• JoiPoi

Svartsjuka, skrikig fyra åring... HJÄLP jag orkar inte mer

Har en dotter på dryga 4år som är så otroligt jobbig nu, fick en bror för ett år sedan och har inte upplevt att hon vart
    så jätte svartsjuk på honom.
    Nu är det så jobbigt, jag får skälla, skrika för att hon ska göra som jag säger, hon är stödig/kaxig, härmar ofta mig.
    Kan vara en sån simpel sak som "drick upp din mjölk" så säger hon det tillbaka "Mamma, DU kan dricka din mjölk" och det låter så tråkigt. Säger att det låter otrevligt, då kan hon säga det till mig om jag säger nåt annat.
    Allting är som en enda röra, hon har inte gått på dagis på två månader kankse är därför MEN vi gör saker varje dag, så aktivering får hon och hon aktiverar sig själv också.

Idag sa hon till mig när jag pratade om hennes beeteende att det inte är så kul att hon är sur och skriker hela tiden, då fick jag höra" mamma jag önskar att du vore död som pippis mamma för då får jag bestämma allt själv".
    Förstår hon vad hon säger? Jag förklade vad som skulle hända om jag dog, fosterfamilj osv osv då bad hon om ursäkt två gånger.
    Många säger att hon är smartare än en 4 åring, även bvc säger att hon är mer som är 5 åring. Mycket klok.
    Vad ska jag göra när hon skriker, vrålar, kaxar emot, säger emot... Känns som det ända jag gör nu är negativt.
    Jag är ensamstående med dessa två barn och har inte haft några problem tidigare, är det åldern?

Det suger ur all energi ur mig.

• Svar på tråden Svartsjuka, skrikig fyra åring... HJÄLP jag orkar inte mer
  • Isalel

Försök att inte lägga alltför mycket värde i det hon säger, de har inte samma tänk som vi vuxna.
    Sen tror jag att man inte alltid behöver "lägga sig i", blir hon jättearg och sur, så behöver man inte lösa det, ibland tror jag det räcker med att ignorera!

Vissa saker ska man absolut ta upp och diskutera, men det är sällan lönsamt just i stundens hetta.
    Mycket i min 4½ årings vardag är just nu att slåss med det faktum att han börjar bli tillräckligt stor för att FÅ bestämma lite själv, men att han inte får bestämma ALLT.

Någon särskild anledning till att hon inte går på dagis just nu?

• Soltrollet

Mycket har nog med åldern att göra.

Mitt förslag är att prata lite med BVC som verkar känna till din dotter och be dem om lite råd och stöd. Att skälla och skrika hjälper ju definitivt inte då blir allt bara värre. Det bästa är att själv ta kontroll över situationen och vara den vuxna och det är inte lätt. Jag själv har fått hjälp för att situationen med vår då 4,5 åring höll på att urarta. Jag blev provocerad och arg och då blev utbrotten bara ännu värre.

Ibland behöver man lite input utifrån och är man ensamstående kan det inte vara lätt när man inte har den andra partnern i relationen att diskutera med.

• JoiPoi

Tycker att det är svårt att välja rätt, när ska man ignorera och när ska man inte?

Hon bestämmer helt själv över sina kläder etc, men hon säger aldrig emot tex om jag dricker bubbelvatten och hon vill ha så säger jag att hon får dricka mjölk. Sådana saker funkar bra.

Alltid nåt om att jag gosar mer med lillebror än henne, visst han tar upp mer tid men försöker att verkligen tänka på att ge henne lika mycket som honom.
    Sen har vi flyttat, vet inte om det har nån påverkan på det hela. Därför hon inte går på dagis men skall börja på nytt dagis den 28e...

• Isalel

Kan det vara så att ni har varit stressade gällande flytt och så?
    För sånt kan ju spegla sig rätt väl i barnen. Här hemma är det verkligen så att om vi grubblar över något så märks det tio gånger om på våra barn :)
    Kanske helt enkelt är mycket omställningar just nu. Och nu när den lilla börjar bli större så ökar ju också kraven på att storasyster är duktig, så har det iaf varit hos oss. Vår fyra åring ska vara "stor" och förstående medan lillasyster är liten och "förstår inte bättre"... Det är lite tufft att vara storesyskon :)

• JoiPoi

JO, så kan det ju iof vara också. Hoppas att det går över snart, känns som att hon är under mitt skinn dygnet runt...

Svar på tråden Svartsjuka, skrikig fyra åring... HJÄLP jag orkar inte mer