• Januarimamma2011

Hur sätter ni gränser för farmor-farfar/mormor-morfar?

Hej alla!

Som nybliven mamma har jag funnit det knepigt att sätta gränser för min svärmor. Hon är väldigt förtjust i sitt barnbarn och jag är självklart glad för det. Problemet är att hon inte respekterar mina beslut utan alltid ska ifrågasätta och anklaga mig för att vara överbeskyddande, fjompig, pjoskig med mera. Till saken hör att sonen har DS och därmed är infektionskänslig och dessutom är nyopererad (hjärtfel) så jag är mycket noga med hygien och med att inte ta emot några förkylda besökare. Fjompigt tycker min svärmor - "lite bakterier måste ju sonen komma i kontakt med för att bygga upp sitt immunförsvar".

Min svärmor har nu helt snöat in på att min son ska ligga på ett bord och att hon ska filma honom medan han ligger där och sprattlar. Alltså inte skötbordet utan ett matbord. Där ska han ligga på en filt och bli filmad. Jag har sagt nej, flera gånger om. Sonen, som nästan kan vända sig själv på sidan nu, kan ju faktiskt ramla ner. En sekund av ouppmärksamhet och han kan ramla ner. Svärmor tycker att jag är såååå elak som inte låter henne filma honom på ett matbord. Hon får ju självklart gärna filma honom när han ligger tryggt och säkert i sin vagn eller i sin korg. Jag misstänker att det hela egentligen inte alls har med filmen att göra utan att det är en maktkamp ur hennes synvinkel. Hon vill bestämma och klarar inte av att acceptera att hon är farmor och därmed inte har någonting att säga till om utan alltid måste fråga om lov först.  Jag vill så gärna få en fungerande relation med min svärmor för min sons skull. Min svärmor och jag hade en fin relation fram till sonens födelse. Sedan dess känner jag inte igen henne. Hur får jag henne att förstå att hon måste acceptera mina beslut utan att ifrågasätta eller kritisera? Hur sätter jag gränser utan att vara elak? Hur gör ni andra? Alla tips och råd mottages med tacksamhet.

• Svar på tråden Hur sätter ni gränser för farmor-farfar/mormor-morfar?
  • Shasti

Hur man sätter gränser utan att vara elak? Du säger till henne, vänligt men bestämt, att hon ska vara vänlig och respektera dina beslut eftersom det är din son, och sluta pika dig som "fjompig" och annat. Det är för övrigt inte alls fjompigt att inte vilja ha bebisen på ett matbord. Min dotter lyckades ramla ner från sängen en gång när jag klädde på henne där och då hade jag händerna PÅ henne och ändå hann jag inte med när hon sprattlade till och föll.

• Flickan och kråkan

Håller med ovanstående talare

Mina har mer eller mindre bott i sjal första månaderna och ingen (även om de kanske velat ) har ju liksom fått för sig att försöka gräva ur dem därur .

• 42an

Håller också med föregående! Vad det gäller infektionsrisk, och andra speciella grejor runt just DS- barn, så kanske det finns ngn broschyr el liknande som du kan ge till svärmor. Det kanske funkar bättre om det inte är "dina fjompiga idéer" utan en auktoritet.

Har själv en liknande svärmor. Det kändes nästan som hon ville flytta in hos oss när dottern föddes, maken är enda barnet dessutom. Lyckades begränsa besöken till varannan dag. Sen sa jag att vi skulle åka någonstans ibland när hon ringde och ville komma. Såsmåningom var hon inte lika "på".

Men det är ett skitsvårt läge, min är som en välvillig ångvält. Vi är aldeles för hårda mot barnen, framförallt dottern som är deras prinsessa, sonen är inte alls lika intressant. Vi har fel regler, som hon givetvis inte kan tänka sig att följa. Hon har egna regler när hon har barnen, vilket resulterade i till sist, iallafall när de var små att jag måste ha dem själv minst 2 dgr i rad, för att "laga" dem. De trotsade ju mig eftersom de får göra vad som helst med farmor. Nu var det ju inte mig vi skulle prata om, förlåt. Mitt råd är nog att försöka få din man att prata med henne och kan hon inte lugna ner sig så är hon välkommen till er lite mer sällan, när du orkar bita ihop.

Förhoppningsvis förstår hon att hon förlorar på det själv. Lycka till!

• lenab10

Varför behöver du en fungerande relation med en  oansvarig människa? För sons skull?  Vågar du lämna din son med henne?  Det skulle inte jag göra.

• Stora Havet

Jag har själv en svärmor "from Hell" - vi umgås inte längre, sedan hon sagt att jag tittat på henne med onda ögat (!).

Jag tycker inte du ska försöka diskutera med henne/svärmor utan bara sakligt konstatera att "ja, men nu är det så här att min son är känslig för infektioner och därför måste dessa regler gälla", om hon sedan försöker bjäbba om din "fjompighet" ignorera henne, svara inte på det eller säg bara "nu är det så här".

Om att lägga sonen på ett bord - kommer aldrig på fråga! Du är mamman - du bestämmer. Säg bara "jag VILL inte det" - du behöver inte argumentera varför eller förklara varför du inte vill, det räcker med att du inte vill det.

Tänk på att din sons väl och ve går före allt annat. Och följ din magkänsla.

Lycka till!

• lokisse

varför inte försöka föresla en kompromiss.
    en filt pa golvet och sprattel.
    angaende infektions risken sa tycker jag att du kan förklara att ja du är fjompig men du är rädd att nagot ska hända och att det kommer att härdas när tid är men efter en hjärt op ska man inte riskera mer än absolut nödvändigt.
    ge henne rätt i att du är överbeskyddande och fa henne att första att det i dethär fallet inte alls är nagot daligt att vara det. ge henne info

Nej det tror jag inte!
  • ME JB

Hej! Ja jag håller med de andra om att säga till att det är din son och dina beslut som gäller! Jag har med en svärmor som har börjat lägga sig i mer sen vår dotter kom, vilket är jätte jobbigt eftersom varken hon eller svärfar respekterar hur vi har valt att uppfostra vårt barn. Varför ska det vara så?? Måste man ha egna regler hemma och andra regler hos farmor och farfar?

• megsi

Har också en svärmor som liksom inte lyssnar utan gör som hon själv tycker är rätt. Det funkar  inte till slut, man måste ju känna ett förtroende. I vårt fall så har det blivit så att vår relation som var bra från början innan barn, är rätt dålig. Delvis beroende på att jag har sagt ifrån och min man är nog lite mesig. Vår son träffar farmor ibland, och han kan tycka hon är kul för att han får göra anorlunda saker där. Men jag kan inte riktigt koppla av för att jag inte litar på henne riktigt. Löjligt kanske, men eftersom hon struntade i saker som var viktiga för oss när han var liten som att han helammandes till han var drygt 7 månader och farmor fick vi reda på sedan, stack i honom mat.
    Men du måste stå på dig för det är ingen annan än du och barnets pappa som bestämmer över honom.

Svar på tråden Hur sätter ni gränser för farmor-farfar/mormor-morfar?