• MEAA

Min 1 åring ska börja i förskola men det känns inte riktigt bra :(

Hej

Vi har fått en plats på förskola och det är vårt första barn och vi känner ingen som har barn.

Men vi sökte en populär privat förskola  men dom hade alldeles för lång vänte tid och vi var tvungna att få en tid nu i februari och kom in på en kommunal förskola.

Vi har varit där på inskolning i en vecka nu men jag känner mig inte riktigt nöjd och nu blir jag osäker på mig själv istället....är det jag som är löjlig? Är det mamma hjärtat? Blir man aldrig nöjd?

Det är ganska litet och på dagarna är det ganska rörigt...dom är tre ordinarie lärare och jag gillar bara en av dom...dom två andra verkar vara oengagerade och lite gnälliga mot barnen.

Igår var där ca 10-13 barn och dom kan ju omöjligt hålla koll på alla.

Nu har vi fått plats på den privat lite tidigare...om ett halvåtr men den är precis bredvid och det betyder att flyttar vi honom kommer han kunna se sina kamrater han har gått med innan genom ett stängsel och aaaaah...

Min sambo är emot flyttningen och vi måste ge svar idag om vi vill ha platsen och ja...jag och sambon är inte överens.

Men ja då blir det ny inskolning för pojken om ett halvår plus att han kan se sina gamla klasskamrater och lärare....vad säger era erfaranheter?
    Är det elakt att göra så mot pojken....den privata förskolan är väldigt poplär och brinner för sin verksamhet och ja...fan också!

Era åsikter...lyssnar på sambon givetvis det är mera för mig!

• Svar på tråden Min 1 åring ska börja i förskola men det känns inte riktigt bra :(
  • MalinEddie

Vilken jobbig situation! Bäst vore väl om ni kunde vara hemma med honom ett halvår till men det gissar jag att ni inte kan?
    3 pedagoger på 10-13 barn låter mycket bra tycker jag. Det är dock självklart inte bra om de är oengagerade och gnäller på barnen. Det blir säkert inte så jobbigt för din son att skiljas från barnen om ni byter förskola. Så små barn leker ju mest bredvid varandra. Jobbigast blir i så fall att skiljas från pedagogerna skulle jag tro.
    Hur verkar han må på den förskola han går på nu?

• fostermamma

Kan ni inte vara hemma längre så kan han skolas in efter sommaren där ni verkligen vill ha plats ?
    Hur gammal är han ?

• MalinEddie
    fostermamma skrev 2011-02-17 10:55:23 följande:
    Kan ni inte vara hemma längre så kan han skolas in efter sommaren där ni verkligen vill ha plats ?
    Hur gammal är han ?
    1 år skriver ts i rubriken.
  • Woodgrove

Det bäst vore väl att vara hemma till dess att ni får den andra platsen. Är han bara 1 år måste ni väl ha dagar kvar att ta ut? 

• MEAA

Tack för att ni har skrivit.

Jag satte mig ner och tog mig tid att tänka igenom allt och sen pratade jag med min sambo och vi har gått igenom alla tankar och känslor.
    Något är fel då jag har gråtit nästan varje kväll...jag har försökt att hitta alla fel som är möjliga på det stället där vi är nu så därför har jag väntat med att skriva förrän nu.
    Nu inser jag att det är bara jag....dom är rar och snälla, det är mysig stämning där han är nu och personalen är bra.

Vi som familj är inte redo...jag vill inte lämna honom på dagis än...han är ju så liten fortfarande.

Men så här kommer det att bli:

Vi har tackat ja till den andra platsen och idag ringde jag jobbet och pratade med dom och där var det inga problem...utan det är jag själv som har pressat mig för att ställa upp för arbetskamrater då en kommande intensiv högsäsong närmar sig.

Min gullunge är så här liten en så kort tid av sitt liv och denna tiden ska han umgås med sin familj.

Sambon har även han högsäsong på jobbet som börjar nu så ställer han inte upp blir dom kort om folk så han"måste" jobba annars kommer många jobba ihjäl sig där  :( där är det en för alla, alla för en :)

Imorgon ska jag prata med förskolan där vi går på inskolning och vara helt ärlig och säga som det är....jag är inte redo.

Så vi väntar ett halvår och det känns som en lättnad när jag skriver det...fy vad skönt.

• pigglet

Låter som helt rätt beslut - bra att ni hade möjlighet att följa din magkänsla!

• fostermamma

Toppen att det gick att lösa
    Önskar er all lycka ! :)

• Puffy75

Skönt.Rätt beslut. Är inte heller helt nöjd men har att jämföra med tidigare barn nog det som gör att jag inte är nöjd.
    Och är du inte helt nöjd blir du inte helt lycklig, du lämnar trots allt din guldklimp där hela dagen. Blir bättre o bättre men första känslorna ligger kvar.
    Så `NJUT av dina kommande hemmamånader, våren och sen så!

• MEAA

Vad rara ni är :)

Ja det känns mycket bättre nu...klumpen i magen har lagt sig.

Lite orolig över samtalet imorgon men det får gå som det går...skulle dom vara otrevliga på något vis då blir jag bara mer övertygad om att vi har fattat rätt beslut så oavsett hur det går kommer jag gå därifrån nöjd.

Svar på tråden Min 1 åring ska börja i förskola men det känns inte riktigt bra :(