• shanghaibaby

Nu är jag f"n trött på min jädra unge!

Nu börjar jag ledsna big time på min dotter, ja jag säger det. Jag är trött på mitt barn.
    Hon är självständig, smart, trygg i sig själv och alla de där bra egenskaperna ett litet barn ska ha i ryggen.
    MEN de senaste 1,5 veckan har hon börjat kissa i sängen MED FLIT. och inte bara det hon är skitglad över det.
    Jo det är med flit, hon ligger liksom och trycker fram kiss.
    Hon slutade med nattblöjor vid 2års ålder och nu är hon 2.8mån. Det har inte varit några större problem tidigare, någon olycka om hon sovit väldigt hårt.
    För två månader sedan började hon kissa i sängen med flit. Då sa jag att du behöver bara ropa på mig så kommer jag in till dig, om du vill ha täcket, Teddy, ett glas vatten, en kram eller vad det nu kan vara. Och då slutade hon kissa i sängen och ropade bara.

Nu är vi alltså tillbaka där igen. Och hon vet att hon inte ska kissa i sängen, hon säger det själv innan hon ska sova.  I vanliga fall stänger jag bara dörren och säger godnatt efter sagoläsningen och hon brukar somna omgående.
    I gårkväll var det droppen. Jag la mig bredvid henne i sängen och väntade på att hon skulle somna. När telefonen ringde sa jag att jag kommer tillbaka om 1 minut, ligg kvar och vänta på mig.
    Dottern säger . ja vänta, inte kissa i sängen.
    Jag har just hunnit ut till köket när hon ropar - kissat i sängen, alltså inte mer än 10 sek efter det att jag lämnade rummet. Så skrattar hon och säger - Kissa i sängen, mamma inte glad.
    Nej mamma är inte glad nu, jag är mycket besviken på dig.

Tips eller liknade situationer?

Jag märker att hon är i en utvecklingsfas och att barn ofta regrederar i vissa redan inlärda saker. Men det här är bara löjligt och jag tänker inte tolerera det ngt mer.
    Teddy och dockan samt dvn är konfiskerade nu. Hon får tillbaka det när hon inte kissar mer i sängen.

• Svar på tråden Nu är jag f"n trött på min jädra unge!
  • minigris

Hur kan du (alltså trådstartaren) hetsa upp dig så mycket över en sån skitsak som att ungen protesterar lite med att kissa i sängen? Ta det lugnt!!! Att bestraffa kommer förmodligen att göra saken till en riktig "grej" dvs maktkamp mm. Lägg ner och bete dig som en ansvarsfull och mogen människa! Att ta bort barnets saker (gosedjur) är nog ingen bra metod, snarare skadligt!!!

• Lakritstrollet75
    minigris skrev 2011-02-19 22:07:16 följande:
    Hur kan du (alltså trådstartaren) hetsa upp dig så mycket över en sån skitsak som att ungen protesterar lite med att kissa i sängen? Ta det lugnt!!! Att bestraffa kommer förmodligen att göra saken till en riktig "grej" dvs maktkamp mm. Lägg ner och bete dig som en ansvarsfull och mogen människa! Att ta bort barnets saker (gosedjur) är nog ingen bra metod, snarare skadligt!!!
    Håller med!! Fruktansvärt att straffa en liten 2-åring på det sätt som du beskrivit TS. Du måste få slut på den här maktkampen mellan dig och ditt barn, inte sunt alls!
  • PennyD
    Lakritstrollet75 skrev 2011-02-19 23:00:00 följande:
    Håller med!! Fruktansvärt att straffa en liten 2-åring på det sätt som du beskrivit TS. Du måste få slut på den här maktkampen mellan dig och ditt barn, inte sunt alls!
    Instämmer.
  • PennyD

Jag tror inte att din dotter känner sig trygg. Det hon gör ser jag som symptom på otrygghet. Du behandlar dessa symptom med att ta bort kvarvarande trygghet (Teddy ...), det tycker jag är fruktansvärt. 

Mitt tips: lämna Kina.

• bluegreengrey

Minili: Jag håller med dig och några andra få men kloka inlägg i denna tråden.

Snälla kom med lite konstruktiv kritik och hjälp folk som ber om hjälp istället för att svara som ni gör utan att ens ställa en fråga eller förslag först. Tycker det är pinsamt hur vuxna människor beter sig mot andra vuxna. Det gör iaf mig illa berörd om något!

Jag hoppas att TS inte blivit allt för ledsen av jargongen på denna tråd och kan se förbi de inlägg som inte är värda att ta åt sig av.

konstruktiv kritik och lite förslag på lösning är vad hon önskar, inte höra hur i helvete fel hennes beslut var. Hon kanske skulle ändra sig mer än gärna om hon fick ett förslag på annan lösning. Alla för vi fel ibalánd av olika skäl och det vi då behöver är hjälp i rätt riktning. På ett bra sätt.

Men hon kanske insåg redan efter några inlägg att det var bättre att få ett svar på annat håll än här på forumet. En barnläkare tex skulle aldrig säga saker som "man slutar aldrig förvånas" som första kommentar till en desperat och ledsen mamma som vill ha hjälp"! Alltså är ju människan redo att ta emot andra förslag och höra att det kanske inte var det bästa att ta bort ett gosedjur eller vad det nu månne vara. Men det finns verkligen andra sätt att säga sånt på än många av er gör här.

TS lycka till och hoppas att någon kommit med ett bra förslag på alternativ lösning till dig. Eller att du hittat svar på annat håll.

• O Z
    Stinky skrev 2011-02-19 10:25:50 följande:
    Jag tror snarare på att man ska visa att man som förälder bestämmer och inte barnet!
  • molly50
    bluegreengrey skrev 2011-02-20 11:29:29 följande:
    Minili: Jag håller med dig och några andra få men kloka inlägg i denna tråden.

