• Eng76

Långresa (6 mån) till Thailand

Vi ska åka med våra två döttrar (2 & 6 år) till Thailand med avresa i juli och hemresa i januari 2012 och det är tusen saker att tänka på.

Vi kommer att bo på Koh Samui i 5 veckor och resterande tid på Koh Lanta. Är det någon mer som har planer på en långresa till Thailand? Hur går planerna? Berätta....

• Svar på tråden Långresa (6 mån) till Thailand
  • WeraNicole

Jag var borta 2 månader med min dotter och reste runt i Thailand och Singapre! Jättehärlig resa som vi tänker göra om under nästa föräldrarledighet. Vi funderar också på att åka i vinter men inget bestämt än.

Härligt att vara borta 6 månader! 

• resemamman

Vi har gjort det ett flertal gånger. Som längst har vi varit borta drygt 3 månader, alltid rest runt och bytt ställe ganska ofta. 

På Koh Lanta är det lågsäsong fram till november/december. Vädret kan skifta ganska mycket, men det vet ni säkert redan. Det kryllar av svenska barnfamiljer på Lanta, även om det är mindre tätt under lågsäsongen :) 

• Jille

är ni nere i thailand nu? Hur gick det och få visum för så lång tid?

• Eng76

Ja nu är vi på Koh Lanta och har varit i Thailand sen den 14 juli och har haft det hur bra som helst. Vi var först på Koh Samui och öarna runt omkring och vädret har varit kanon. På hela vår resa har det regnat 1 dag och kommit 8 regnskurar och sen har det varit dagar med klarblå himmel och ibland lite småmoln och hela tiden mellan 28 - 36 grader - helt perfekt att åka med små barn som ändå inte ska vara i stark sol.

Vi sökte visum på Thailändska ambassaden i Stockholm och sökte Double Entry visum där man kan åka in i landet 2 gånger och kan stanna i 180 dagar totalt.

Vi måste senast 60 dagar efter inresa i landet åka till ett Immigration office och visa upp oss och kan då få visumet förlängt i 30 dagar mot en kostnad på 1900 THB per person. Sen senast 90 dagar efter inresa i landet så måste vi åka ut ur landet (och vi ska då till Malaysia en långhelg) och sen börjar 60 nya dagar att ticka från den dagen vi reser in i Thailand igen. Och sen måste vi till ett Immigration Office igen senast den 60:e dagen för att få nya 30 dagar. 

Vi har ju än så länge inte varit här i 60 dagar så vi har inte hunnit med något Immigration Office ännu men jag kan berätta mer när vi varit där så att du vet hur det fungerade...

Jennie         

• Jille

Har ni sparat ihop till hela resan eller försörjer ni er på resans gång?

Hur går det i Thailand?

Kan ni rekommendera något ställe man kan åka till nu i september?

• Eng76
    Jille skrev 2011-08-23 14:10:36 följande:
    Har ni sparat ihop till hela resan eller försörjer ni er på resans gång?

Hur går det i Thailand?

Kan ni rekommendera något ställe man kan åka till nu i september?

Ja vi sparade ihop till kostnaden för flyget och skolkostnaden men det vi lever på nu är pengar som vi får in under tiden - bl a studiebidrag, barnbidrag och de pengar vi fick in från de dagar vi tog semester i somras. Och det verkar räcka.

En vanliga dag här - då vi inte gör något speciellt gör vi ungefär av med mellan 800 - 1200 baht för oss 4 (ca 180 - 270 kr) och då är det inkl lunch och middag. I för sig är våra tjejer små 2 och 6 år och är små i maten så de delar oftast på en rätt.

Annars går det hur bra som helst och vi önskar att vi skulle stanna längre än 6 månader. Vi har redan kommit in i vardagen lite och lärt känna en del thailändare och svenskar här så det är lätt att få tips som saker och ting. Vi hyrde oss igår en tuk tuk så att vi kan ta oss runt lite mer det funkar jättebra.

