• bebis maj 12

Mitt barn "spänner" sig ofta,vad beror detta på?

Hej!!

jag har en son på 21 månader som från han va lite spänner sig i hela kroppen..När han va mindre gjorde han de mest då han skulle sova för natten..trodde då att de berodde på att han skulle slappna av..men nu spänner han sig ofta hela dagarna...
    Fler barn som gör detta?Vad beror de på?Farligt?

Tack för tips!

• Svar på tråden Mitt barn "spänner" sig ofta,vad beror detta på?
  • JanaLiiN

Har du pratat med BVC om detta? De kan ju se det i verkligheten och har mycket större chans än vi på nätet att veta vad det är och om det är ett problem...

• Rödpensel

Vår dotter 19 månader nu ha också spännt sig sedan åtta månader. Vi har gjort en EEG undersökning om inte visade något. Men för två månader sen slutade vi med Movicol junior som hon haft för sin tröga mage och sedan dess har spänningarna nästan upphört helt. MVH

• WochE

Sonen har varit så på nättena  men sen slutade v med fullkornsvällingen Han har legat och trampat och tagit spärn mot mig eller pappan då han sovit hos oss .Ungefär som en katt som ligger och trampar.

För två veckor sedan var han sjuk och hade en ordentlig  magsjuka i över en vecka. Tog då bort vällingen. Han är 2,5 år. Han åt välling morgon och kväll. Han blev därmed lite lugnare och sov märkbart bättre. Så det kan nog ha varit att det var lite körigt i magen på natten efter vällingen var fullkornsvälling.

I natt låg han och gnodde med benen men det var för att han är sjuk och hade 39 i feber nu på morgonen. Tror det är når det antingen spänner i magen eller så är det bara för att det är lite lugnande på något sätt.

• freya1428

Min dotter har hållit på att spänna sig av och till sedan hon föddes... (hon är nu 4,5år och håller fortfarande på.) BVC avfärdade det (när hon var liten) med att det var Ticks och att det inte var något att bry sig om, att det nog skulle gå över.
    Vi gick en gång till en barnläkare som trodde det var något som hette "psykomotorisk epilepsi"  men hon gjorde EEG och den visade inget så hela grejen las ner. sen har ingen brytt sig mer efter det..  periodvis spänner hon sig inte alls och sen kan hon komma in i perioder då hon spänner sig hela tiden.. ingen verkar ta det på allvar, Jag provade på eget initiativ att utesluta laktos och mjölkprotein för en tid sedan för att se att det inte var mjölkallergi, men jag kunde inte märka någon skillnad. Kanske inte är något att oroa sig för.. kanske bara är "ticks" som dom säger men man blir ju bekymrad när det påverkar deras vardag.

• bebis maj 12
    freya1428 skrev 2012-05-12 18:09:57 följande:
    Min dotter har hållit på att spänna sig av och till sedan hon föddes... (hon är nu 4,5år och håller fortfarande på.) BVC avfärdade det (när hon var liten) med att det var Ticks och att det inte var något att bry sig om, att det nog skulle gå över.
    Vi gick en gång till en barnläkare som trodde det var något som hette "psykomotorisk epilepsi"  men hon gjorde EEG och den visade inget så hela grejen las ner. sen har ingen brytt sig mer efter det..  periodvis spänner hon sig inte alls och sen kan hon komma in i perioder då hon spänner sig hela tiden.. ingen verkar ta det på allvar, Jag provade på eget initiativ att utesluta laktos och mjölkprotein för en tid sedan för att se att det inte var mjölkallergi, men jag kunde inte märka någon skillnad. Kanske inte är något att oroa sig för.. kanske bara är "ticks" som dom säger men man blir ju bekymrad när det påverkar deras vardag.
    Min son har autism,och hans spänningar är att han stimmar...han ska göra ett EEG längre fram...Jag har en video på honom under min sida här på fl om du vill kolla
    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael bf maj-12
  • PetraLilja

Freja 1428
    det här är en jättegammal tråd men jag har en dotter på 5 som har det jobbigt med spänningar. Såsom du beskrev. Har det upphört? Har ni fått svar på vad det var?

Svar på tråden Mitt barn "spänner" sig ofta,vad beror detta på?