• Anonym (orolig)

CSN lån trots kronofogden?

Får man lån trots att man har kronofogdskulder?

• Svar på tråden CSN lån trots kronofogden?
  • Angels

Gå in på http://www.csn.se och räkna ut själv hur mycket du kan få. Beror lite på ålder, om man har slutbetyg från gymnasiet etc. Tex om du inte har slutbetyg från gymnasiet och läser på komvux så får du mer än om du har slutbetyg från gymnasiet.

Lycka till!

• Anonym (men?)

Löser upp en gammal tråd. Jag har också skulder hos fogden, (Inga från csn) Och jag ska börja plugga den 12 Jan. Jag vet att jag får lån och eftersom jag har två barn får jag med både bidrag och lån ca 13500 i månaden. Men nu undrar jag, kommer fogden att TA någon del av dessa lånade pengar? Jag vet ju att om man har en bra inkomst så tar fogden en viss del varje månad, men hur fiunkar det om det är på lån från csn? Kan dom ta en del därifrån då? För isf vill man ju inte låna 97000 om man inte får nytta av dom själv... Någon som vet??

• Pentagram
    Anonym (men?) skrev 2014-12-16 12:12:51 följande:

Löser upp en gammal tråd. Jag har också skulder hos fogden, (Inga från csn) Och jag ska börja plugga den 12 Jan. Jag vet att jag får lån och eftersom jag har två barn får jag med både bidrag och lån ca 13500 i månaden. Men nu undrar jag, kommer fogden att TA någon del av dessa lånade pengar? Jag vet ju att om man har en bra inkomst så tar fogden en viss del varje månad, men hur fiunkar det om det är på lån från csn? Kan dom ta en del därifrån då? För isf vill man ju inte låna 97000 om man inte får nytta av dom själv... Någon som vet??

Studiestöd får inte utmätas.
  • Anonym (men?)
    Pentagram skrev 2014-12-16 12:37:46 följande:
    Studiestöd får inte utmätas.
    Tack för svaret, nu blev jag lite lugnare, Men jag måste väl meddela Fogden om denna förändring också, precis som allt annat? 
  • Pentagram
    Anonym (men?) skrev 2014-12-16 12:40:29 följande:
    Tack för svaret, nu blev jag lite lugnare, Men jag måste väl meddela Fogden om denna förändring också, precis som allt annat? 
    Det är en bra idé, ja.
  • Anonym (men?)
    Pentagram skrev 2014-12-16 13:16:50 följande:
    Det är en bra idé, ja.
    Jag har meddelat fogden, dom rykte väl mest på axlarna där bakom telefonen och undrade varför jag ringde :P Men det gjordes en notering iaf :) och jag har blivit accepterad för lånet. :) Så den 12 Jan kör vi! Ot: (Ska bli undersköterska sen inrikta mig mot psyk) Lånar 100% första terminen, just för att jag ska ha råd med böcker samt ta körkort, sedan 50% andra terminen och förhoppningsvis inget lån sista terminen. Jag får 3800 i bidrag för att jag har barn, den är helt ok, Bäst är att fogden inte tar de pengar som jag lånar för att överleva studietiden.
  • Premismamma

Min kurs som undersköterska börjar oxå på måndag. Problemet är att jag inte fått något beslut eller besked är om jag får lån och bidrag än.

Blir lite smånervös. Ska jag våga börja utan besked?

• Anonym (men?)
    Premismamma skrev 2015-01-08 22:40:45 följande:

Min kurs som undersköterska börjar oxå på måndag. Problemet är att jag inte fått något beslut eller besked är om jag får lån och bidrag än.

Blir lite smånervös. Ska jag våga börja utan besked?

Det tycker jag att du ska göra. Det har ju varit massor med ledigheter och röda dagar. Du kan ju också ringa till dom och fråga hur det går med din ansökan? 

De slutliga svaret brukar man oftast inte få förens utbildningen har startat.

Har du haft csn lån förut? 

• Premismamma

Ja. Jag har lån där. Fått frysa betalningar pga att jag inte har inkomst så det räcker.

• Premismamma

Ja. Jag har lån där. Fått frysa betalningar pga att jag inte har inkomst så det räcker.

• Anonym (men?)
    Premismamma skrev 2015-01-09 10:04:02 följande:

Det kan vara därför som det tar lite längre tid att få svar. dom gö säkert en utredning först. Men ta tillfället och gå kursen ändå tycker jag! det gynnar ju för framtiden. Och oftast så är man bara i skolan 2-3 dagar i veckan, så om du kan så finns det ju tid för att arbeta timmar inom vården samtidigt och på så vis på inkomst :) 
  • Band

jag har mycket skuld hos fordon och inkasso så jag har ansökt om CSN lån för 2 veckor sedan och då har inte svarat än så jag undrar om för att jag har skulder så därför svara dem inte eller jag ska inte få den ens?

• LeiaBus2010

Man får ta csn lån trots fogden. Däremot så får man inte ta tilläggslån. Jag är färdIg om 2 veckor med mina studier lycka till alla

Leia 2010-09-19
Svar på tråden CSN lån trots kronofogden?