Maria222 skrev 2011-06-28 21:19:55 följande:
I "min värld" så borde man som förälder vilja träffa och ta hand om sitt barnbarn så mycket som man bara kan och har möjlighet till. Om man gör det aktiva valet att skaffa barn så förstår man väl att man eventuellt också kommer få barnbarn, och självklart ska man även ställa upp för dem då.
Jag skulle bli mycket besviken om mina föräldrar skulle prioritera annat framför mina barn.
Vill börja med att säga att vi har aldrig nekat när dottern frågat om vi kan ha vårt lilla hjärtebarn, vi bor 10 mil ifrån varandra. Vi har henne även om det inte behövs, bara för att vi vill.
Med det sagt så måste jag säga att för att jag gjorde ett aktivt val att skaffa barn inte innebär att det gäller alla generationer fram tills dess att jag inte finns längre. Dina föräldrar har ställt upp för dig tills du var vuxen och klarade dig själv och jag tror säkert att dom blivit nekade "barnvakt" x antal gånger under din uppväxt. Det vet du bara inte om.
Som mormor ser jag det som en förmån att få ha ett litet hjärtebarn som jag kan ha världens tålamod med och bara skämma bort med allt jag inte kunde med mina egna barn för där behövde jag satsa på att dom skulle bli vettiga vuxna

., men det skall var lika mycket på mina villkor som det är dotterns (vilket det är). Med det sagt så har jag bara ETT, två hade säkert varit en helt annan sak.
MEN, mitt barnbarn är inte mitt ansvar, det är min dotters, och ju äldre man blir ju värdefullare blir helgerna, så att man skall orka ytterligare en arbetsvecka, och för dig att kräva att dina föräldrar skall jubla när du kräver det är faktiskt ganska respektlöst tycker jag. En annan sak är ju att dina föräldrar faktiskt har ett eget liv dom också, dom har haft sina "småbarnsår" nu kan dom göra allt det där spontana dom inte kunde när du själv var liten.