Pälsbolls mössa
En enkel lite fråga! Hur kan man köpa dessa pälsbolls mössa med gott samvete och veta att dessa stackars rävar plågas illa!
Jag personligen skulle ha svårt att gå med stollt huvud.
Vad tycker ni, har jag fel
En enkel lite fråga! Hur kan man köpa dessa pälsbolls mössa med gott samvete och veta att dessa stackars rävar plågas illa!
Jag personligen skulle ha svårt att gå med stollt huvud.
Vad tycker ni, har jag fel
Jag förstår mig inte på det heller.
Jag skulle gissa att det är av samma anledning som folk kan äta pyttipanna & gelehallon eller ha på sig skinnjacka med gott samvete. Vad den anledningen sen är, varierar nog från person till person.
Fast är inte just päls lite värre?
Tycker du? En päls behöver bara dö en gång. Maten på tallriken måste man fylla på. Och skinn är ju "päls utan hår".
Ja det är väl just det, att pälsen vet vi med all säkerhet att den är uppfödd för att bara bli ett onödigt klädesplagg!
Skinn kommer från djur som blivit mat mm och som utnyttjas till viktigare saker, mat!
Tkr faktiskt att man kan va köttätare och inte gilla päls för det är olika saker. Sen är det givetvis som ovan säger att all djurhållning bör ses över!
Man skulle ju väldigt gärna vilja höra ifrån de som anser att päls är ok för att inget annat material håller värmen lika bra. Den där lilla bollen känns ju inte jättevarm precis.
Fast egentligen är pälsbollsmössor himla praktiska. Det är faktiskt rätt jobbigt att behöva prata med människor för att ta reda på om de är idioter eller ej. Pälsbollarna sorterar in sig själva i kretinfacket.
Så om kött är dråp, så är päls.. mord? Men skämt åsido, det låter rimligt det där. Allas gräns går på olika ställen, och för vissa går den efter kött/skinn, innan päls.
Päls är för övrigt väldigt mysigt (begagnat), men som någon sa, vad den gör för nytta i änden på mössan kan man ju spekulera om.
Nu kommer predikan som man kan hoppa över om man vill :P
Jag tycker absolut inte det blir mer okej att föda upp under hemska förhållanden och sedan döda, bara för att man använder fler grejer på djuret ("jo, båda har mördat någon, men Nisse här tog offrets plånbok och kläder också, och då var ju hans dåd mindre onödigt"). Att vi skulle behöva allt det kött som industrin producerar för att överleva är ju inte sant. Det är inte 1800-talet längre, och man behöver inte bli undernärd och leva på rovor om man inte äter kött. Djuren blir inte mindre misshandlade och döda för att man gör fler grejer med liken.
Sen kanske jag bör tillägga att jag själv äter kött.
hopp!
Om pälsen enbart kom från djur som vi ändå äter upp innanmätet på så tycker jag det är okej, men inte minkar, rävar osv osv.
Bloggade om det idag: Pälsbollsmössa ..
Och nej, jag kan heller inte förstå hur man kan bära dessa mössor (eller päls öht) med gott samvete..