Amning+ersättning=ökat magont
Hej,
Min lille kille är nu inne på sin sjätte vecka. Sedan v 2 har han haft problem med att bajsa/ont i magen – men när han väl lyckas bajsa kommer det en hel del och minst 5 tömningar/dag. Vi kör med Semper droppar och det har hjälpt avsevärt mot skrik och tårar. DESSVÄRRE verkar min bröstmjölk inte räcka till. Skrutten går inte upp enl sin kurva. BVC sköterskan rek Semper ersättning (tetra) from v 4 och vi har sedan dess kört ersättningen ”på känn” efter hans behov. Det har resulterat i en successiv ökning av ersättning som nu är uppe i ca 200ml/dygn spritt vid tre tillfällen (lunch, middagstid och vid 3 tiden på natten). Jag tycker mig märka att han har extra svårt med magen ett par timmar efter vi gett ersättningen. Detta leder till 3 funderingar:
Ska jag ha i lite messmör i ersättningen, eller är det värt att prova ersättning från Apoteket som ska vara snällare mot magen? Ska jag amma samtidigt som han försöker krysta? Han visar ofta att han vill ha tutten när han har ont även om han åt sig mätt en timme innan (vill helst inte ge honom för ofta dock då han sväljer mkt luft när han är ”hysterisk”). Han väger 4 kilo och är 56,5 cm – är 200 ml/dygn en ansenlig mängd ersättning (helst vill jag endast amma)– hur vet jag egentligen att han får i sig tillräckligt när jag kombinerar amning och ersättning. Han är en riktig liten snuttis som aldrig självmant släpper varken tutte eller flaska (bara om han somnar ifrån).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 09:50
ps jag ammar 20 minuter på varje tutte minst 8 ggr/dag och alltid före jag ger kompletterande ersättning - ändå sinar mjölken... ds