• mosterYster

    goda drinkar - recepttråd

    Jag vill ha inspiration för roliga cocktailparties, så varför inte ha en tråd där vi samlar recept på favoritcocktails! Skrattande

    Kom igen och ge mig ideer för goda drinkar! Alla recept välomna, med eller utan alkohol, sött eller syrligt eller kanske med lite chili i?

    Let the party begin! Skål

  • Svar på tråden goda drinkar - recepttråd
  • Brittan
    mosterYster skrev 2011-03-19 22:00:37 följande:
    He he, perfekt för att supa någon under bordet med andra ord!
    Japp det är det.
  • Konvaljen

    Apple Martini är en av mina favoriter just nu, jag gör såhär:

    4 cl vodka
    2 cl sourz Apple
    1 cl sockerlag
    1 cl pressad limesaft

    Ev någon skiva grönt äpple

    Skaka allt ihop med is och sila i ett kylt cocktailglas. Mumma!

  • mosterYster
    Konvaljen skrev 2011-04-26 21:56:00 följande:
    Apple Martini är en av mina favoriter just nu, jag gör såhär:

    4 cl vodka
    2 cl sourz Apple
    1 cl sockerlag
    1 cl pressad limesaft

    Ev någon skiva grönt äpple

    Skaka allt ihop med is och sila i ett kylt cocktailglas. Mumma!
    Låter somrigt och svalkande.
  • Aleathiel
    civilolydnad skrev 2011-03-04 19:09:11 följande:
    Mojitos är en mycket god drick.
    Dock så är det en sommar drick pga dess friskhet.
    Och så kräver den god mynta, och det finns inte att köpa i affären tyvärr.
    Men du kan köpa en sådan i affären och sätt ut den i landet, tar ca 2 veckor, så är den fin att plocka bladen av.
    VAr försiktig dock, för mynta beter sig som ogräs, så fysiskt begrända den från att sprida sig genom rötter.
    Och sen får du noppa bort blommorna, annars kommer du bli galen.

    En bra mojito som jag gör är så här.
    Rejält med mynta 5-6 stora blad.
    1msk Ljus muskadovosocker
    1msk lime
    Muddar dessa två(krossa med en träslev eller muddler.
    Halva glaset med is av higball typ(ca4dl):
    Blanda i ljus/mörk rom 4-6cl, blanda om.
    Och fyll upp med sodavatten/vishyvatten.

    Rör om lätt.

    En mycket god härligt frisk sommar drink.
    Vilken mynta är det som är bra och vilken är "dålig"? Jag har läst att man ska undvika pepparmynta till mojito, men vad heter den som inte är pepparmynta?
  • Benzaiten

    jag älskar Cosmopolitan o Margarita.. så himla enkla oxå! recepten fick du ovan. Skakas i shaker med is. Men i receptet jag följer på Cosmo så är det limejucie o inte citronjuice (o jag har ingen socker i margartian). Fördelen då är att jag bara behöver ha ett gäng limefrukter o cranberryjuice hemma som blandvirke o så kan jag alterneta mellan dessa. I barskåpet har jag ju refdan vodkan, cointreaun o tequilan. Mmmm... jag brukar blanda mig en drink när andan faller på....

    Fast ibland orkar man ju inte blanda drinkar så då kan det bli en hederlig gammal grogg: GT. Men jag brukar piffa upp den med frysta hallon- riktigt gott.

  • Benzaiten

    när jag läste trådstarten såg jag att du skrev kanske med chili i... då kom jag o tänka på en som jag har i min drinkbok som jag faktiskt inte testat ännu... kanske för att det är lite förberedelse innan som krävs.... hehe

    iaf
    Chilimargarita (man kan även göra denna som en frozen om man mixar allt i en mixer ist för att shaka)
    2cl tequila
    1cl cointreau
    4,5cl sourmix med chili***
    några droppar tabasco
    is

    skaka allt i en shaker o sila ner i ett margaritaglas (15cl)
    garnera med en limeskiva o en böjd röd chili

