• Anonym (Eksem...Eksem)

Eksem nässelutslag...

Jag har alltid haft eksem men nu när jag blivit gravid igen, min tredje graviditet så har något slags eksem blossat upp. Jag vet hur "vanligt" eksem som jag haft som liten, böjveckseksem ser ut, men detta blir som nässelutslag när jag kliar och har det över hela kroppen. Mer på armar och ben och detta kliar något så in i guden. Dom sitter som prickar över hela kroppen. Min fråga är: VAD ÄR DETTA? Gråter
    Varit hos läkare och fått ordinerat kortisonsalvor, klådstillande, inflammationsdämpande och nu ska jag bada i gång varje gång i "prinsessbad", men tycker inte det hjälper... möjligtvis baden.

Hade liknande med mitt första barn, men då mer liknande det eksem jag haft innan.

Har det med levern att göra, beröring av kläder...

Mvh//M

• Svar på tråden Eksem nässelutslag...
  • Allergiexperten

Hej! Det är lite svårt att svara på dina frågor, vet till exempel inte vad "princessbad" är för något. Om man har kraftiga eksem är en behandling bad med kaliumpermanganat, kanske är det detta du menar.
    Det du beskriver låter som nässelutslag och det kan man få någon gång i livet, men det finns också kronisk urtikaria =nässelutslag, och då får man lära sig leva med det.
     Vad som händer i kroppen vdi nässelutslag är att det frisätts histamin från vissa celler, histaminer är det som ger utslag, klåda etc. Man behandlar med klåddämpande läkemedel, så kallat antihistamin, som gör att symtomen minskar. Avkylande tvätt och cortisonsalvor är också hjälpmedel för att få ner utslag och klåda.
    Jag tycker du ska prata med din läkare om dina utslag igen, du beskriver att du hade liknande när du var gravid med första barnet, kanske därför du har liknande symtom nu. Jag tror inte att det har med levern att göra men vissa kläder exempelvis ull gör att utslag kliar mer.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Eksem nässelutslag...