• Anonym (blöjbyten)

Hur många blöjbyten per dag?

Hur många gånger byter ni blöja på er bebis? Min unge är 6 mån och vi gör endast åt 3 blöjor per dygn (om det inte har bajsats då såklart).

• Svar på tråden Hur många blöjbyten per dag?
  • Anonym (blöjbyten)
    Anonym skrev 2011-02-16 12:20:46 följande:
    Det måste vara obehaglit för bebsien? Fatta vad varmt och tätt det blir med en blöt blöja så länge.

Prova själv och se hur bekvämt det är..
    Men borde inte bebisen protestera om det är så himla obehagligt? Å nej jag tänker inte prova själv.
  • Anonym
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:22:46 följande:
    Men borde inte bebisen protestera om det är så himla obehagligt? Å nej jag tänker inte prova själv.
    Är den van vid så lite byten så kanske den inte klagar?

Det är ju upp till föräldern att tänka till lite.
  • Cinderella87

Vi byter mellan 4-6 gånger/dygn...beroende på hur ofta han bajsar.

Han är totalt obrydd om han har kiss i blöjen eller inte. Däremot brukar han få gå en sväng utan blöja på kvällen ibland, det tycker han är jätteskönt!

• Anonym (blöjbyten)
    Anonym skrev 2011-02-16 12:24:14 följande:
    Är den van vid så lite byten så kanske den inte klagar?

Det är ju upp till föräldern att tänka till lite.
    När han var liten bytte vi upp emot 15 blöjor per dag så självklart anpassar vi antal byten efter bebisen. En anledning till att jag frågar är ju självklart också att jag är orolig att han kissar för lite. Jag struntar ju inte i att byta av ren lathet.
  • Anonym (k)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:13:44 följande:
    Nej alltid blöja på i stort sätt. Byter på morgonen vid 10, sen vid 15-16 och innan natten vid 20-tiden. Tycker också det låter lite men behövs inte oftare...
    Så h*n har samma blöja från 20 till 10? Det är länge. 14 timmar med samma.

Vi byter direkt vid bajs och annars ungefär var fjärde timme dagtid. Det är alltid kiss i blöjan då. Det har bara varit någon enstaka gång som blöjan varit torr.
    På natten byter vi inte eftersom våran bebis sover hela nätterna (från 23 till 07) och aldrig bajsar på nätterna.

Hon har aldrig någonsin gnällt över blöjan men vi byter ändå. Vill inte att hon ska ligga kissig.
  • Anonym (blöjbyten)
    Cinderella87 skrev 2011-02-16 12:27:20 följande:

Vi byter mellan 4-6 gånger/dygn...beroende på hur ofta han bajsar.

Han är totalt obrydd om han har kiss i blöjen eller inte. Däremot brukar han få gå en sväng utan blöja på kvällen ibland, det tycker han är jätteskönt!

Jo vi byter ju också oftare om han bajsar, men det händer i stort sett bara var tredje dag eller så. Försöker också ha honom naken på golvet en stund varje dag.
  • Anonym (blöjbyten)
    Anonym (k) skrev 2011-02-16 12:29:22 följande:
    Så h*n har samma blöja från 20 till 10? Det är länge. 14 timmar med samma.

Vi byter direkt vid bajs och annars ungefär var fjärde timme dagtid. Det är alltid kiss i blöjan då. Det har bara varit någon enstaka gång som blöjan varit torr.
    På natten byter vi inte eftersom våran bebis sover hela nätterna (från 23 till 07) och aldrig bajsar på nätterna.

Hon har aldrig någonsin gnällt över blöjan men vi byter ändå. Vill inte att hon ska ligga kissig.
    Jag vet. Den är jättekissig på morgonen när vi byter, men jag har fått rådet att inte byta på natten om han inte bajsat.
  • Anonym

Våra barn har pga allergier bajsat väldigt mycket, dygnet runt. Vilket ju så klart gett många blöjbyten. Första månaderna har vi bytt mellan 10-20ggr per dygn. Andra halvåret har vi nog bytt omkring 6-8ggr per dygn. Efter året 4-7ggr per dygn. 
    På något sätt känns det att 4 byten är nödvändigt som minimum. På morgonen, vid lunch, eftermiddag och inför natt. Plus om barnet bajsar utanför dessa tider, eller badar eller behöver en ny blöja av någon annan anledning.

Nu går vår snart två-åring gärna på pottan självmant. Tyvärr hinner hon oftast kissa i blöjan innan hon hunnit till pottan = ny blöja = mååååånga blöjor per dag. Skrattande  Hoppas hon börjar pricka in pottan snart...

