• Anonym (katten)

Och ännu en sömnfråga...!

Hej!
    Min tremånaders bebis har ändrat sitt sömnmönster ganska mycket. Tidigare sov hon ett tretimmars pass på förmiddagen, var vaken ca 1 timma-11/2, sov ca 2 timmar, vaken ca 1 timma-11/2.

Jag har varit ute på en del aktiviteter, babyrytmik och babymassage. dessa har infallit under tretimmars vilan på förmiddagen så den vilan är liksom "bruten". Jag har också varit ute och gått mycket och långa promenader så lillan har sovit mycket i vagnen.

Nu verkar det som att hon har vant sig vid att somna i vagn eller iallafall till rörelse vilket har lett till att hon är svårare att somna hemma samt hon sover mycket korta pass, 30-50 minuter. Efter ca 1 timme gäspar hon så hon känns inte riktigt utvilad.

jag vet att du förespråkar två eller tre längre sovpass under dagen men för oss går det inte om nu inte jag varit på aktivitet och hon blivit rejält trött och jag går en långpromenad.

På nätterna sover hon nu igen ytligt, stökar, stönar o brötar.

Kan en sådan liten tjej "ta sig den sömn hon behöver"?

På kvällarna måste jag noggrant passa in henne och hjälpa henne att somna ett eller två pass innan nattsömnen, annars blir hon övertrött och såååå ledsen.

Jag tycker det är svårt att få kontinuitet i dagarna eftersom jag har lite aktiviteter som liksom bryter mönstret. Hur ska jag göra?

Om en liten tjej som min nu endast sover mellan 30-50 minuter åt gången (från två-tre timmar) blir hon utvilad? Måste bebisar sova minst 60 minuter för att vila ut?

Tusen tack för din hjälp

• Svar på tråden Och ännu en sömnfråga...!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barn som är friska, utevcklas och växer väl reglerar ofta sitt sömnbehov själva alldelses utmärkt. Man behöver dock vara lyhörd för barnets signaler och viss form av regelbundenhet, från tre månader ålder och framåt brukar vara bra. Innan barnet närmar sig sex månader är de få som sover två pass, därefter är min erfarenhet att många bebisar mår bra av det. Men som sagt, detta gäller verkligen inte alla.

Min erfarenhet är också att bebisar har svårare att somna inne på dagen. Ofta somnar de lättare i vagnen och gärna under promenad, precis som din dotter.

Mitt råd är att du planerar er vardag så att den passar er. Du vet säkerligen när din dotter är utvilad och kan med andra ord avgöra hur länge hon behöver sova för att orka. Upplever du att din dotter påverkas negativt vissa dagar och det kan kopplas till hur era aktiviteter ligger. Ja, då får du helt enkelt fundera på om det är värt det.

Onekligen är din dotter i den åldern då hon använder alla sina sinnen för att tolka omgivningen och det i sin tur ger en massa erfarenheter, som blir hennes minnesbank. För att kunna bearbeta dessa händelser behöver hon dock lugn och ro.
    Det krävs med andra ord en balans i hur dagarna ser ut, för att barn skall ha en chans att varva ned och tolka alla intryck. Ofta kan det vara bra om man låter em/kvällarna vara fria från aktiviteter, så att barnet hinner varva ned inför natten.

Upplever du att din dotter generellt är nöjd och glad, så reglerar hon förmodligen sin sömn alldeles utmärkt. I annat fall kanske du behöver se över era rutiner. Att ta en lång promenad efter en aktivitet kanske kan hjälpa henne att bearbeta intrycken, så att hon inte blir övertrött och missnöjd till exempel.

Lycka till Solig

MVH Christine

Svar på tråden Och ännu en sömnfråga...!