslön x 12 (årsinkomst) x 0,8 (80 %) x 0,97 (regeringens sänkning med 3 %) / 365 dagar = din föräldrapenning per dag, innan skatt.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • trevillblifyra

Jo det vet jag, men läs;

Har jag rätt i att jag markerar måndag till söndag i min beräkning fast än att jag arbetar 75%, eller det har inte med saken att göra, bara att man har arbetat de timmar försäkringskassan kräver??

• Carisma95
    trevillblifyra skrev 2011-02-14 19:29:34 följande:
    Jo det vet jag, men läs;

Nu vet jag inte riktigt vart du är(?) men menar du när du beräknas SGI:n eller när du beräknar din föräldrapenning?
    SGI:n beräknas som sagt som ovan. Däremot vid uttag av föräldrapenning så kan du ju välja att ta ut 0-7 dagar/vecka och där har hel- eller deltid ingen betydelse. Däremot betyder fler dagar/vecka att du är hemma kortare tid med barnet.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Erica87

ja du kan väl räkna alla dagar och sen uppge timmar varje dag? har jag för mig...  eller så behövs inte timmarna när man har full fp... men du ska iaf beräkna alla dagar oavsett procent.

• Dixie

men att du har en 75% tjänst har ju inget med hur många dagar fp du kan ta ut - alla har ju lika många dagar, då får ju bara mindre pengar per dag - jämfört med om du hade haft en lön beräknad på 100%......

• IsabelleLi

Om du vill ha ut maximal ersättning (97% av 80%) så JA, isåfall markerar du må-sö. Men det är helt frivilligt hur många dagar du tar ut. Tycker du att det funkar ekonomiskt med att ta ut färre dagar så kan du göra det istället.

Vi gjorde en budget för att se hur mycket pengar jag absolut måste dra in per månad för att det skulle funka ekonomiskt. Och sen var det ju bara att kolla hur många fp-dagar jag behövde ta ut/månad för att komma upp i det beloppet. Jag tog inte en dag mer än nödvändigt eftersom jag ville få fp-dagarna att räcka så länge som möjligt. 

Svar på tråden Fast tjänst på 75% hur blir mitt SGI??