• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blev du nedstämd efter att ha fött pojke?
  • GrönaDruvan

Blev nedstämd efter båda mina pojkar, men tror verkligen inte det hade med könet att göra! Var väldigt inställd på att få pojkar båda gångerna, och har aldrig drömt om att få en flicka..

• cocos87

Nej!
    Jag var mkt mer deppig när jag fick min dotter (det hade absolut inget med könet att göra), när jag fick sonen så har jag bara varit hur lycklig som helst!

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Elli47

Nej! Kände mig som världens lyckligaste mamma som hade lyckan att få två pojkar dessutom!

• JePaLuLi

Absolut inte. Jag levde i en rosa lyckobubbla båda gångerna Hjärta

★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • Fiva

Jag förstår inte riktigt varför man skulle känna sig nedstämd pga av att man får en pojke.
    Jag förstår att man kan bli nedstämd överhuvudtaget när man får barn, pga hormoner och annat. Man kan ju ha haft en jobbig graviditet eller jobbig förlossning osv.

Jag har bekanta som upplevt könet på barnet som en "besvikelse" men har aldrig hört att någon av dem skulle ha blivit nedstämda.

Själv har jag två döttrar och en liten "anonym" inne i magen. Om 2 veckor är det beräknat så då får vi se om det blir en triss i flickor eller om vi får en liten kille till familjen.

• avocadomacka

Lite efter första sonen, inte med andra...

Tror mer det handlade om smärta och chock, än könet på barnet. Visste ju att det var en pojke och önskade inte att det skulle vara en tjej. Var tufft i början iaf. 

• brünnhilde

Ja. Förlossningdepression heter det också i mitt fall.

Men jag var vekligen inte ledsen just för att det blev en pojke, som vissa verkar tolka artikeln. Jag tror det mer handla om hormoner än om vilket kön man eventuellt önskar?

• redneck girl

nej absolut inte. har fött fem pojkar och fyra flickor.jag har aldrig önskat mig ett särskilt kön.utan är bara glad att jag fick just det barnet =)

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Faile

Ja med första sonen men inte med andra.

Att jag blev nedstämd hade dock inget med könet att göra ( vi hade vetat ända från v 13 vilket kön det var ), utan en helt vanlig förlossningsdepression.  Mild variant dock som gick över när barnet var ungefär 5 månader.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Lottis1976

Hmmm på mig stämmer det faktiskt...
    Med första och tredje barnet (pojkar) fick jag psykiska problem pga hormoner men inte alls med mellanbarnet (flicka). Och det hade inget med önskan om vilket kön att göra, utan bara de hemska mjölkhormonerna. Men med flickan reagerade jag inte ett dugg på dom utan ammade hej vilt och var glad :)

• Laura03

Absolut inte! Alla mina barn har varit lika välkomna. Först fick jag två tjejer precis som jag ville för då visste jag att min man ville ha en till. Tredje blev en kille precis som vi hoppats på. Fyran blev som jag ville en tjej och femman blev en efterlängtad pojk. Hade faktiskt inte gjort något hur det sett ut. Hade varit fint med en till pojk. Triss av varje sort men efter en gall operation med flera komplikationer och ständig stark smärta efter 9 månader så vet jag inte om jag vågar. Och visst hade det varit roligt mesen tjej som man hade kunnat använda alla söta flickkläder på igen! Kluven! Men inte deppig.

• Lottis1976

Studien handlar dock inte om att t ex en önskan på barnets kön skulle göra kvinnan deprimerad vid fel utfall. Utan bara visar signifikant att kvinnor som nyss fått söner är i större utsträckning deprimerade efter förlossningen. Stämmer detta på er är frågan! Inte om ni blev ledsna för att ni fick en pojke :)

Vad detta beror på är inte på ngt sätt beskrivet i studien, bara teorier. En teori var ex att det är olika halter av hormoner vid de olika könen.

• MammaTillOliver

Jag röstade NEJ =) fick min underbara son den 24 januari och mår hur bra som helst, huvudsaken är ju att bebisen är frisk o mår bra när den kommer ut Solig

• Superbia

Nej, och då fick jag ändå två killar på samma gång sist så jag borde ha varit dubbelt så deprimerad Flört

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • LillaFlingan

jes, men inte pga könen som så.
    det var hormonellt för min del!

• Freijah

Verkligen inte, aldrig mått bättre/varit lyckligare än vad jag är nu när jag har min underbara son

Svar på tråden Blev du nedstämd efter att ha fött pojke?