• Nanna 84

Ointresserad av mat =/

Hej! Min 11-månaders är ganska så ointresserad av mat. Pureérna har han tröttnat på, 8-mån pureérna är för stora bitar tycker han och vår hemlagade mat petar han bara i.

Trodde alla barn gillade pasta, ärtor, majs, pannkaka? =) Inte min son!

vet inte va jag ska tillaga. har du nått tips? Inte ås himla skoj att lägga ner massa energi på maten och sen bara slänga allt =(

Välling och gröt får han i sig! Nån enstaka macka (skogaholslimpan gillar han mest).. Yoghust funkar ibland också.

Han börjar svacka på viktkurvan nu så klart man blir orolig =(

Har du svaret på varför han ena dagen kan älska pyttipanna och nästa dag inte vilja ha alls fast han borde vara jättehungrig?

Mvh N

• Svar på tråden Ointresserad av mat =/
  • BVC Sköterskan

Hej!

Han kanske är mer intresserad av att äta samma mat som ni. Vilket även skulle göra att du slipper göra flera olika rätter. Var dock uppmärksam på hur salt maten är och hur mycket du saltar i tillägg.
    Ofta är det till och med enklare att salta i efterhand.

Det är inte ovanligt att barn äter en sak ena dagen och nästa dag är de inte alls intresserade av mat över huvudtaget. Kan verka märkligt, det håller jag med om. Därför jag brukar uppmana föräldrar att tänka på hur barnets aptit/matintag, sett ut över en vecka istället.
    Friska barn reglerar generellt sin sin hunger/mättnad alldeles utmärkt själva. När de är sjuka är det naturligtvis annorlunda, då bör man vara mer uppmärksam.

Erbjud mat regelbundet och låt honom få samma mat som er. Lägg hellre upp mindre portioner och låt honom pilla och peta bäst han vill.Tänk på att många barn föredrar att man inte blandar maten och att de gärn kan vara kryddat/smakrikt.

Jag förstå din oro, med tanke på hans viktutveckling. Men är han frisk i övrigt är jag säker på att du kan låta honom hållas. Gå hellre till BVC tätare för att följa upp hans vikt och allmäntillstånd.

Lycka till!

MVH Christine

• Anonym

Han är inte ett dugg intresserad av vår mat heller =( Som sagt, sitter bara och petar och leker me det, kastar iväg osv.. Blir ofta arg vilket slutar me att vi ger han gröt för att få i han nånting =(

Kommer matintresset sen kanske? Du menar att vi ska fortsätta lägga upp mat till honom (som vi bara får slänga) och hoppas på att han en dag börjar äta?

Ja jag är självklart orolig över detta samt att han snart börjar förskolan, hur blir det där? Kanske att han börjar äta när andra barnen äter? Om inte, han kommer ju inte orka me dagarna =(

Bvc gör inget mer än täta viktkontroller. Har en ganska dålig bvc sköterska där också, funderar på att byta men vill ju inte såra henne, fega jag =)

Mvh N

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Jag tror verkligen att om han skall komma igång, så måste man våga lita på att han kan reglera det själv. Däremot måste man självklart ha koll på att han får tillräckligt med energi för att orka dagen.
    På förskolan äter de flesta bättre, precis som du resonerar, då de påverkar varandra. Så det borde inte bli något problem, snarare bättre!

Hur som helst, prata med er BVC-sköterska, det finns ingen anledning att vara "feg" eller "snäll". Kanske har hon inte riktigt förståt din oro och be henne gärna peka på vad som gör att hon inte är orolig för din son. Förmodligen ser hon saker du kanske inte tänkt på.
    Kan hon dock inte förklara för dig vad det är som gör att hon inte är orolig, så skulle jag be att få träffa någon annan eller till och med kanske få ett läkarbesök. Det är meningen att du skall få stöd och råd, så att du kan känna dig lugn och trygg.

MVH Christine

Svar på tråden Ointresserad av mat =/