• Anonym (söt men sur)

Börjar vi gå skilda vägar?

Hej

Har varit tillsammans med killen i snart ett år, han har varit med sen jag va gravid i 3e månaden. Allt var så spännande till en start allt vi pratade om handlade om när jag ska föda och vad det blir.

Dagen bebisen kom va allt underbart allt kändes som en dröm och som en fin saga.
    Dagen vi kom hem från BB så va vi som en riktig familj, killen hjälpte till hela tiden och gjorde allt för lillen.
    Någon dag senare så blev allt tråkigt verka det som, han börja smita och sticka ut me kompisarna och va borta hela dagarna :(
    Då jag blev klippt kunde jag inte göra något själv jag grät så fort ja ställde mig upp eller skulle lägga mig ner, jag fick göra allt själv runt mig och lillen, till slut gick klippet upp av att jag inte vilade och tog det lungt och det blev värre än va det var.

Idag är pojken 6månader och tills idag smiter han från att hjälpa till, jag har sagt till honom att leka är inte hela världen, jag skulle velat att han matar honom någon gång byter blöja eller tar en promenad så jag får vila :( men nej det passar inte och då vänds allt mot mig att jag inte ser allt han gör här hemma o.s.v.
    Jag kommer lämna honom om allt fortsätter, jag har försökt prata skrika slå sönder saker så han ska fatta att jag inte mår bra med att få göra allt själv när vi är två stycken här hemma som ska hjälpa varandra!

Jag älskar honom men jag älskar min son mycket mer och vill inte att han växer upp och beter sig som honom att kvinnan ska göra allt medans kille kan spela data och va ute med kompisarna, han är 29år gammal och ja e 25 i år och jag beter mig som en mogen kvinna medans han är som mitt andra barn :(

Jag hade flyttat härifrån men i.o.m att jag har kronofogden så får jag ingen lägenhet någonstans så jag har fastnat.. Socialen har inga lägenheter utan vill att jag bor på ett kvinno hem och det tycker inte jag är OK då jag vill ha min egna trygghetsbubbla och ge min son samma sak.

Ingen i min familj står bakom mig så med andra ord är jag ensam, dom tycker inte om killen och bad mig välja och ja valde honom =( men han fattar inte det.

Finns det något råd du/ ni har som kan hjälpa mig vad jag ska göra.. kommer snart åka till biblioteket och låna mig en lagbok och se vilka rättigheter jag har med ett barn och lägenhet.

tack på förhand

• Svar på tråden Börjar vi gå skilda vägar?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du verkar så ensam med din lille son. Du har inte så mycket stöd av din kille och din familj står inte heller bakom dig. Det är väldigt bra att du kollar upp dina rättigheter. Jag får intrycket att din kille inte är pappa till pojken utan att han kom in i bilden när du redan var gravid. I så fall, var finns den biologiske pappan och är han väldigt frånvarande? Det verkar också helt orimligt att din familj har bett dig välja mellan dem och din kille. Hur kommer det sig att de ställer sådana krav? Finns det inte någon klok människa i din familj eller släkt som kan stötta dig? Jag tror det är väldigt viktigt som förälder att man har stöd runt omkring sig, av vänner, familj och BVC, t ex. Finns det någon där som du kan prata med och som kan hjälpa dig lite. Har du något kontakt med socialförvaltningen och i så fall, vilket stöd kan de ge dig? Du och din sambo kan vända er till familjerådgivningen i hemkommunen för att få hjälp med er relation. Jag hoppas att det löser sig för dig så att du kan leva ett mindre påfrestande liv med din lille son.
    Hälsningar
    Gerd

• xbabyx

Hej Gerd

Jag har flyttat hem till min mamma sen två veckor tillbaka men lill pojken :)
    Morsan står bakom mig nu MEN hon e så emot killen så det inte är sant, och det är jobbigt, ingen är bra nog för hennes dotter.
    Ja han är inte pappan till pojken men har varit med sen 3e månaden av min graviditet, pappan finns inte med sen jag fick reda på att jag var gravid och behöver inte honom iheller för han va inget att leva med, varför jag behöll barnet va för att jag är en person som anser att kan man hoppa i sängs så kan man ta konsekvenserna och lill pojken är det bästa som hänt mig :) ångrar inte en enda sekund.

Jag erbjöd killen familjeterapi men föst ville jag att han skulle ordna upp sitt liv och sina problem innan vi kunde ordna upp vårt förhållande och då kom jag med idén att vi bor på två olika håll tills vidare och då bröt helvetet ut och han ville inte det för han ansåg att det inte var lönt om vi inte bodde tillsammans. Jag gjorde det för oss alla 3 men men.. behövs 2 till tango som man säger.

På tisdag har jag tid hos en psykolog på BVC och har skrivit upp några punkter och några mål och jag hoppas det kan hjälpa mig, har börjat läsa en massa psykologi och det har hjälpt mig jätte mycket.
    Ja kontaktade socialen men dom kunde inte hjälpa mig med något så jag får bo här (hos mamma) så länge.. Vet du vad jag har för rättigheter som har barn och samtidigt kronofogden? :(

Jag är redo att göra allt bara killen får lite vett i skallen och öppnar ögonen, just nu känner jag att jag vill bo själv med sonen så ingen har någon sorts kontroll över mig överhuvudtaget för jag behöver tid för mig själv och lill pågen. Han är nr.1 i mitt liv och som ja har sagt om det kommer eld från himlen så ska ja ändå stå på egna ben, har börjat jobba en gång i veckan så jag ska kunna ge pojken det han vill när han väl börjar be om leksaker så jag inte står där och säger tex, nej älskling mamma har inte råd till detta just nu vi får vänta, vill inte att han har ett sånt liv och ja menar heller inte att jag vill skämma bort honom utan jag vill kunna ge honom det liv han förtjänar och det liv jag aldrig fick.

tack för din kommentar och skönt att någon äldre än mig själv kan skriva till mig, värmer i hjärtat.

Du får ha en bra vecka och hoppas på att du kanske kan hjälpa mig lite :((

varma hälsningar// Angelika

• Gerd parterapeuten

Hej! Jag tycker du är inne på helt rätt väg som vill stå på egna ben och klara ditt och din sons liv på bästa sätt. Det är bra om du kan få en lägenhet men jag vet att det inte är lätt när du har skulder hos kronofogden. Jag tycker nog ändå att socialtjänsten borde hjälpa dig och din son att få ett eget boende och ekonomisk försörjning. Du är ju ensamstående med din son och det är viktigt att ni har det bra. Bra att du skall prata med MVC-psykologen och att du skrivit en lista. Kanske den personen kan hjälpa dig med dina kontakter med socialtjänsten. Det bör också finnas någon i varje kommun har hand om hushållsekonomisk rådgivning och skuldsanering. Undersök om du kan få hjälp där. Det allra viktigaste är att du kämpar vidare för att nå dina mål! Hälsningar Gerd

Svar på tråden Börjar vi gå skilda vägar?