• WilliTingen

Mätt men skriker efter flaska och spyr

Som rubriken säger - vad gör man??
    Har efter stor sorg fått inse att jag aldrig kommer att kunna amma min son något mer. Mjölken sinar, reflexen uteblir och han vill inte längre ta bröst. Ungefär i den ordningen.

Så jag har mer och mer fått gå över till flaska. Han får den ungefärliga dosen han ska ha, men tokspyr efteråt. Jag drar slutsatsen att han då får för mycket, försöker ta ifrån honom flaskan när han "borde" vara mätt, men han får raseriutbrott utan dess like och slutar inte skrika förrän han får flaskan igen. Och så börjar det om, han spyr och spyr och så vidare.

Vad kan man göra för att få honom att känna mättnad?? Jag står inte ut. Först en kamp med mycket tårar under tiden man försökt amma, och när man nu mer och mer går över till flaska fungerar inte det heller.

Varje mattillfälle är en plåga och kamp för oss bägge. Vet inte vad jag ska ta mig till för att få ett mätt och nöjt och belåtet barn :(

• Svar på tråden Mätt men skriker efter flaska och spyr
  • Munchies

Har du testat andra flaskor? MAM Ultivent är annars bra, hjälpte oss.

Annars kan du testa att ge mindre portioner mer ofta och att rapa honom mer.

• Munchies

Oj, missade att han gallskriker när ni försöker ta bort flaskan. Men om det inte hjälper att byta flaska så kanske ni måste ge honom mat innan han är väldigt hungrig? Det kanske blir bättre om att han är lite mätt fortfarande från tidigare mål.

Kan även handla om att nappen har för stort hål, för mycket kommer på en gång?

• Ettantian

En del barn kräks ju när dem är små, kräkets han inte när du ammade? Vore dotter tok kräktes under hela sitt första år. Enligt alla läkare fanns det inte mkt att göra utan en del barn är helt enkelt "kräkbarn"

Annars kanske du ska testa med en annan sort ersättning, han kanske är känslig mot något i den ersättning ni ger?

Hoppas det löser sig.

• StarShine87

Testa att ge han nappen efter att han ätit, låt han suga en stund och sen kan du låta han rapa.
    Så har jag fått gjort med min lille kille och de har iaf hjälpt oss då våran son har ett väldigt stort sugbehov.

• dripdrop

Låter som min bebis blir vid bröstet ibland, då brukar det hjälpa att rapa.

• Pandan82

Vår lilla åttadagarsprinsessa blir flaskmatad. Hon tokspydde enda tills vi upptäckte att när hon ätit färdigt så måste man fort som blixten rapa henne för att sedan lägga henne på sidan i lite mer upprätt läge. Hon ligger mellan mina bröst och vilar ca trettio minuter efter varje måltid.
    När vi nämde detta för en läkare sa han att det lät väldigt logiskt att hon kräktes mindre då. För håller man kvar barnet i ett liggande läge så är det liksom "fritt fram" för maten att komma upp.

Nu vet inte jag om din lilla goding bara kräks när han ligger ner, ville bara berätta vad som funkat för oss...
    Det gör verkligen ont i ens mammahjärta när det inte fungerar som det ska!

LYCKA TILL!

• Miss Cee

Först undrar jag vad du menar med "Borde vara mätt"?? Om du tex går efter vad som står på paketet så är det ju mycket möjligt att bebisen inte alls är mätt...

Sen håller jag med de andra. Håll bebisen mer upprätt, rapa, testa en annan ersättning, kanske ta micropauser i ätningen så att det "hinner ner" bättre?

• thegoddess

så var det med min lil tjej med men upptäckte att hon saknade att ligga i amningsställningen.. närheten. prova det med en napp i. funkade kanon eftersom dom inte får det som får flaska

Svar på tråden Mätt men skriker efter flaska och spyr