Cencurerar du när du läser böcker för ditt/dina barn?
Ja som frågan lyder. Brukar du censurera när du läser böcker?
Jag har då aldrig gjort det. Läser precis som det står.
Ja som frågan lyder. Brukar du censurera när du läser böcker?
Jag har då aldrig gjort det. Läser precis som det står.
Har hänt. Typ när det handlar om att det är pappa som är tomten. ;)
Nej, inte vad jag kan påminna mig om.
Jag läser inte eventuella svordomar. Eller böcker jag inte vill att barnen ska höra.
Böcker där temat är homosexuella föräldrar som försöker sälja in hos små barn att det är schysst med två pappor eller mammor läser vi inte för barnen. Pedagogiska böcker,inspirerande musik,mycket klapp och klang,rytmik och musik är det som gäller. Inget flum och gamla hederliga värderingar.
Jag var och hälsade på bekanta som har en 1,5-åring. Han sträckte fram Rödluvan, så jag läste den för honom (så mycket jag hann läsa på varje sida innan han bläddrade), men utan att censurera. Sen när jag var klar fick jag reda på att de uppenbarligen inte brukade tala om vad jägaren gjorde med vargen : ) Så om man ska censurera så bör man tala om det för andra som ska läsa boken sen, så att inte barnen blir förvirrade...
Jag censurerade faktiskt Astrid Lindgren en gång. I Bullerbyboken drar en kille ett lite rasistiskt skämt.
Jag kan ändra lite ibland. Tex om en bok bara innehåller pojkar och män (tex de flesta av Jan Lööfs böcker) ändrar jag han till hon. Om en bok handlar om tex ett djur som är pojke, och det inte har något med berättelsen att göra, kan jag ibland ändra så att det blir en flicka ist. Jag undviker att läsa näst sista sidan i Så gör prinsessor, jag tycker det är urdumt att prinsessan ska gifta sig med prinsen. Däremot har jag ingenting emot om man svär eller om det är läskigt. Mitt barn är 5 år.
Ja, om jag tycker det är olämpligt för en fyraåring..
Jag brukar inte ta bort, däremot lägger jag till en massa i de flesta barnböcker. Många är så kortfattade, det känns som om det behövs mer känslor och ljudeffekter och kanske några roliga tillägg här och där. På så sätt blir sagan aldrig densamma och mer levande, och man kan överraska barnen varje gång. Och ibland låter jag barnen själva vara med och bestämma vad som ska hända... Och så utgår vi från den befintliga sagan.
Men detta går ju lättast på böcker med ganska lite och fattig text där det händer lite för lite... Och faktum är att jag ibland ritar dit lite extra detaljer på figurerna i böckerna, om bilderna är för skrala... Vill inte nämna några specifika böcker här, men det finns mycket som går att göra roligare, enligt min mening...