Rutin Ultraljud 2 tas bort i Region skåne from 1 sept
ville bara informera att Rutin Ultraljud 2 tas bort i Region skåne from 1 sept.... de sa det på nyheterna i morse...
ville bara informera att Rutin Ultraljud 2 tas bort i Region skåne from 1 sept.... de sa det på nyheterna i morse...
Ni har nog haft väldigt tur. jag tror inte det är många landstig som erb. två rul tyvärr
Men dom sa faktiskt på nyheterna ikväll att det är inte säkert att det ska tas bort, det är gjort en studie som visar att det kan tas bort, men inget är bestämt än. Överläkaren på KK i Malmö sa att både dom och Lund gärna fortsätter med sitt andra UL, men att dom skulle titta över rutinerna och se hur dom skulle göra...
Det märks inte alltid på kurvorna om barnet är tillväxthämmat,de upptäckte på rul i vecka 34 att vår son var tillväxthämmad.Hade de inte gjort det ultraljudet så hade inte vår son levt idag.
Tycker också att man borde behålla RUL 2 i v32 i Skåne. För oss blev det en bekräftelse om att allt står rätt till, för min väninna blev det upptäckten av en missbildning som krävde särskild vård de sista veckorna av grav. och beslut om kejsarsnitt för att skona bebisen. Därefter operation på bebisen. Sånt ser man inte redan i v18. Och jag tycker att det är bra att bli förvarnad på RUL 2 att det är något som är fel för att kunna bearbeta det och inte få det som ett slag i ansiktet när bebisen fötts.
BEHÅLL RUL 2 säger jag! Och erbjud i fler landsting.
Nu bor inte jag i skåne utan i Östergötland, här har man inte ett tillväxtultraljud som rutin utan alla erbjuds istället KUB och vanliga RUL.
Jag kan heller inte utvärdera vad som är bäst men det är ju möjligt att den mängd skador och tillväxthämningar man upptäckt genom sent ul inte väger upp den kostnad det innebär att erbjuda alla detta. Då måste man ju göra en prioritering. Kanske är det så att den prioriteringen säger att ett KUB som erbjuds alla ger bättre utfall för gruppen gravida överlag och då är det ju vettigt att justera resurserna.
Däremot är det ju viktigt att man nogrannt följer upp alla graviditeter så att man hittar så många avvikelser som möljligt, men om det ska ske via KUB, RUL eller TUL är ju svårt att ta ställning till när man inte har tillgång till de forsknings/utrednignsunderlag som tjänstemännen inom landstingen har. Man får bara hoppas att beslutet fattas eftersom man ser att skillnaden med att erjuda och inte erbjuda TUL är försumbar och inte av snöd ekonomisk vinning. Kanske blir det tom bättre för er i skåne med KUB istället för TUL?
Det bästa hade väl kanske varit om man kunde erbjudas först KUB, sen RUL sen TUL men då måste ju resurserna tas från något annat och det är svårt för oss att överblicka vilka konsekvenser det skulle ge.
Lustigt att inte hela Region Skåne har två RUL. Tillhör också Helsingborg och det är som sagt bara 1 RUL i v 18-20 och det var likadant med min första -05.
Sen vill jag bara betona att det ju inte så att jag tycker att det är bra att man plockar bort saker från mödravården så där i största allmännhet. Men när man själv inte gör de ekonomiska prioriteringarna så vet man ju inte riktigt vad som stod i farozonen att försvinna annars.
Hellst hade man ju sett att resurserna var lite större och att man kunde följa upp graviditeten tämligen regelbundet. Men den krassa ekonomin är ju sällan sån...