• Anonym (k)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:31:05 följande:
    Jag vet. Den är jättekissig på morgonen när vi byter, men jag har fått rådet att inte byta på natten om han inte bajsat.
    Av vem då?

Det tyckte jag var ett dåligt råd faktiskt.
    Jag skulle absolut bytt ändå.
    Nu vet jag ju inte hur lättväckt ditt barn är men vi kan byta utan att dottern vaknar.
    Det gjorde vi förut när hon alltid vaknade till och kissade på natten.
    Hon gruffade till lite men vaknade inte. Vi bytte i spjälsängen utan att tända.
    Då gick det väldigt smärtfritt.
  • Anonym (df)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:13:44 följande:
    Nej alltid blöja på i stort sätt. Byter på morgonen vid 10, sen vid 15-16 och innan natten vid 20-tiden. Tycker också det låter lite men behövs inte oftare...
    Men om det inte behövs bytas oftare spelar det ju ingen roll att andra byter oftare på sina barn.
    En del barn kissar knappt alls på nätterna och självklart ska man inte byta på natten om det inte behövs. Går ni upp sent på morgonen eftersom ni byter nattblöjan så sent som 10?
  • Anonym (MAMMAN)

Min har sovit upp till 9½tim på dagen och han klagade inte med blöjan alls.
    Sen byter jag på en dag ca 8 blöjer.
    Denna mannen bajsar 4 ggr på 1 vecka ca känns det som..

• Anonym (blöjbyten)
    Anonym (df) skrev 2011-02-16 12:38:03 följande:
    Men om det inte behövs bytas oftare spelar det ju ingen roll att andra byter oftare på sina barn.
    En del barn kissar knappt alls på nätterna och självklart ska man inte byta på natten om det inte behövs. Går ni upp sent på morgonen eftersom ni byter nattblöjan så sent som 10?
    Ja vi byter direkt när vi går upp.  Vet att alla barn är olika men han är väldigt kissig på morgonen så jag undrar om jag kanske ska byta på natten också, även om han vaknar...
  • Anonym (MAMMAN)

Ska jag tilllägga att min är 10 veckor bara

• Anonym (blöjbyten)
    Anonym (k) skrev 2011-02-16 12:37:55 följande:
    Av vem då?

Det tyckte jag var ett dåligt råd faktiskt.
    Jag skulle absolut bytt ändå.
    Nu vet jag ju inte hur lättväckt ditt barn är men vi kan byta utan att dottern vaknar.
    Det gjorde vi förut när hon alltid vaknade till och kissade på natten.
    Hon gruffade till lite men vaknade inte. Vi bytte i spjälsängen utan att tända.
    Då gick det väldigt smärtfritt.
    Bvc bl.a. Ska prova att byta när han sover, tror dock han kommer vakna Glad
  • Anonym (df)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:41:54 följande:
    Ja vi byter direkt när vi går upp.  Vet att alla barn är olika men han är väldigt kissig på morgonen så jag undrar om jag kanske ska byta på natten också, även om han vaknar...
    ALDRIG att jag skulle byta i onödan på natten för ett blöjbyte om blöjan håller till morgonen utan att läcka! Den dagen blöjorna har börjat läcka har vi bytt sort eller storlek. Om barnet kan sova hela natten ska den få möjlighet att göra det! Skillnade första veckorna dock, men nu pratar vi ju om lite större bebisar. 
  • Anonym (MAMMAN)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:41:54 följande:
    Vår son är oxå väldigt kissig liten pojk och varje gång han vaknar till och vill ha mat så byter jag automatist på honom utan tvekan.
  • Anonym (k)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-16 12:43:12 följande:
    Bvc bl.a. Ska prova att byta när han sover, tror dock han kommer vakna Glad
    Har du testat? Vaknar han?
  • Anonym (blöjbyten)
    Anonym (k) skrev 2011-02-18 13:51:19 följande:
    Har du testat? Vaknar han?
    Jag provade och det gick bra. Han vaknade men somnade om direkt igen. Konstigt nog var han lika kissig som vanligt sen när vi gick upp ändå, förstår inte... Men ska dock byta en gång på natten from nu Glad
  • Anonym (k)
    Anonym (blöjbyten) skrev 2011-02-19 01:57:47 följande:
    Jag provade och det gick bra. Han vaknade men somnade om direkt igen. Konstigt nog var han lika kissig som vanligt sen när vi gick upp ändå, förstår inte... Men ska dock byta en gång på natten from nu Glad
    Han kanske helt enkelt gillar att kissa på natten =)
  • Anonym (blöjbyten)
    Anonym (k) skrev 2011-02-21 14:51:02 följande:
    Han kanske helt enkelt gillar att kissa på natten =)
    Haha ja vilken tur för mig Flört
Svar på tråden Hur många blöjbyten per dag?