• mallabralla

När gick du hem från jobbet innan bf (första barnet) om du hade en normal graviditet?

Jag har tänkt att gå hem 2-3 veckor innan bf om graviditeten fortskrider som normalt, men jag tänkte höra mer er som har gått hem tidigare, vad tyckte ni var lagom, samt hur många dagar efter bf som bebisen kom.

Lite svårt att bestämma mig då vissa säger att fortsätt jobba om du mår bra, det är så långtråkigt hemma, medans andra tycker att jag ska gå en månad innan för att få vila upp mig ordentligt. Sen vet man ju inte heller när bebisen kommer så man kan ju bara utgå från bf datumet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När gick du hem från jobbet innan bf (första barnet) om du hade en normal graviditet?
  • ZillyChili
    mallabralla skrev 2011-02-18 14:01:06 följande:
    Oj vad mycket svar, så roligt och intressat att läsa alla kommentarer. Ni som har gått tidigare, har ni haft dåligt samvete för det eller liknande? Det känns också som att min arbetsgivare försöker få mig att jobba så länge som möjligt, eftersom det blir så trist att vara hemma enligt dem. Måste man bestämma sig i förväg och sedan stå fast vid det, eller kan jag säga att när det är 5 veckor kvar att nej nu orkar jag inte jobba en dag till och gå hem? Eller hur funkar det, man vet ju liksom inte hur man kommer att gå.

Jag avundas alla som är hemma länge, verkar skönt och vettigt i denna stressiga värld.
    Enligt våra avtal på jobbet så måste man ansöka om ledighet två månader innan. Självklart så går de flesta arbetsplatser med på mindre tid men om vi ska se det krasst så är det två månader innan, vet dock inte om du har det annorlunda?
    Jag jobbar fram till vecka 28, sen kommer vår huvudsemester och knoddas är beräknad till 7:e augusti, alltså sista semesterdagen v.31... så jag går inte tillbaka även om jag inte fött då.
    Mitt svar blir alltså fyra veckor innan Skrattande
    Hade det varit andra omständigheter så hade jag gått hem två veckor innan, eftersom jag inte har något ansträngande arbete, men inte vill jobba fullt ut för det behöver ju inte vara den 7:e augusti som is the day
  • Minnie7

Planerar gå hem tre dagar före BF. Mår jättebra och allt är förberett och klart så varför inte??

• lia 80

Själv har jag valt att vara hemma ganska exakt en månad innan beräknat BF i och med att det var sommar och jag ville vila upp mig innan bebben kom. Dessutom kom lilltjejen 10 dagar efter beräknat BF, men men allt går inte att planera. Tyckte det var ganska skönt att vara hemma de varma julidagar då man kunde vila upp sig och slappna av ordentligt. Nu i efterhand tycker både jag och min man att det var rätt beslut, för man vet aldrig hur det älskvärda barnet blir, sover eller skriker mycket

• tussilago00

jag fick graviditetspenning från 1:a maj och BF va 24 juni, så jag gick hem ca 7 veckor tidigare. Hade nog lätt orkat jobba egentligen, men med tanke på alla risker då jag jobbar med hästar så bestämde jag mig för att det var bäst så ändå...
    Sen kom bebben 2 veckor för sent, så jag va ledig 10 veckor totalt! Sjukt tråkigt!! Men det va nog värt det för när han kom ut va jag pigg och utvilad!

• guggelie

Jag går 4 veckor innan. Har bf 6 april. Första barnet så jag har ingen aning bad som väntar när kotten väl kommer, så jag tänker passa på att vila upp mig innan :)

• MuM2girls

Jag jobbade till 6 veckor innan bf, mest för att jobbet blev för mycket, magen var i vägen 8jobbade som städare)

Är gravid igen och tänker denna gång söka havandeskapspenning 2 månader innan pga av jobbet, jobbar i djurstall vilken är väldigt fysiskt ansträngande.

• First time

Jag gick hem i vecka 34 enligt RUL-beräkningen och vecka 35 enligt min egen uträkning. Då ska det tilläggas att jag har ett ganska stressigt jobb med dålig utrustning samt att jag vantrivts sista året...