Snälla kom med lite konstruktiv kritik och hjälp folk som ber om hjälp istället för att svara som ni gör utan att ens ställa en fråga eller förslag först. Tycker det är pinsamt hur vuxna människor beter sig mot andra vuxna. Det gör iaf mig illa berörd om något!

Jag hoppas att TS inte blivit allt för ledsen av jargongen på denna tråd och kan se förbi de inlägg som inte är värda att ta åt sig av.

konstruktiv kritik och lite förslag på lösning är vad hon önskar, inte höra hur i helvete fel hennes beslut var. Hon kanske skulle ändra sig mer än gärna om hon fick ett förslag på annan lösning. Alla för vi fel ibalánd av olika skäl och det vi då behöver är hjälp i rätt riktning. På ett bra sätt.

Men hon kanske insåg redan efter några inlägg att det var bättre att få ett svar på annat håll än här på forumet. En barnläkare tex skulle aldrig säga saker som "man slutar aldrig förvånas" som första kommentar till en desperat och ledsen mamma som vill ha hjälp"! Alltså är ju människan redo att ta emot andra förslag och höra att det kanske inte var det bästa att ta bort ett gosedjur eller vad det nu månne vara. Men det finns verkligen andra sätt att säga sånt på än många av er gör här.

TS lycka till och hoppas att någon kommit med ett bra förslag på alternativ lösning till dig. Eller att du hittat svar på annat håll.
    Jag håller med helt och hållet här. Barnuppfostran är inte lätt och det som fungerar bra för en person kanske inte fungerar lika bra för alla andra.
    Jag har själv ett liknande problem med min snart 4-årige son och hade sett fram emot lite tips och råd och inte en massa kommentarer om hur man INTE ska göra. Har ni själva aldrig haft problem med era barn,eller har ni alltid haft det lätt med uppfostran?
    Jag tycker inte att man ska döma någon på förhand. Speciellt inte om man inte känner personen ifråga.
  • Ewi

Jag läste någonstans att barn kan skratta när föräldrar är arga, för att de egentligen är nervösa och oroliga för att de gjort fel. Det "misskopplar" lite i känslouttrycken, så ta inte det så hårt. I övrigt rekommenderas plastad frotté, var något postorderbolad som hade det för ett tag sen. Ellos kanske? 5m att klippa till. Kan du ha 2 sådana, så du hinner byta runt. De är ju dessutom mjuka så man inte behöver ha lakan om det är kiss varje kväll. I övrigt skulle jag säga att ignorera det, ge henne ingen uppmärksamhet alls för att hon kissat i sängen. Pos eller neg uppmärksamhet förstärker om det är "dåligt beteende med flit" och gör henne mer nervös och benägen at kissa ner sig om det t.ex. bara är nån fas som snart går över...

• PennyD
    Ewi skrev 2011-03-10 19:50:36 följande:
    Jag läste någonstans att barn kan skratta när föräldrar är arga, för att de egentligen är nervösa och oroliga för att de gjort fel. Det "misskopplar" lite i känslouttrycken, så ta inte det så hårt. I övrigt rekommenderas plastad frotté, var något postorderbolad som hade det för ett tag sen. Ellos kanske? 5m att klippa till. Kan du ha 2 sådana, så du hinner byta runt. De är ju dessutom mjuka så man inte behöver ha lakan om det är kiss varje kväll. I övrigt skulle jag säga att ignorera det, ge henne ingen uppmärksamhet alls för att hon kissat i sängen. Pos eller neg uppmärksamhet förstärker om det är "dåligt beteende med flit" och gör henne mer nervös och benägen at kissa ner sig om det t.ex. bara är nån fas som snart går över...
    Klokt.
  • 3 barns mamma84

När ett litet barn på 2 år ca 3 år kissar på sig ska man inte bli arg man ska bara skratta och bara vara förälder men samtidigt vara i barnens nivå och förstå man sk ainte bli arg på dem.
    Det händer oss alla ..
    Det händer väl att min 5 åring har så roligt att hon kissar i byxorna men jag är inte arg jag förstår själv att när man har roligt så har man glömt att gå på toalettet..
    Att ts dotter kissade på sig var väl att hon kanske inte vågade gå på toalettet eller fick inte då hon skulle sova då hon pratade i telefonen.
    Varför ska man bli arg det är ju ett barn !!

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Tonx
    PennyD skrev 2011-02-20 00:18:27 följande:
    Jag tror inte att din dotter känner sig trygg. Det hon gör ser jag som symptom på otrygghet. Du behandlar dessa symptom med att ta bort kvarvarande trygghet (Teddy ...), det tycker jag är fruktansvärt. 

Mitt tips: lämna Kina.
    Överanalysera.nu?
  • tilving

2,8 år är din dotter och du säger med flit?? jag tror inte att en sån liten gör saker med flit!! istället för att banna henne se över din rektion i det hela... och även om det e jobbigt för dig så kan jag säga att det är många barn som går igenom perioder med att både kissa ner sig o bajsa ner sig av både en eller annan anledning... det finns alltid ngt bakom barns beteende...  och bara att hon skrattar åt det själv betyder ju att hon inte förstår situationen... ibland går barn bakåt i uttveckling för att sen springa frammåt.... det finns fortfarande sjuåringar som har natt blöja... du kan ju inte lägga ansvaret på en knapp treåring... undrar hur förrvirrad hon känner sig då?
    och du konsekvent tänkande börjar hos barn i 9-12 års ålder innan det handlar de på impulser

Svar på tråden Nu är jag f"n trött på min jädra unge!