Nu är det som sagt regnsäsong här på Lanta så ska ni åka på semester så är det ju tråkigt om det regnar. Tror dock att det kan vara bättre väder på Koh Samui och öarna på den kusten och det jag kan varmt rekommendera. Det finns många stränder på Samui som är trevliga och även Koh Phangan och Koh Tao är mycket mysigt.

Jennie         

• Peak
    Eng76 skrev 2011-08-27 06:47:01 följande:

Ja vi sparade ihop till kostnaden för flyget och skolkostnaden men det vi lever på nu är pengar som vi får in under tiden - bl a studiebidrag, barnbidrag och de pengar vi fick in från de dagar vi tog semester i somras. Och det verkar räcka.

En vanliga dag här - då vi inte gör något speciellt gör vi ungefär av med mellan 800 - 1200 baht för oss 4 (ca 180 - 270 kr) och då är det inkl lunch och middag. I för sig är våra tjejer små 2 och 6 år och är små i maten så de delar oftast på en rätt.

Annars går det hur bra som helst och vi önskar att vi skulle stanna längre än 6 månader. Vi har redan kommit in i vardagen lite och lärt känna en del thailändare och svenskar här så det är lätt att få tips som saker och ting. Vi hyrde oss igår en tuk tuk så att vi kan ta oss runt lite mer det funkar jättebra.

Nu är det som sagt regnsäsong här på Lanta så ska ni åka på semester så är det ju tråkigt om det regnar. Tror dock att det kan vara bättre väder på Koh Samui och öarna på den kusten och det jag kan varmt rekommendera. Det finns många stränder på Samui som är trevliga och även Koh Phangan och Koh Tao är mycket mysigt.

Jennie         

Du har ingen blogg eller nåt så man kan få lite mer tips? Glad
  • caliningrad

Hej
    jag har bott i Thailand, i Bangkok i ett ar med min 4-ariga dotter. Jag jobbar har for tillfalle.

Vi har rest runt ganska mycket att personligen avskyr jag Koh Samui som borjar likna Pattaya sa smaningom.

Det gar att hitta mysiga stallen pa Koh Tao, men man ska undvika att bo for centralt.

Annars har jag hort bra saker om Koh Yao, Koh Lipe och speciellt Koh Kood.

Koh Lanta har jag inte varit, men forutam att det kryllar med svenskar (om det ar sa man stravar efter vilket jag inte gor...) har inte denna o sa gott rykte ,,, 

• Sanraa

Hejsan, så kul att hitta er här. Vi är en familj med två tjejer på 4,6år som planerar att göra en resa till Koh Lanta ganska exakt mellan de tidsperioder ni gör nu. Men då 2013 , så klart! Det är superkul att läsa allt du skriver och väldigt värdefullt när vi är mitt i vår planering. Om du har tid och lust så får du gärna skicka din mailadress så kan jag skicka mer frågor där, jag vet inte riktigt hur detta går till då det är första gången jag skriver på familjeliv.... Tack för all info så länge!

Eng76 skrev 2011-02-16 18:57:20 följande:
    Vi ska åka med våra två döttrar (2 & 6 år) till Thailand med avresa i juli och hemresa i januari 2012 och det är tusen saker att tänka på. Vi kommer att bo på Koh Samui i 5 veckor och resterande tid på Koh Lanta. Är det någon mer som har planer på en långresa till Thailand? Hur går planerna? Berätta....

Eng76 skrev 2011-02-16 18:57:20 följande:
    Vi ska åka med våra två döttrar (2 & 6 år) till Thailand med avresa i juli och hemresa i januari 2012 och det är tusen saker att tänka på. Vi kommer att bo på Koh Samui i 5 veckor och resterande tid på Koh Lanta. Är det någon mer som har planer på en långresa till Thailand? Hur går planerna? Berätta....

• gugeligu

låter underbart, glöm inte att lägga upp bilder sen ;)
    du skrev skolkostnader, går 6åringen iskolan där? fungerar det bra? pris?

Svar på tråden Långresa (6 mån) till Thailand