• HelloooKitty

Ludmila Ondrasek kostar nu 2000 kr! varför?

Jag tänkte boka tid hos Ludmila Ondrasek i Sundsvall. När jag kom fram så berättade hon att dem har höjt priser. Istället för 300 kr kostar det från februari nu 2000 kr.

Nu är jag osäker om jag ska boka tid hos henne eller inte. Det känns lite oseriöst. Fast man hör ju bra saker om henne. men hjälper hon verkligen en??

Någon som blev gravid efter att ha varit hos henne?

• Svar på tråden Ludmila Ondrasek kostar nu 2000 kr! varför?
  • ninina

Ja det är bara att ringa, man kommer fram...men förstår inte vad alla surrar om. Jag betalade 300 kr

• Mettebus

tillslut kom jag fram; hon skulle dock snart gå på semester och jag fick budet att återkomma 15 augusti, så nu får man väl pausa i ringandet

• callimero

Måste fråga i tråden här, ni som gjort "kuren" vet ni om Lactal och Ovesterinet kan påverka negativt samtidigt som man kör en Pergotime-behandling? Tänker på slemhinnorna. Får inte tag i Ludmila.

• ninina

Kalimero ta och strunta i krämen och det runt ÄL så blir det nog bra :)

• Den lilla M

Själv tycker jag inte 2000kr är mycket för en timmes utredningssamtal, undersökning plus prover. Det är ju en privat klinik. Men ska man bara dit på en snabbkoll så kostar det 300kr som en vanlig undersökning på 10-15min kostar.

Jag ska dit i veckan och se vad hon säger, jag hade turen att komma fram första dagen som jag försökte (fast kommer nog ha tränningsvärk i tummen efter allt tryckande på ringknappenFlört)

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Mettebus

Så har jag då varit hos Ludmila. Måste säga att jag är grymt imponerad av henne; hur många doktorer får man en hel timma med för att förklara vad problemet är? och hur många doktorer lyssnar verkligen på vad man säger och är villiga att jobba med en, inte bara se vad de vill se? Blev väldigt bra bemött och kommer utan att tveka åka tillbaka till Sundsvall om det krävs. 2000:- är allvarligt talat växelpengar i barnlöshetsträsket, och kan hennes tips och kurser hjälpa så kommer man bvilligt undan. Återbesök går dessutom loss på 300, så redan där blir det billigare. På ett vis är det dock tragiskt att man skall behöva åka land och rike runt för tester de rimligen borde kunna ta/diagnoser de borde kunna ställa i ens hemkommun. Nu käkas här penicillin och hålls en tumme för att det skall gå vägen senare i höst.

• ukochana

Puffar upp tråden, är intresserad av att höra hur det gått för er som skrev här tidigare?

Blev någon gravid efter att ha besökt Ludmila?

Någon annan som ska dit snart, eller går på behandling där för tillfället?     

Stolt mamma
  • Molly03

Jag var hos Ludmila i september 2011 och har inte blivit gravid efter det. Har tidigar gjort 3 IVF behandlingar (3 ET och 1 FET), vi är oförklarligt barnslösa. Hoppades på att bli gravida själva efter kuren. Här är mina reflektioner om besöket.

Jag tycker det är lite konstigt att alla får samma diagnos och kur. Recepten var redan skrivna innan vi gjort undersökning, känns som hon kör samma koncept för alla som kommer dit. Har man tur så beror ens problem på bakterier men jag tror inte att det är fallet för så många.

Sen tycker jag nog att det är lite konstigt att hon tar 2000 kr, på kvittot står inget om företaget eller organisationsnr. På mitt jobb får vi ersättning för läkarvård, men jag kan inte skicka in kvittot eftersom alla uppgifter saknas.

I sammanhanget är det inte mycket med 2000 kr. för man har redan lagt ut så mycket pengar i den har karusellen. Och man griper efter dom halmstrån som finns.

Sammanfattningsvis är jag skeptiskt till mitt besök, men för någon annan kanske kuren hjälper.

• ukochana
    Molly03 skrev 2012-01-16 14:59:00 följande:

Jag var hos Ludmila i september 2011 och har inte blivit gravid efter det. Har tidigar gjort 3 IVF behandlingar (3 ET och 1 FET), vi är oförklarligt barnslösa. Hoppades på att bli gravida själva efter kuren. Här är mina reflektioner om besöket.

Jag tycker det är lite konstigt att alla får samma diagnos och kur. Recepten var redan skrivna innan vi gjort undersökning, känns som hon kör samma koncept för alla som kommer dit. Har man tur så beror ens problem på bakterier men jag tror inte att det är fallet för så många.

