• Annixa

Pälsbolls mössa

En enkel lite fråga! Hur kan man köpa dessa pälsbolls mössa med gott samvete och veta att dessa stackars rävar plågas illa!
    Jag personligen skulle ha svårt att gå med stollt huvud.
    Vad tycker ni, har jag fel

• Svar på tråden Pälsbolls mössa
  • klumpfh

Jag förstår mig inte på det heller.

• Emberstorm

Jag skulle gissa att det är av samma anledning som folk kan äta pyttipanna & gelehallon eller ha på sig skinnjacka med gott samvete. Vad den anledningen sen är, varierar nog från person till person.

• Midvinternattsmåne

Fast är inte just päls lite värre?  

• Emberstorm

Tycker du? En päls behöver bara dö en gång. Maten på tallriken måste man fylla på. Och skinn är ju "päls utan hår".

• mamita64
    Emberstorm skrev 2011-02-26 02:08:52 följande:
    Tycker du? En päls behöver bara dö en gång. Maten på tallriken måste man fylla på. Och skinn är ju "päls utan hår".
    Om vi nu bortser från att de där mössorna är helt otroligt fula och att folk borde hålla sej ifråna tt köpa dem oavsett päls eller ej. Så....

En räv som växer upp för att bli tofsen på en mössa lever i en liten bur. Den går inte på marken någon gång i sitt liv och den får inte vara tillsammans med andra rävar. När den slaktas så tas enbart pälsen, eller delar av pälsen omhand. Resten kastas. Ja om nu inte någon oseriös gör hundmat av den förstås.

En ko som ska bli kött till oss människor, lever ofta i lösdrift i en lagård eller går fritt ute och kan gå in i vindskydd när den så önskar. Den ko som bor i lagård tillbringar  sommarhalvåret ute på bete.
    När den kon går till slakt så använder vi allt på den. Köttet äter vi, huden blir kläder och denen avkok som används i godisindustrin tex
    För mej är det en väldig skillnad att föda upp djur som ska ätas upp och djur som ska bli en tofs.
    Sen finns det utrymme för förbättringar i all djurhållning, tro aldrig annat

Ska man ha päls så kan man ha begagnade såna. Jag har en minkpäls som är från 50-talet. jag förstår varför man vill ha en sån, den slår allt annat jag testat för att hålla mej varm. Men, jag skulle inte köpa en ny, idag nu när vi vet hur minkarna har det. Fårskinns päls går också bra. Allt på fåret blir omhändertaget
  • Midvinternattsmåne

Ja det är väl just det, att pälsen vet vi med all säkerhet att den är uppfödd för att bara bli ett onödigt klädesplagg!

Skinn kommer från djur som blivit mat mm och som utnyttjas till viktigare saker, mat!

Tkr faktiskt att man kan va köttätare och inte gilla päls för det är olika saker. Sen är det givetvis som ovan säger att all djurhållning bör ses över!

• Bedhead

Man skulle ju väldigt gärna vilja höra ifrån de som anser att päls är ok för att inget annat material håller värmen lika bra. Den där lilla bollen känns ju inte jättevarm precis.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • AstraTrillian
    Emberstorm skrev 2011-02-26 02:08:52 följande:
     Inte riktigt. Skinn är en biprodukt från det vi äter (för det mesta) och päls kommer från djur man håller enkom för just pälsen under vidriga förhållanden.
  • Bedhead

Fast egentligen är pälsbollsmössor himla praktiska. Det är faktiskt rätt jobbigt att behöva prata med människor för att ta reda på om de är idioter eller ej. Pälsbollarna sorterar in sig själva i kretinfacket.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Emberstorm

Så om kött är dråp, så är päls.. mord? Men skämt åsido, det låter rimligt det där. Allas gräns går på olika ställen, och för vissa går den efter kött/skinn, innan päls.
    Päls är för övrigt väldigt mysigt (begagnat), men som någon sa, vad den gör för nytta i änden på mössan kan man ju spekulera om. 
    Nu kommer predikan som man kan hoppa över om man vill :P
    Jag tycker absolut inte det blir mer okej att föda upp under hemska förhållanden och sedan döda, bara för att man använder fler grejer på djuret ("jo, båda har mördat någon, men Nisse här tog offrets plånbok och kläder också, och då var ju hans dåd mindre onödigt"). Att vi skulle behöva allt det kött som industrin producerar för att överleva är ju inte sant. Det är inte 1800-talet längre, och man behöver inte bli undernärd och leva på rovor om man inte äter kött. Djuren blir inte mindre misshandlade och döda för att man gör fler grejer med liken.
    Sen kanske jag bör tillägga att jag själv äter kött.
    hopp!

• Sephrenia

Om pälsen enbart kom från djur som vi ändå äter upp innanmätet på så tycker jag det är okej, men inte minkar, rävar osv osv.

• Bedhead
    Sephrenia skrev 2011-02-27 17:07:42 följande:
    Om pälsen enbart kom från djur som vi ändå äter upp innanmätet på så tycker jag det är okej, men inte minkar, rävar osv osv.
    Hm. Har inte sett grisknorrsmössa eller kosvansmössa än. Men det kanske kommer.
  • Sephrenia
    Bedhead skrev 2011-02-27 17:28:07 följande:
    Hm. Har inte sett grisknorrsmössa eller kosvansmössa än. Men det kanske kommer.
    Hihi 

• PaulineEmilia

Bloggade om det idag: Pälsbollsmössa .. 

Och nej, jag kan heller inte förstå hur man kan bära dessa mössor (eller päls öht) med gott samvete..

Svar på tråden Pälsbolls mössa