• abinito

Jag hade bf den 4 augusti och tog ut 5 veckors semester innan det, jobbade till den 30 juni. Jobbar med 2-3åringar på förskola och det blev väldigt tungt på slutet. Tog ut lite halva föräldradagar de sista 2 veckorna jag arbetade. Sonen kom inte förrän den 20 augusti och jag hade inte ett dugg långtråkigt

• Purlan

2 veckor innan, sonen kom BF +6 så det blev nästan 3 veckor. Hade härligt vårväder och solade på altanen i början av april så jag hade det kanon

Igår gick jag hem igen 2 veckor innan BF med nr 2. Hade kunnat jobba längre men förtjänar att vila  

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Lillplutt BF 6 mars 2011 ♥
  • Anna4

Jag gick två v innan o fick honom 8 dagar tidigt. Blev jätte bra! Med de andra har jag haft hp o det är skönt när man har andra man ska orka med.

• Heffa
    LinnsMamma skrev 2011-02-18 21:02:35 följande:
    Hoppas ni inte har nåt emot att jag ställer en till fråga i denna tråd:)

Ni som jobbar inom vården. Hur långt innan bf slutade ni jobba?
    (äldreboende, demensvård, psykvård)
    Alla gravida på mitt jobb (äldreomsorg) har gått hem med havandeskapspenning 2 månader innan bf.
    Over and out
  • Lucky Lillstrumpa

Med min första tog mitt vikariat slut ca 1,5 månad innan BF, men hade lätt kunnat fortsätta arbeta längre.
    Väntar nr 2 nu å jobbade sista dagen i fredags (18/2) , har BF den 12e mars. Skulle jobbat en vecka till men den här graviditeten har varit mycket tyngre så när hon som ska ta över efter mig sa att hon kunde börja en vecka tidigare tackade jag gladeligen ja.  

• nea82

Jag gick hem två veckor innan det var dags.. Bebis kom två dagar innan BF och det var alldeles lagom. Jag tänkte nästan varje dag under de två veckorna att "..idag hade jag kunnat jobba.." Jätteskönt att kunna vila och ta det lugnt när man ville men dödens tråkigt att inte ha något å göra när man väl var uppe. Bakade så det stod härliga till men man tröttnar ju på det med.. MEN vid nästa barn hoppas jag kunna göra på samma sätt. För det var ju bra att få vara hemma och boa och ta det lugnt innan det lilla livet anländer.. Två veckor var såhär i efterhand alldeles perfekt!

• Rulltrappa
    asfaltsbarn skrev 2011-02-18 13:39:16 följande:
    Jag jobbade till samma dag. Jag blev hemskickad för att jag såg hängig ut.. Det var vid kl 13, vid kl 16 kom värkarna igång.. Det här är inget jag rekomenderar..
    Det är det jag har hoppats på andra och tredje graviditeten, så att jag ska slippa vara ledig i onödan. Dock har jag bara tagit korta arbetspass så att ingen ska bli förbannad på mig. :)
  • Snäckan05

Fanns inget alternativ som passade mig. Jag jobbade sista dagen vecka 38+3. Vattnet gick på jobb och dottern föddes på kvällen. Annars hade jag jobbat tills BF. Jag ville inte gå hemma så detta passade mig perfekt.

• princess77

Har BF 29 mars och jag går hem den 17 mars..sen får vi se hur många dagar jag får hemma.Hoppas bebisen håller tiden så det blir max 14 dagar

• Gladskit

Jag hade bf 29/1 och slutade 10 dagar innan. Sedan fick jag vänta ända tills den 13/2 innan bebisen kom, hade jag vetat det hade jag garanterat fortsatt att jobba! Jag mådde hur bra som helst, inga krämpor, ingen foglossning. Dessutom har jag en sambo som jobbar skift så vissa dagar var vi ju två som bara gick hemma och väntade. Alla förberedelser var klara och sömn går ju inte att ackumulera, så jag hade gärna jobbat lite till. Min arbetsgivare hade inte haft några invändningar mot det, min ersättare började jobba dubbelt med mig redan i december så några dagar extra hade inte gjort någon skillnad.

• Runeberg

Första graviditeten jobbade jag halvtid till och med samma dag vår tjej valde att komma. Nu tredje graviditeten vill jag vara hemma minst två veckor innan. Det är bra att ta det lugnt!

Svar på tråden När gick du hem från jobbet innan bf (första barnet) om du hade en normal graviditet?