Anonym (kvinna) skrev 2011-02-22 09:57:58 följande:
Du beskriver nästan exakt hur jag och min man har det nu (fast ingen tredje part har glidit in på spelplanen än). Jättebra skrivet, det gav mig verkligen en tankeställare. Jag märker att jag börjar söka mig utåt efter en annan partner (alltså jag spanar på andra män, något jag inte gjort tidigare) eftersom vi har det jobbigt, jag fantiserar ibland om att min man ska vara otrogen så vi kan göra slut. Vi har inte haft någon vi-tid på väldigt länge och har väl heller inte ansträngt oss för att få ihop det. Visst har vi haft kriser tidigare men då har det alltid kännts så självklart att vi ska fortsätta kämpa, nu är det som om ingen av oss orkar bry sig längre. Vi har pratat en del men vi kan inte riktigt sätta fingret på vad felet är, vad som har hänt mellan oss egentligen, men något borde det ju vara.
Det är just den där känslomässiga "limbon" som är så jobbig och förödande. Man trivs inte. Man är missnöjd. Men man orkar inte heller ta tag i problemet och göra något åt det. Och det gäller båda parter.
Så man rullar på. Försöker ta upp det ibland lite halvhjärtat till diskussion. Men det sker ofta vid fel tillfälle. Ofta när man inte är i synk med varandra. Och nästan aldrig då båda känner att nu är det "fara på färde". Tiden går och man glider mer om mer ned i detta hål och förhållandets "hus" förfaller mer och mer.
Tills en dag då en ny person flyttar in berdvid med ett sprillans nytt hus. Och faller den personen en i smaken så kan ens känslor lura en att tro att det är enklare att flytta in i något nyproducerat än fortsätta att bo (och underhålla) en gammalt fint anrikt hus. För det nyproducerade har även det en garantitid som kommer att gå ut och kräver underhåll - som alla hus.
Att man faller för den "nya grannen" (eller någon annan) beror mycket på att man tillåter sig göra det. Antingen pga att man ser det som en väg att tillfredställa det man saknar i sitt nuvarande förhållande (eller så bär man med sig saker från uppväxten som gör att man har problem att vara kvar i relationer). Men det förstnämnda är nog oerhört vanligt tror jag. Både hos män och kvinnor.
Med risk att generalisera lite så tror jag vi män kan "falla utanför" pga sexuell attraktion och/eller att den andre kvinnan bekräftar oss. Det finns även en stark känslomässig längtan också men den är nog inte så drivande.
Kvinnor tror jag snarare attraheras av en känslomässig bekräftelse med/och en sexuell attraktion (men behöver inte nödvändigtvis vara den drivade delen). Och delar samma längtan att känna en "gemenskap" med en partner där båda åtrår varandra och blir "ett" (om någon förstår vad jag menar).
Vi är dock precis likadana - vi är ju trots allt alal människor - och drivs av samma längtan, hopp och önskningar fast de kanske kommer i annan ordning och storlek.
Om man känner att man har antennerna ute och (o)medvetet pejlar runt lite så bör man kanske ta sig en funderare på vad det är man egentligen söker - och hur man skall hantera det ifall man hittar något. För det kan vara så oskydligt som att boosta sin självkänsla med en flirt och inget annat. Men om man vågar känna efter så vet man nog om ifall man är beredd att "hoppa över häcken" ifall tillfället skulle ges. Visst, man kan tänka att jag kan hoppa över lite snabbt och sedan tillbaka. Men om man känner efter så finns det en skyddsmur med en port i inom oss alla.
* Om man är lycklig i ett förhållande så är porten låst och vindbryggan är uppe.
* Om man tvekar lite så kan vindbryggan vara nere men porten är fortfarande låst. Man kan låta intresserade knacka på med väljer fortfarande ifall man skall låsa upp eller inte och släppa en den personen.
* Om man tvekar mycket så är både vindbryggan nere och porten olåst. Om någon intresserad öppnar porten så får den personen komma in. Eftersom det inte var en själv som tog initiativet.
* Om vindryggan är nere, porten vidöppen och det t.o.m finns en skylt utanför som informerar om det så kanske det inte krävs några djupare förklaringar.
Man kanske bör fråga sig hur ens eget förhållande ser ut och hur säker muren är just nu.