ÄrtaMärta skrev 2011-02-25 11:43:53 följande:
Jag har en riktig dilemma!
Jag har hittat en tjänst som vore som gjort för mig, ett receptionsjobb som börjar i början av maj. Min son kommer att börja hos dagmamman med inskolning i mitten på April så tidsmässigt vore det mer än perfekt! Jag skickade iväg en ansökan och nu i förrgår fick jag veta att jag är gravid (i vecka 5). Jag vet inte alls vad jag ska göra?!
MF risken är ju jätte stor fram till vecka 13 och säger jag redan nu att jag är gravid så kommer de troligtvis inte ens vilja träffa mig för en intervju och jag vill verkligen ha tjänsten! Jag skulle hinna jobba i 5 månader drygt innan jag skulle behöva stanna hemma, har beräknat BF sista oktober.
Hur skulle ni göra??
Inte säga ett knyst. Om du vill ha jobbet - go for it! Tar man inte för sig så gör någon annan det.
Jag började nytt jobb i januari, går hem på tre månaders ledighet i april och eftersom jag gör ett bra jobb så bryr sig inte chefen om att jag är gravid och att det behöver komma in en vikarie relativt snart efter att jag börjat - precis så som det ska vara.
Det är jäkligt omodernt att 2011 ha några andra åsikter än att en gravid kvinna är jämställd med tex en man, eftersom kompetensen och långsiktigheten i rekryteringen rimligtvis borde vara de avgörande kriterierna och inte kön, men dessvärre ser verkligheten inte ut så. Tala är silver, tiga är guld i det här fallet.
Förhoppningsvis kommer min dotter att få uppleva en annan verklighet, där jämställdhet mellan könen är en hygienfaktor, om hon väljer att skaffa barn.