• FinastE2010

Kommer min pappas fru "förstöra" min sons språkutveckling?

Ja sonen är ju nu 1 år och har inte börjat säga ngt än, säger bara öh" åt allting. Nu till saken, min pappas fru är ursprungligen från kina och pratar rätt värdelös svenska, hon uttalar det mesta fel som t.ex. smutsig säger hon "smussig" säger fel på den/det och ordningen på orden o hela grammatiken är ju rent åt skogen. Om hon inte pratar kinesiska med sonen så pratar hon helt usel svenska, vad är värst?

Det känns som det kommer "förstöra" min sons språkutveckling, tror ni det kan vara så? Jag får ju typ ångest av att höra hur hon pratar med han! Och det är knappast oundvikligt att träffa dom då jag förtillfället bor med dom..

Tror ni detta kommer påverka hans tal?

• Svar på tråden Kommer min pappas fru "förstöra" min sons språkutveckling?
  • astro

Till det bättre, kanske.

Att höra fler språk som barn gör att språkutvecklingen blir mer avancerad, något som särskit märks när barnet kommit upp lite i åren (runt tio, sådär, om barnet varit mångspråkigt redan från början).

Du har inget att oroa dig för ts. Du kanske skulle överväga att lära dig en smula kinesiska istället? Du anar inte vilken nytta ditt barn kan ha av sådana språkkunskaper längre fram som han nu kan få "gratis" av sin extramormor. 

• Dorian Ertymexx
    astro skrev 2011-02-22 04:39:42 följande:
    Till det bättre, kanske.

Att höra fler språk som barn gör att språkutvecklingen blir mer avancerad, något som särskit märks när barnet kommit upp lite i åren (runt tio, sådär, om barnet varit mångspråkigt redan från början).

Du har inget att oroa dig för ts. Du kanske skulle överväga att lära dig en smula kinesiska istället? Du anar inte vilken nytta ditt barn kan ha av sådana språkkunskaper längre fram som han nu kan få "gratis" av sin extramormor. 
    Precis!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Ellinor830

Jag tycker du ska ta det som ett pluss. Ditt barn kommer att prata svenska felfritt så småningom eftersom att ni bor i Sverige (han blir som någon annan har sagt påverkad av majoriteten av omgivningen) men om han samtidigt får höra kinesiska av din pappas fru så är det bara bra för hans språköra och inlärning!

Jag pratar svenska med min son och min man pratar kinesiska med honom.  

• tulpaner

Jag har inte läst alla inlägg, borde väl göra det innan jag svarar, för jag antar att någon redan skrivit samma sak.... Barn är ju helt fantastiska på språk och inlärning, om du bor i Sverige och barnet hör svenska mest hela tiden, så kommer ju inte din pappas fru att vara den som lär sonen prata. Mest kommer han väl att ta efter dig och sin pappa. 

Jag är helt otroligt imponerad av de som kommer från Kina (och andra länder!) - och lär sig svenska. Så olika alfabet och språk, helt fantastiskt.

Kanske skulle din pappas fru till och med kunna prata kinesiska med din son då och då, att få ett språk till på köpet är ju en helt otrolig bonus- och främjar även inlärningen av andra språk för framtiden. I vilket fall.... du har inget att oroa dig för.

• tulpaner

såg att du bor med din pappa och hans fru... missade det först, förlåt! Iallafall kommer din son att lära sig svenska utan problem, då han bor i Sverige. Och skulle kunna bli tvåspråkig mha din pappas fru. Barn skiljer ju språk åt bra och det blir naturligt för dom om dom växer upp så. Våra barn blir tvåspråkiga, jag pratar alltid svenska med dom och pappan alltid sitt språk, så får dom två språk som dom ska vara från början. Och det fungerar! Jag är mer orlig för svenskans skull då vi inte bor i Sverige, i ditt fall som kommer det säkerligen att flyta på. 

• Pinglan577

Jag tror som de flesta andra att du inte behöver orora dej.
    Min dotter + hennes kusiner har vuxit upp med en morfar/farfar som har afasi. Det innebär att talet förändrats även om min pappa vet vad han vill säga så kommer det inte alltid fram.
    De enda ord som ALLTID kommer spontant är svärord som fan, djävlar och helvete! Min dotter och hennes kusiner har alla pratat  i ganska tidig ålder och de enda negativa är ju att hon ibland kunnat säga - så säger morfar!
    Jag kanske har haft tur men hon svär inte mer än någon annan 11åring.

• MangaGirl

Det är klart det inte kommer påverka hans språk!! Be henne tala kinesiska istället. Det är ju kloickrent om han får det gratis! Vilken chans !

• Frila2
    MangaGirl skrev 2011-02-22 20:19:58 följande:
    Det är klart det inte kommer påverka hans språk!! Be henne tala kinesiska istället. Det är ju kloickrent om han får det gratis! Vilken chans !
    Exakt! Ta chansen att ge honom ett extra språk och dessutom ett språk som är svårt att lära sig. Låt henne prata med honom så mycket som möjligt på kinesiska.
  • iaseia

Ähh de tror ja verkligen inte, var glad att din son har en invandrare i sin närhet så han lär sig olika kulturer och seder och att även invandrare är en del av samhället..

• Rikard

Om det påverkar honom på något sätt så är det till det bättre. Svenskan kommer han att lära sig av dig och hela det samhälle han lever i. Genom din styvmor lär han sig att tolka dem dom inte talar så bra svenska. Det är också en bra kunskap.

• lamapau

Kanske ska du förbättra ditt sätt att prata svenska också?
    Säger man "Jag får ju typ ångest av att höra hur hon pratar med han"??? Jag skulle ha sagt "Jag får ju typ ångest av att höra hur hon pratar med HONOM"...
    Grammatik!
    Innan ni dömer andra människor

• isolande

Hahahaha, TS.... Du har ingenting att oroa dig för. På vårt dagis har vi två spanjorskor, en ryska och ett antal andra pedagoger med icke svensk bakgrund. De pratar svenska men ofta helt åt skogen med grammatik osv. Men alla barnen pratar svenska, de har svenska (oftast) föräldrar och hör andra prata svenska senare under uppväxten. Kom igen...

Själv är jag uppvuxen i Spanien som liten men pratar exceptionellt bra svenska och har glömt mycket av spanskan numera.

Svar på tråden Kommer min pappas fru "förstöra" min sons språkutveckling?