Sen tycker jag nog att det är lite konstigt att hon tar 2000 kr, på kvittot står inget om företaget eller organisationsnr. På mitt jobb får vi ersättning för läkarvård, men jag kan inte skicka in kvittot eftersom alla uppgifter saknas.

I sammanhanget är det inte mycket med 2000 kr. för man har redan lagt ut så mycket pengar i den har karusellen. Och man griper efter dom halmstrån som finns.

Sammanfattningsvis är jag skeptiskt till mitt besök, men för någon annan kanske kuren hjälper.

Det låter ju knepigt att alla får samma diagnos och kur...  Är det ingen här som fått någon annan diagnos?

Jag ska dit snart, så då får vi se vad jag får för diagnos och behandling och om det ska få mig att bli gravid.  
    Stolt mamma
  • Zinfandel

Jag tycker nog inte ni ska vara så skeptiska. De flesta som vänder sig till henne har förmodligen känt att de kanske har nåt som inte ska vara där eller svårt för att bli gravida. Anledningen kan vara Gardnerella, ureaplasma, mycoplasma, gonokocker osv. Vanliga gyn gör enklare tester och har högre referensvärde. Till skillnad från simpla ph- & lukttester så tar Ludmila prov från livmodertappen som granskas i mikroskop, hon verkar vara den enda eller en av få som gör så noggranna tester i Sverige. Utöver det så har hon nolltolerans mot bakterier eftersom hon vet hur illa det kan påverka fertiliteten varför hon föredrar att sätta in en hästkur istället för att chansa på inget eftersom det kan finnas dolda bakterier, därför kan det tyckas märkligt att "alla har BV och får samma kur". Slutligen har hon insett att både man & kvinna behöver behandlas, annars fortsätter man bara skicka eländet mellan sig. Vi har sett utländska läkare som är imponerade över kuren och då inleder de ofta IVF med en antibiotikakur Flört. Om ni visste hur svårt det är att få gjort dessa prover (så nogrannt) i Sverige, det är ett fantastiskt att hitta en enda som hjälper till!! 

• aaaa

Vad är det egentligen som kostar 2000? Jag har inte varit hos henne sen maj 2011 eftersom vi visste att vi skulle sätta igång med IVF efter sommaren. Av praktiska skäl blev inte det av förrän nu och jag har alltså inte varit där på senare tid. Sen i maj som sagt. Men nu ska jag ju snart dit och jag antar att VUL etc och provtagningar som har med IVF:en att göra inte går på 2000 kr?

• Underbara2010

Jag var till Ludmila efter 2ET och 3 FET (ett MA och 4 minus). Oförklarligt barnlösa. Jag fick som alla andra diagnosen BV och enligt Ludmila skulle jag bli gravid på naturlig väg inom 3 månader. Hon tyckte även att jag skulle stämma min gyn för misshandel pga att jag verkligen inte skulle behöva gå igenom några ivf..... Jag blev såklart inte gravid på 3 mån och när jag inte blev det tyckte hon att jag skulle kontakta CvL och göra ytterligare ivf där.... När jag då påminde henne om vad hon hade sagt tidigare fick hon ett utbrott och sa att jag visste inte vad jag pratade om och att jag skulle följa hennes rekommendationer för hon var faktiskt läkare och det var ju inte jag!! Jag tackade för mig och återgick till min ordinare gyn. Efter ytterligare 1FET och ett ET blev jag gravid. Vet inte alls om hennes behandling gjorde nån skillnad, kanske var det så, men det som är väldigt oproffsigt av henne att säga till sina patienter att behandlingen mot BV ska göra att man blir gravid inom några månader. Vet många som har blivit väldigt besvikna.

• aaaa

Ja, hon lovar väldigt mycket faktiskt. Gravid "innan jul" och sånt fick jag höra. Gravid innan jul 2010 alltså. Inte gravid än... Hon är en bra gyn tycker jag, men hon är nog inte så fantastisk på att lösa barnlöshetsproblem som hon själv tror.

• Kampenombarnlängtan

Kan någon skriva hur kuren är och hur många dagar av allt o när ska man börja? Jag har inhandlat allt o har pencililen så vill veta hur schemat är o vi försöker att bli gravid så när ska jag sluta innan ägglossning och när ska jag fortsätta efter ägglossning?? Snälla hjälp mig.

Svar på tråden Ludmila Ondrasek kostar nu 2000 kr! varför?