• Bebis2010

Vår 6 månaders vill vakna tidigare och tidigare...

Hej!

Vår dotter är precis fyllda 6 månader. Hon har från 7 veckors ålder sovit hela nätterna igenom, från ca 19.00 till 8.00. Före det vaknade hon bara en gång per natt för att äta. Hon sover i eget rum, somnar själv och utan napp. När hon blev fyra månader började vi med mat och hon äter det helt och hållet nu. Hon går upp bra i vikt (väger ca 8,5kg). Dagtid sover hon en normal dag ca 4 timmar sammanlagt.

Vi vet att vi har haft det otroligt smärtfritt och är glada över det! Men sedan ca 1 ½ månad har hon börjat vakna tidigare på morgonen, redan vid sju. Då sov hon ca fem timmar dagtid och vi kortade ner det till max fyra. Det hjälpte inte. Vi pratade med bvc och dom tyckte vi kortat dagsovet bra men   trodde att hon kunde vara hungrig på morgonen, även om hon inte visade det. Hon är alltid glad, kvittrar och leker för sig själv i sängen tills vi plockar upp henne. Dom föreslog då att börja ge mat även till middag, vilket vi gjorde, men ingen skillnad. Bvc tror ändå att någonting ”stör” henne eftersom hon tidigare alltid sovit 13 timmar nattetid.

Klockan sju i sig är ju ingen dålig tid för morgon, utan vi har väl mera varit oroliga för att hon ändrat sitt sovmönster. För två veckor sedan började hon att vakna ännu tidigare och är nu vaken redan vid sex. Vi försöker då natta om henne, men det går oftast inget vidare. Vi markerar att det är natt ännu och tar upp henne först vid sju. Hon accepterar det, ligger kvar i sängen och kvittrar glatt.

Hennes  dag nu ser ut, ca-tider:

Vaknar…

Frukost  8 (gröt)

Sov  9 (30-60min, vaknar av sig själv)

Lunch 11 (lagad mat)

Sov 12-15 (får oftast väcka henne )

Mellis (gröt, frukt)

Middag 16,30 (lagad mat)

Vällling 18,30 och sen natt

Vi är nu oroliga för att hon ska börja vakna ännu tidigare! Vad ska vi göra? Vi tror inte att hon är hungrig, tvärtom har vi märkt att om hon är för mätt sover hon oroligare och är hungrigare när hon vaknar (gäller både dag och natt). Ska vi korta dagsovet mer eller ändrar barn helt enkelt sovvanor på det här sättet? När kan man börja reglera ett barns sovtider? Dvs, ska man väcka ett så litet barn, som vi gör nu, eller ska det sova tills det vaknar av sig självt?

Är väldigt tacksam för råd!

• Svar på tråden Vår 6 månaders vill vakna tidigare och tidigare...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att de flesta barn som närmar sig sex månader får någon form av sömnrubbningar, även de som alltid sovit bra.

Det kan finnas fler orsaker till det. Men framför allt brukar det bero på den motoriska och psykologika utvecklingen som sker. Att hon vaknar tidigare är inte så konstigt tycker jag. De första passet/timmarna på natten sover barnet i djupsömn och det skall mycket till för att de vaknar, däremot när drömsömnen (ytliga sömnen) inträder vaknar de betydligt lättare och får svårare att somna om.

Det kan vara att hon ändrat sovställning, att hon hör något ljud eller att något annat ändrats sedan hon somnade som gör att hon vaknar. Dessutom minskar den totala sömnmängden, om än bara några timmar, succsesivt under de första året. Vid sex månader brukar de flesta sova runt 14 timmar enligt min erfarenhet.

Jag kan tänka mig att hennes nattsömn inte kommer förändras speciellt mycket mer. Kanske kommer hon, under perioder, vakna fler gånger på natten och behöva hjälp att somna om, men inte mer än så.

