• Skehamn2012

Mannen på bussen sparkade på den nyfikna hunden! Tycker du han gjorde rätt?

Nu tror jag folk har gått och blivit skvatt galna. Tidigare har djurplågarna suttit på sina kammare och hållt sig undan men nu har dom tagit sig ut i samhället och det med besked.

På bussen så satt jag ganska långt fram. Jag gör det för jag blir illamående om jag sitter för långt bak. In i bussen kommer en ung kvinna med sin hund av någon mindre ras men jag vet inte vilken. Hunden är supersöt och nyfiken förstås. Först hoppar den upp mot mig. Jag skrattar bara åt den och låter den hållas. Sedan sätter hon sig ner på sätet på andra sidan gången och börjar fixa med väskan. Hunden är väldigt nyfiken och hoppar upp på en yngre mans ben varpå han sparkar på hunden. Han kickar till den och den flyger en liten bit. Den gnyr till. Kvinnan tog då upp den i sin famn och skällde ut mannen efter noter. Det hade jag också gjort. Jag hade blivit vansinnig om han ens petat med foten på min hund. Jäklar så förbannad kvinnan blev. Hoppas det där var sista gången någon misshandlar ett djur för nästa gång jag ser djurplågeri så kommer jag explodera. Jag står inte ut med att se det EN enda gång till. Mannen klev av på nästa hållplats. Tur för honom annars hade han fått hjälp av mig att komma av bussen! Jag tänker inte sitta på samma buss som en djurplågare.

Sluta plåga djur!!!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mannen på bussen sparkade på den nyfikna hunden! Tycker du han gjorde rätt?
  • Faber
    Stars skrev 2011-03-18 16:52:47 följande:
    Jag tycker inte att exemplet med barnet är ett bra exempel. Om ett främmande barn klänger på en kan man ju säga ifrån till det. Barn förstår oftast vad man menar om man säger ifrån till eller skäller på dem. En hund som inte ens har fått den uppfostran som krävs för att veta att man inte hoppar på främmande människor hursomhelst förstår inte vad man vill om man säger ifrån till dem. Jag anser att ägaren av hunden gjorde fel som drar med sig hunden på offentlig plats utan att ha gett den någon som helst uppfostran och som inte ens hindrar den från att hoppa på andra människor. Det är inte andras skyldighet att veta om hunden är aggressiv eller bara nyfiken och helt utan uppfostran. Det är ägarens skyldighet att ha sin hund under kontroll. och vad gäller barn så brukar föräldrar åtminstone bry sig om att ha koll på var barnen är och vad de gör. barn brukar sällan klänga på främmande människor utan att deras föräldrar reagerar.
    Nu syftar jag på fobi, är man inte rädd utan bara iriterad så säger man till oavsett om det gäller barn eller hund. Är det däremot så att man är utom sig av skräck och inte kan tänka rationellt så måsta man ursäktas i båda fallen om man sparkar till eller i inget av dem eftersom rädslan och därmed beteendet inte tar hänsyn till vad som orsakar den.
  • Perly

Visserligen ingen rätt att sparka hunden men måste tycka att man som ägare har ett ansvar för att ens hund inte ska klättra på människor? Hade själv putat iväg hunden med sidan av benet lr liknande, men inte just sparkat

daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • Sannive

Nej man skall inte sparka på djur, var han besvärad så kunde han bara ha puttat undan hunden eller bett ägaren att ta bort sin hund. Däremot kan det ju ha varit så att mannen var väldigt rädd för hundar och fick panik när hunden satte igång att hoppa?

.. Sedan kan jag väl tycka att matte borde ha lärt jycken att INTE hoppa upp på främmande människor..

• Lisa75

Jag tycker det var helt oacceptabelt av hundägaren att låta hunden hoppa på medpassagerarna. Självklart får man då förvänta sig att en hundrädd person kan reagera starkt. Otroligt nonchalant gjort måste jag säga.

Hade aldrig i mitt liv sparkat på ett djur, men om personen blev rädd kan jag verkligen förstå att det kan hända.
    Jag tycker det är magstarkt av hundägaren att först låta hunden hoppa på medpassagerarna och sedan skälla ut den person som reagerade. Då har man verkligen inget perspektiv. Att börja med att fråga "Blev du rädd?" hade varit mer rimligt. 

• Lisa75

PS Alltså, jag förutsätter att det var en reaktion av rädsla. Om man sparkar på en hund bara för att man vill få bort den är man, enligt min enkla mening, dum i huvudet. 

