• Alissa79

Livrädd för det kommande fostervattenprovet =(

Hej!

Usch, fick idag reda på resultatet på KUB-testet =( 1:51 för DS... Nackspalten var 2,2-2,3 mm och jag är 31 år. Är verkligen helt förkrossad. Ska göra FVP den 14 mars och jag förstår inte hur jag ska klara tiden fram tills dess...
       Är inte direkt orolig för att barnet har DS för det känns inte så (vi avbryter om så är fallet). Jag är däremot livrädd för ett eventuellt missfall... Då är det ju jag som har framkallat det, om ni förstår hur jag menar...
    Missfallsrisken är ju inte direkt stor, men den finns ju ändå där =(

Nån här som känner som jag?

Nån som har gjort FVP och kan lugna mig lite?
    Tack

• Svar på tråden Livrädd för det kommande fostervattenprovet =(
  • Min älskade dotter

jag gjorde fvp i fredags.tycker inte det gjorde ont,mer en obehaglig känsla.när de hade nålen i magen så spände det jättemkt...sen efteråt öm och så...men tkr inte du behöver vara rädd för att det ska göra ont.nålsticket är lixom det som känns minst,men om du tkr det är obehagligt så kolla inte.

när ska du göra fvp?

• Sjuan

Hej på er! Jag gjorde FVP efter ett dåligt resultat på NUPP (1:72 tror jag det var). Det gick bra och gjorde inte alls ont. Läste på en del och vad jag förstår så tror de att risken är betydligt mindre än 1:100 för missfall, men det finns inga entydiga siffror på det. Jag fick vila en dag, det skulle räcka vad de sade till mig. Men jag tog det lugnt ganska länge vill jag minnas. Provet var normalt och vår son är nu 18 månader, frisk och mår toppen. Hoppas det går bra för er alla! Vet precis hur jobbigt det är.

• sommar 77

gjort fvp idag, det gick bra. Men nu tar jag det lugnt, vilar mest. Öm i magen då jag sitter eller står. Väntar nu på besked...

• Risgrynet

Millan75 - jag är av åsikten att det inte går att förbereda sig på vad det innebär att få ett handikappat barn. Jag tror att det skapar onödig ångest inför saker som kanske inte ens blir aktuella. Dessutom, risken för missfall vid FVP är ungefär lika stor som risken att få ett barn med ds (om man är runt 35). Så om man inte tänker abortera ett foster md DS så förstår jag inte varför man utsätter sig för mf-risken. Det stämmer att barn med DS ofta föds med hjärtfel men extremt få tar skada av att man inte vetat detta innan/under förlossningen. De flesta opereras tidigast vid sex månaders ålder. Endast vissa akuta fall opereras med en gång och alla barn jag känner med ds har klarat sig fint.

sommartjej 77 - nu ska jag komma med en skräll vi har läkartid nästa måndag för att diskutera fosterdiagnostik. Vi kommer inte göra FVP/MKP. Tycker inte att det är värt risken. Men eventuellt trippel-/kvadrupel. Jag kände efter mycket funderande att visst, man kan testa för så otroligt lite men det är ju i sig ingen motsättning mot att testa det man kan. Så vi får se vad läkaren säger. Det är de allvarliga och grava handikappen vi i så fall skulle leta efter. Som trisomi 13 och 18. De där barnet, om det överlever grav. och förlossningen, oftast bara lever några månader. DS är för mig inget gravt handikapp. Vår Lukas är glädjen själv och njuter av livet. Han är väl värd sitt liv och ger oss så fantastiskt mycket. Härligt i alla fall att man kan få ändra sig känner jag.

• emilial

Nu har jag gjort fvp, äntligen över. Nu är det soffläge å hoppas på det bästa

• sommar 77

emilial,

hur känns det nu?

Jag har jobbat idag, var helt slut i helgen, men det känns bättre idag. Väntar nu på besked fortf.

Risgrynet, nja, skräll vet jag inte, jag trodde väl inte du skulle göra fvp heller, det är ju bra om alla kan välja olika:)

• emilial

Det känns bra. Inget läckage än så det är skönt. Men när kan man pusta ut över missfallsrisken?

• sommar 77

emilial,

första dygnet är väl mest kritiskt, men jag vet faktiskt inte när man riktigt kan pusta ut över att inte få missfall? Tänker mycket själv på det...

• Min älskade dotter

jag fick svaret av min läkare att första dagen är mest kritisk,sen avtar det för varje dag.ca 2 veckor sa hon till mig att risken kan finnas...men som sagt,är det lugnt efter ett par dagar så går det säkert bra!

• sommar 77

emilial,
    grattis, vad fort du fick svar!!!

Jag har också fått svar idag, allt ser normalt ut, är SÅ lycklig!

• emilial

När gjorde du ditt fvp? Jag ar känt mig
    Mer blöt mellan benen än vanligt ibland men det kan nog vara flytningar oxå

• sommar 77

Gjorde det i torsdags.
    Ja, jag har haft någon extra flytning ibland och väldigt ont i magen i lördags kväll, men nu hoppas jag inte man får missfall, det kan jag bara inte tro.

• emilial

Jag har oxå haft
    Lite
    Mer vattniga flytningar än vanligt så jag åkte in idag å kolla bebisen men allt såg bra ut. Tror man inbillar sig lite oxå, man hade
    Säkert lika mycket innan hehe

Svar på tråden Livrädd för det kommande fostervattenprovet =(