Däremot kanske ni behöver hjälpa henne att upprätthålla någon form av struktur på dagen, för att hon skall kunna fördela energin jämt under dagen. Två lite längre pass, cirka 1,5-2 timmar per gång brukar fungera bra.
    Kanske kan hon somna lite senare på fm och sova lite längre, så att hon kan somna lite senare och sova lite kortare på em. Det får ni prova er fram, ta en kvart i taget så brukar det gå bra.

Generellt brukar det alltid vara svårare att få barn att somna på dagen. Många barn sover dock gott i vagnen och då kan man utnyttja det, till exempel med en fm-promenad för ert fall.

Som sagt, mår er dotter bra, utvecklas och växer så finns det förmodligen ingen anledninga att oroa sig.

MVH Christine

• Bebis2010

Två längre pass hade ju varit idealiskt. Tyvärr så är det nästan omöjligt att få henne att sova inomhus. Ju längre dagen går desto svårare blir det. Dessutom sover hon som alla mest en timme inne. Som det är nu fungerar det bara på morgonen/förmiddan. Därför låter vi henne sova ett kortare pass då. Hon vaknar också själv då.
    Vi bor i lägenhet utan hiss och har därför en sovvagn på balkongen. Där sover hon alltså sitt längre pass efter lunch. Och där sover hon som en liten gris! Det är för att vagnen står still. För problemet är att hon inte sover när vagnen rör sig. Då sover hon bara en kort stund innan hon vaknar. Och när denna dam vaknat går hon inte att söva om på länge! Därför förstör promenader (om man nu inte vill gå i timmar varje dag), turer till stan, för kallt väder osv hela hennes dagsömn. Hon har varit svår på dagsovet sen hon var ett par veckor gammal, så det är vi van vid. Men att prova lägga henne på balkongen två turer per dag kan ju vara ett alternativ! 

Men min egentliga fråga ang sovandet, var väl mer om vi ska korta sammanlagda dagsovet, om du tror att det kan vara det som gör att hon vaknar tidigare på morgonen. Men som jag tolkar det tror du inte det. Och så undrade jag om man ska reglera ett så litets barn sovlängd, dvs väcka det, eller om det alltid ska få sova tills det vaknar av sig självt? Som det är nu väcker vi ju henne på em och skulle förmodligen behöva göra detsamma om hon skulle sova på balkongen även på fm. Är det ok att väcka henne?

Du föreslår också att hon ska sova sista passet lite senare. På vårt BVC tyckte dom att sovtiderna vi har nu är perfekta. Att det är jättebra att hon är vaken från tre tills hon ska sova för natten, så hon är ordentligt trött. vad anser du om det? 

• BVC Sköterskan

Hej!

Det är ju toppen att er dotter sover så bra i vagnen på balkongen! Jag tycker absolut att du skall utnyttja det, både på förmiddagen och eftermiddagen.

Det jag tänkte på var att hon sov så kort på fm, vilket gör att hon i princip bara får en längre vila egentligen. Somnar hon vid nio-halvtio, kanske hon kunde sova två timmar och därefter vara vaken över lunch och tills det är dags att sova igen vid två till halv fyra-fyra.
    Jag håller dock med om att ofta påverkar em vilan möjligheten att somna på kvällen, men min erfarenhet är att en halvtimme hit eller dit inte gör någon större skillnad för när hon somnar till natten. Däremot kan man inte förvänta sig att ett barn som bara varit någon timme skall somna vid en speciell tid, utan protester Flört

Hur som helst, utgå ifrån din dotter och forma dagen så att den passar er.
    Det finns inga rutiner som är ristade i sten och gäller alla. Min erfarenhet är dock att det inte är fel att försöka styra sitt barns sömn, så länge man håller sig inom ramen för vad som är rimligt för barnets ålder.

Trevlig helg!

/Christine

Svar på tråden Vår 6 månaders vill vakna tidigare och tidigare...