• Magnux
    Lisa75 skrev 2011-03-18 17:15:52 följande:
    PS Alltså, jag förutsätter att det var en reaktion av rädsla. Om man sparkar på en hund bara för att man vill få bort den är man, enligt min enkla mening, dum i huvudet. 
    Om man låter sin hund hoppa på andra människor så är man också dum i huvet.
  • logg81
    Magnux skrev 2011-03-21 22:13:24 följande:
    Om man låter sin hund hoppa på andra människor så är man också dum i huvet.
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Alexandra

Absolut inte rätt att sparka hunden, han kunde skuffat bort den lite mildare eller sagt till ägaren MEN samtidigt bör ju hon ha tillräckligt koll på hunden så den inte hoppar upp på människor. Inte alla som vill ha en okänd hund i famnen.

Börjar bli lite små trött på det här med den är så 'liten och söt'  vilket verkar betyda att då ska alla tycka samma och vovven ska få bete sig hur som för att den just är 'liten och söt'.

Lovar att det inte skulle låta lika om jag lät min 'lilla' mastiff kille komma och slänga upp huvudet i famnen på någon eller hoppa på någon. Skulle bli ett jävla.

• Faber

Underlig diskussion. Egentligen handlade den inte om huruvida ägaren var medansvarig och om detta var till 20, 40, 50 eller 70%.

Den handlar om ifall det var rätt att sparka hunden punkt.

• Tazzme

Jag röstade "Nej"

Det var inte okej att sparka hunden.
    Han hade ju t.ex. kunnat säga åt ägaren att ta bort hunden istället. Man sparkar inte. Om nu inte hunden vildsint attackerade honom och försökte bita hans ben med fradgan yrandes runt munnen Glad men jg förstod att mannen inte var under något direkt hot om kroppsliga skador.

Däremot tycker jag inte heller att det var okej att ägaren inte hade koll på hunden. Man låter inte sin hund gå fram och nosa/hoppa på andra. Oberoende av ras, storlek eller om hunden är snäll eller ej. Hör till vett och etikett anser jag, då man inte kan veta om folk är rädda, allergiska och så kan ju hunden dessutom smutsa ner folks kläder.

Men jag hade nog också blivit arg om någon sparkat min hund under samma omständigheter. Dock hade jag väl bett om ursäkt för att jag inte haft koll på vovven och sen tillagt att det var fullkomligt ondöigt att sparka den och att man inte gör så.

• Embla

Annat. Det är inte rätt att sparka ett djur som inte är aggressivt (självförsvar), men om mannen var hundrädd tycker jag att han är ursäktad eftersom man sällan tänker rationellt då. Om man inte har någon vana med hundar kan man bli rädd och feltolka även positiva beteenden hos hundar, det är alltid ägarens ansvar att hålla sin hund ifrån främlingar. Det är i mitt tycke hundägaren som gjorde mest fel, att lära sin hund att man inte hoppar på andra är grundläggande uppfostran. Folk kan vara rädda, allergiska eller inte vilja bli nedsmutsade. Hundägaren hade i detta exempel noll koll på sin hund, och det är oacceptabelt.

Jag hade blivit ganska sur om jag hade hamnat i samma situation som mannen när jag åkt buss. Även om jag gärna hälsar på hundar som vill det gillar jag inte att de hoppar på mig. Jag skulle sagt ifrån, men endast verbalt.

Jag förstår att ägaren blev arg på mannen, men hon visar stor brist på förnuft när hon inte verkar ta med i beräkningen att alla kanske inte vill ha hennes hund klängande på sig eller att mannen faktiskt kunde ha blivit rädd.

Jag undrar också varför kvinnan satte sig i den främre delen av bussen. På alla bussar jag åkt med ska djuren åka längre bak än mitten. Det kvittar om de är så små att de kan vara i knät, de ska åka i bakre delen ändå. En parantes i sammanhanget, kanske.

• Von Ellsen

Har bara läst ts och några få inlägg.

Tro fasen det inte är ok att sparka hunden så att den flyger, precis som man inte sparkar undan ett litet barn som är nyfiket. Små barn och djur förstår ju inte själva.  Ägaren ska självfallet inte låta sin hund hoppa på folk, men om det skulle ske så såklart inte det är ok att SPARKA hunden! Att säga till ägaren är  däremot en självklarhet.

Svar på tråden Mannen på bussen sparkade på den nyfikna hunden! Tycker du han gjorde rätt?