• tjejmamma79

    vad heter blöjan som blir fuktig?

    Det ska finnas en blöja man använder när man ska vänja av barn med bjöja som blir mer fuktig så barnet inte ska vilja ha blöja på sig vad hetr den och var hittar man den

  • Svar på tråden vad heter blöjan som blir fuktig?
  • Linda1976

    Huggies har pottränarblöjor som blir våta.


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Alexe

    Vi lägger en torr tvättlapp i de vanliga blöjorna. Billigare än träningsblöjor, enklare än tygblöjor :) Och har babisen bara "läckt" lite så kan man ju bara byta tvättlappen och använda samma blöja eftersom den är så yttorr.

  • canmamma
    Alexe skrev 2011-02-18 15:09:01 följande:
    Vi lägger en torr tvättlapp i de vanliga blöjorna. Billigare än träningsblöjor, enklare än tygblöjor :) Och har babisen bara "läckt" lite så kan man ju bara byta tvättlappen och använda samma blöja eftersom den är så yttorr.
    En variant på temat är att ha trosor/kalsonger på under blöjan. 
  • MariaM78a

    Kanske vore detta något för min tjej fyra år som kissar rejält på nätterna i blöjan.
    Eftersom den ofta är så full på morgonen vet jag inte hur jag ska få henne att kunna sluta med blöjan.

  • MajaVira
    MariaM78a skrev 2011-06-16 18:46:48 följande:
    Kanske vore detta något för min tjej fyra år som kissar rejält på nätterna i blöjan.
    Eftersom den ofta är så full på morgonen vet jag inte hur jag ska få henne att kunna sluta med blöjan.
    Nattorrhet beror ju på hormoner, går inte att "lära" barn bli torra på nätterna...
  • lisadragon

    Det går bra att ta bort blöjan och låta dom kissa på sig också, dom känner direkt att "nu blev jag blöt", när de kissat på sig för 2:a eller 3:e gången har dom kopplat att det var för att de kissat på sig.
     Testa det, funkar bra :)

  • Alexe
    MajaVira skrev 2011-06-16 19:01:58 följande:
    Nattorrhet beror ju på hormoner, går inte att "lära" barn bli torra på nätterna...

    Jo, det gör det och det är också det man gör med barn som kissar på sig upp i högre åldrar. Man använder ett larm som väcker barnet när det blir blött i sängen. Barnet lär sig då att förknippa kiss med att vakna och kommer förhoppningsvis så småningom att vakna av sig själv innan det kissar på sig.


     


    Hormonet finns redan från början och gör urinen mer koncentrerad så att man inte ska behöva kissa så ofta medan man sover.


     


    Vår son är 15 månader och har varit "nattorr" sen 4 månader. Jag har tagit upp och kissat honom i samband med amning och när jag slutade amma så vaknade han till när han var kissnödig och vred sig tills jag tog honom på toa. Sen en månad tillbaka sover han nu oftast genom nätterna utan att behöva gå upp. De missar vi haft (1-2 i månaden kanske) är så gott som uteslutande för att jag varit för trött för att förstå/orka ta upp honom.

  • MariaM78a

    Alexe: hur rekommenderar du att vi borde göra?
    Hon är fyra år och detta har börjat nu, det är så mkt kiss i blöjan att den läcker. Vissa mornar är den helt torr. Vi tror att hon kissar mkt precis innan hon vaknar eller att hon kissar medvetet i blöjan när hon vaknat. Förut fick hon nämligen på toan själv direkt när hon vaknade och tog av blöjan själv.

    Har Liberia blöjor, finns det någon som håller in mer?

  • Alexe

    Jag vet faktiskt inte, har ju alls ingen erfarenhet av så gammalt barn. Läste bara på om sängvätning för ett tag sen.

    Men om hon kissar direkt efter att hon vaknat kan ni väl gå med henne till
    Toan omedelbart. Och om hon kissar innan så får ni kanske väcka henne nån timme innan gå upp-tid. Bättre med nån timme innan tänker jag, då är hon fortfarande trött o kan somna om.

    Men hur länge har det varit såhär? Har hon varit helt torr innan nätterna igenom? Har ni ändrat nåt annat i rutiner/mat/vardag?

    Blöjmärken är jag kass på, vi kör pampers för att de blir geléiga ist f hårda av det inkapslade kisset. Men har ingen aning om de suger bättre el sämre än libero o andra märken.

  • MariaM78a

    Hon är helt torr vissa nätter men vi har aldrig tagit bort blöjan, för det är inte tillräckligt ofta.
    Det är kanske senaste månaderna det börjat.
    Förut gick hon på toan direkt när hon vaknade och då hände det aldrig.
    Men nu gör hon inte det så antingen kissar hon morgon-kissen innan hon vaknar precis och det är så mkt att det går igenom, eller så gör hon det när hon vaknat.

  • AnnaElizabeth
    canmamma skrev 2011-02-18 15:13:37 följande:
    En variant på temat är att ha trosor/kalsonger på under blöjan. 
    Ja, det funderar jag på att testa. Kan det verkligen få honom att vilja ge tecken för att gå på potta istället? Han går annars bara på den när jag sätter honom där efter mat/sömn. Är snart 1 år.
Svar på tråden vad heter blöjan som blir fuktig?