    Hur du gör chilisour:
    först gör du sourmix genom att blanda
    3,5 dl sockerlag (hälften vatten2,5dl hälften socker2,5dl uppkok det ångat bort en del så det blir ca3,5dl) med
    1,2dl färskpressad citron eller lime
    en äggvita (kan uteslutas, ger lite skum till drinkarna)

    du har nu sourmix (den håller i kylen ca 3 dagar)

    för att göra en chilisour blandar du 1,2 dl sourmix och 4 färska röda (thai)chilis skurna i halvor (även kärnorna) rör om. Förvaras i kyl upptill 3 dagar. Så den kan förberedas i förväg.

    Det låter ju mer meckigt än vad det är egentligen men det är ju inget man bara "slänger ihop" om man inte förberett chilisouren innan....

    Har som sagt inte testat denna ännu men jag är väldigt nyfiken så jag måste nog göra det snart....

  • bumse2

    Den här är såå god

    Äppelcocktail

    4 glas

    1,5 dl smirnoff green appel
    1,5-2 dl färskpressad äppeljuice
    0,5 msk pressad citron
    1 st liten äggvita

    Garnering

    Tunna äppelklyftor och färsk mynta

    Kyl glasen med is eller i frysen. Blanda vodka, äppeljuice och citron i en shaker med is. Tillsätt äggvitan och skaka rejält. Sila upp i kylda glas. Garnera med äppelklyftor och mynta.


    Emma 020123, Linus 080917
  • mosterYster
    Benzaiten skrev 2011-11-20 16:08:52 följande:
    när jag läste trådstarten såg jag att du skrev kanske med chili i... då kom jag o tänka på en som jag har i min drinkbok som jag faktiskt inte testat ännu... kanske för att det är lite förberedelse innan som krävs.... hehe

    iaf
    Chilimargarita (man kan även göra denna som en frozen om man mixar allt i en mixer ist för att shaka)
    2cl tequila
    1cl cointreau
    4,5cl sourmix med chili***
    några droppar tabasco
    is

    skaka allt i en shaker o sila ner i ett margaritaglas (15cl)
    garnera med en limeskiva o en böjd röd chili

    Hur du gör chilisour:
    först gör du sourmix genom att blanda
    3,5 dl sockerlag (hälften vatten2,5dl hälften socker2,5dl uppkok det ångat bort en del så det blir ca3,5dl) med
    1,2dl färskpressad citron eller lime
    en äggvita (kan uteslutas, ger lite skum till drinkarna)

    du har nu sourmix (den håller i kylen ca 3 dagar)

    för att göra en chilisour blandar du 1,2 dl sourmix och 4 färska röda (thai)chilis skurna i halvor (även kärnorna) rör om. Förvaras i kyl upptill 3 dagar. Så den kan förberedas i förväg.

    Det låter ju mer meckigt än vad det är egentligen men det är ju inget man bara "slänger ihop" om man inte förberett chilisouren innan....

    Har som sagt inte testat denna ännu men jag är väldigt nyfiken så jag måste nog göra det snart....
    Kommer absolut att testas! Chilicocktails är DA BOMB!
  • Pellekanin

    Skrev just ett inlägg om Tundras Lingon och Chili i en annan tråd, men nu måste jag bara ta upp den igen eftersom vi snackar chili, bästa drickat någonsin, finns på systemet men är alkofri

  • Margareta1

    Jag måste tipsa om ett par drinkar jag älskar! 

    Espresso Martini är en fantastisk drink. Man måste givetvis tycka om kaffe för att tycka om den, hehe. Den är superenkel också!
    Espresso Martini: www.gutes.se/wp-admin/post.php&action=edit 

    Min absoluta favoritdrink är Whisky Sour. Jag tycker egentligen inte om whisky men på något vänster funkar det asbra i en Whisky Sour... Det är supergott! 
    Whisky Sour: www.gutes.se/spritsorter/whisky/klassisk-whisky-sour/ 

Svar på tråden goda drinkar - recepttråd