Och ännu en sömnfråga...!
Hej!
Min tremånaders bebis har ändrat sitt sömnmönster ganska mycket. Tidigare sov hon ett tretimmars pass på förmiddagen, var vaken ca 1 timma-11/2, sov ca 2 timmar, vaken ca 1 timma-11/2.
Jag har varit ute på en del aktiviteter, babyrytmik och babymassage. dessa har infallit under tretimmars vilan på förmiddagen så den vilan är liksom "bruten". Jag har också varit ute och gått mycket och långa promenader så lillan har sovit mycket i vagnen.
Nu verkar det som att hon har vant sig vid att somna i vagn eller iallafall till rörelse vilket har lett till att hon är svårare att somna hemma samt hon sover mycket korta pass, 30-50 minuter. Efter ca 1 timme gäspar hon så hon känns inte riktigt utvilad.
jag vet att du förespråkar två eller tre längre sovpass under dagen men för oss går det inte om nu inte jag varit på aktivitet och hon blivit rejält trött och jag går en långpromenad.
På nätterna sover hon nu igen ytligt, stökar, stönar o brötar.
Kan en sådan liten tjej "ta sig den sömn hon behöver"?
På kvällarna måste jag noggrant passa in henne och hjälpa henne att somna ett eller två pass innan nattsömnen, annars blir hon övertrött och såååå ledsen.
Jag tycker det är svårt att få kontinuitet i dagarna eftersom jag har lite aktiviteter som liksom bryter mönstret. Hur ska jag göra?
Om en liten tjej som min nu endast sover mellan 30-50 minuter åt gången (från två-tre timmar) blir hon utvilad? Måste bebisar sova minst 60 minuter för att vila ut?
Tusen tack för din hjälp