• yesja

3:e språk från åk 1 (utöver sv & en)- vilken skola? (Stockholm, Täby, Danderyd etc)

Hej,
    Min dotter "växer upp" med två språk, svenska & engelska. Språken flyter bra.  Hon är nu 4 år och kan alfabetet på båda språken, ljudar och läser enklare ord (har ej riktigt tålamod för längre ord). Hon ser gärna på både engelska & svenska dvd:er, tycker om sagor på båda språken och älskar att prata och fråga frågor på båda språken. Hon älskar att leka med ord, att öva på att läsa osv. För hennes språkutveckling tror jag det vore perfekt att börja med ett 3:e språk så snart som möjligt (inte för att man måste utan för att hon tycker det är roligt ). Finns det några skolor i Stockholm/Danderyd/Täby etc som erbjuder undervisning i något mer språk än engelska & svenska fom årskurs 1? Franska skolan känner jag till men hon har inte stått i kö sen hon var nyfödd så det kan vara svårt att komma in gissar jag. Helst skulle jag vilja ge henne möjligheten att lära sig ett språk ur ny språkgrupp (tex japanska, kinesiska eller spanska) men alla språk är tänkbara. 
    Alla förslag mottages med tacksamhet! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 12:51
    Ingen som känner till någon skola med språkinriktning? Är det annars någon som tänkt på liknanade sätt och löst detta på annat sätt, tex genom privatundervisning?

• Svar på tråden 3:e språk från åk 1 (utöver sv & en)- vilken skola? (Stockholm, Täby, Danderyd etc)
  • HarperSeven

Jag tror det bästa du kan göra är att ringa runt och höra. Jag tror att det är svårt att hitta en skola där 3:e språket introduceras redan i årskurs 1. Men ni kanske kan hitta en skola där det introducerars i årskurs 4 eller möjligtvis årskurs 3. Men frågan är om ni är villiga att pendla varje dag. Det skulle också innebära problem för er dotter att leka med klasskamrater på fritiden. Ett annat tips är om ni har plats att ta hit en Au Pair från det Japan, Kina, Spanien eller Sydamerika. Ni kan även flytta utomlands under några år och sedan hålla språket vid liv.

• yesja
    Filip 2 år skrev 2011-02-21 22:15:22 följande:
    Jag tror det bästa du kan göra är att ringa runt och höra. Jag tror att det är svårt att hitta en skola där 3:e språket introduceras redan i årskurs 1. Men ni kanske kan hitta en skola där det introducerars i årskurs 4 eller möjligtvis årskurs 3. Men frågan är om ni är villiga att pendla varje dag. Det skulle också innebära problem för er dotter att leka med klasskamrater på fritiden. Ett annat tips är om ni har plats att ta hit en Au Pair från det Japan, Kina, Spanien eller Sydamerika. Ni kan även flytta utomlands under några år och sedan hålla språket vid liv.
    Vad trevligt med ett svar! 
    Ja, jag har surfat runt en hel del och har hittat 'Internationella Montessoriskolan' som erbjuder engelska och kinesiska fom förskolan. Jag tar tacksamt emot fler förslag. Jag tycker det borde vara självklart att försöka introducera språk tidigt och är förvånad över hur få skolor som erbjuder språk tidigt.
    Att pendla är ju roligt ibland och mindre roligt ibland. Vi är vana... det gäller att göra något roligt under tiden. Närmasta skolan är ok men har en lite väl homogen grupp elever. Trevlig på många sätt men en sådan där skola där det är coolt att INTE plugga. Pendling blir det nog, mer eller mindre, oavsett.  
    Att ha olika kompisar hemma, i skolan, på träningen etc tycker jag mest är positivt. Värre då att bara ha en grupp kompisar. 
    Bo utomlands kommer  vi troligtvis att göra något/några år på grund av jobb. AuPair har jag övervägt men har ännu inte förlikat mig med att dela mitt hem & vardag med en främling. 
    Helst vill jag hitta en skola som hjälper till och uppmuntrar språkutvecklingen medans de är små och tycker det är roligt. 
Svar på tråden 3:e språk från åk 1 (utöver sv & en)- vilken skola? (Stockholm, Täby, Danderyd etc)