• sarsparis

När vände ni på era barn i bilen?

Sonen är nu 3 år och ska få ett syskon i sommar. Syskonet kommer väl lagomt tills att sonen är 4 behöva en bilbarnstol. Mannen tycker det är självklart att sonen ska få åka framåt vänt då. Men jag är inte helt säker på saken. Grejen är den att vi kan få köpa en begagnad bilbarnstol nu till ett bra pris, jag tycker vi ska slå till men inte mannen. Hur hade ni gjort? Köpt en till bilbarnstol så den stora kan åka bakåt längre eller vänt honom framåt när han är 4?

• Svar på tråden När vände ni på era barn i bilen?
  • morochmer

Åkt bakåt så länge som möjligt, såklart. Vill han inte att barnen ska sitta så säkert som möjligt i bilen?
    4 år är ju absolut tidigast ni ska vända men varför vända innan det behövs?

Vi har vänt när de vuxit ur från strax innan 5 år till 6,5 år.

• Dr Mupp

Ettan var ganska precis 4 år. Tror hon var fyra år och 2 veckor. Vi vände henne för att inte behöva montera in tre bakåtvända bilstolar.
    Tvåan var nästan 5 och vändes eftersom jag helt enkelt med min foglossning inte pallade att montera hans bakåtvända stol.
    Trean sitter bakåt, han är 4 och det finns inga planer på att vända honom den närmsta tiden. Han är bara 104 cm så han får plats länge än i stolen.

Som parantes kan jag ju berätta att vi inte har egen bil och åker bil ganska sällan. Hade vi haft egen bil hade sitautioen sett annorlunda ut.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Cecci78

Jag hade självklar valt ätt köpa en Britax Two Way till stora barnet och bebisen fått den stol ni har nu, vad är det ni har nu? Vi var i den situationen att nr 2 behövde ny bilstol efter babyskyddet, hon fick då den Brio Zento vi hade och stora var då4,5 år, han fick en bakåtvänd Britax Two Way då. Den har han fortfarande och han är 6 år och 122 cm så det är en stor stol som de kan ha länge bakåt. Förstår inte varför man vill vända innan de vuxit ur stolen.

• sarsparis

Det förstår inte jag heller....han tycker att det är onödigt att köpa en till stol helt enkelt, det är en britax vi kommer få köpa för 700:-. Vet inte riktigt vilken modell. Men den är bara 1 år gammal så det känns som ett bra pris. Ni tänker ialflall precis som jag. Jag år ta det här en vända till men mannen helt enkelt.

• morochmer
    sarsparis skrev 2011-02-18 18:58:00 följande:
    Det förstår inte jag heller....han tycker att det är onödigt att köpa en till stol helt enkelt, det är en britax vi kommer få köpa för 700:-. Vet inte riktigt vilken modell. Men den är bara 1 år gammal så det känns som ett bra pris. Ni tänker ialflall precis som jag. Jag år ta det här en vända till men mannen helt enkelt.
    En bra bältesstol kostar ju runt 1500 eller mer så det blir ju dyrare. Eller hade han tänkt att sätta barnet direkt i sätet annars?
  • Dr Mupp
    morochmer skrev 2011-02-18 19:00:02 följande:
    En bra bältesstol kostar ju runt 1500 eller mer så det blir ju dyrare. Eller hade han tänkt att sätta barnet direkt i sätet annars?
    Fast det finns ju bra bältesstolar för mycket mindre pengar. Våran kostade 799 en gracco.
  • morochmer
    Dr Mupp skrev 2011-02-18 20:03:10 följande:
    Fast det finns ju bra bältesstolar för mycket mindre pengar. Våran kostade 799 en gracco.
    Varför har vi då så dyra?

Hur som så blir det dyrare för dem.
  • Dr Mupp
    morochmer skrev 2011-02-18 20:07:47 följande:
    Varför har vi då så dyra?

Hur som så blir det dyrare för dem.
    För att ni köpt dyra. Bältestolar finns i alla möjliga pisklasser.
  • ÄlskarMina

Vi vände när Nova vägde 15kg och det var när hon var 4år och 3månader..ville och kunde inte vända innan pga vikten och självklart säkerheten.. vänd inte innan han fyllt 4år tycker jag oavsett vad han väger eller är lång och får sitta trångt som är mångas argument. 

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid 8/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • sarsparis
    morochmer skrev 2011-02-18 19:00:02 följande:
    Oh nej, köpa en bältesstol isåfall. Men det blir en stol "extra" om vi köper en till barnbilstol och det är det mannen tycker är onödigt om man lika gärna kan sätta dom i en bältesstol. Vi måste ju ändå tips nog köpa en bilbältes stol till sonen hur vi än gör.
  • Joje

Säkerheten är viktigare än att spara lite pengar tycker jag!! Tycker att han är för liten för att vändas redan nu. Min son fyller 4 år i april och han kommer sitta bakåt så länge han får plats i stolen (Brio Zento), minst 1 år till!!

Liam 070417 & Linn 080712
  • cicci85

Här ser man oxå skillanden
    ">

Vad jag läst så utförs dessa tester i ca 50 km/h...
    Här är en film om hur man skyddar sitt barn i bilen: 
    ">

Min son vändes när han vägde 25 kg, då var han nyss fyllda 5 år. Finns ingen anledning för oss att vända tidigare! Lillebror kommer oxå att åka bakåtvänd tills han väger 25 kg, han följer samma kurva som storebror. Nu sitter han i Britax secura och Britax multitech, men jag räknar med att få byta ut dem till britax twoway för att han ska få plats.

• Finesse

Återigen... dumma trådstarter.. ja ni får tycka precis vad ni vill om mig, jag bryr mig inte! Jag är ändå höggravid å på dåligt humör (bf +3 idag!!)

TS: Säg så här till din man: Om vi inte skulle få ett syskon, hur skulle vi göra då!? Barnet i fråga är bara 4 år.. Ryms barnet bakåtvänd spelar det väl för 17 ingen roll om ni ska ha ett syskon. Varför är stora syskonet mindre värt än det mindre!?

Nej.. vänd INTE barnet framåt. Men gör ni det ändå så är det er sak.. Då ska jag inte lägga mig i. Men det är fortfarande 5 ggr säkrare att åka bakåtvänd än framåtvänd.

Kan även tillägga att min dotter är nu 3 år och 2 månader, 97 cm lång och ca 17 kg, kommer att åka bakåtvänd trots att vi får ett syskon eftersom jag inte ens tänkt en tanke på att vända henne. Båda mina barn är lika mkt värda! 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • tinis77

Självklart bakåt.. Min äldsta är 5½, han åker bakåt precis som sina 2 småsyskon. Klart att alla mina barn ska sitta säkert.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden När vände ni på era barn i bilen?