• bengke

Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?

Vilken bok skulle du reagera på ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?
  • Lavish
    esther skrev 2011-02-21 22:08:21 följande:
    Jösses, jag tror du har rätt! Jag har inte börjat läsa dem för mina barn än, men jag har sett fram emot det för jag älskade verkligen när mamma läste dem när jag var liten. Hm, får väl förbereda sig på en diskussion efter bokstunden.
    Jo jag kommer också ihåg att min mamma läste böckerna för mig och att jag  tyckte om dem. Fast jag kommer faktiskt ihåg att jag tyckte att beskrivningen av araber var väldigt negativ (den jag minns handlade om nått i mellanöstern). Eller ja självklart tänkte jag inte så som barn men jag minns att det var mycket beskrivningar av dom som bodde i det landet där de beskrevs som att de betedde sig konstigt och var lata osv.
  • Plutteli

Jag klickade fel, skulle klicka på Ingen men råkade klicka för alla istället...
    Nåväl.

• Plutteli
    Greta Mullberg skrev 2011-02-21 17:43:38 följande:
    Jag ser den där Hannah varje dag *kräks lite* och än så länge har jag inte reagerat nämnvärt på något slags skuldbeläggande, inte ens när ingen ville leka med den lilla grisen för att hon luktade illa. Jo, kanske i det fallet då grodan som ljög och skyllde i från sig hela tiden blev utanför men det löste sig det också och var ingenting som upprörde mig som mamma.

Så länge du inte kan beskriva exakt på vilket sätt den tjocka grisens lathet påverkade sin omgivning så pass att han inte fick vara med och leka så måste jag tolka fritt och därmed tycker jag inte att det låter som att en bannlysning av boken skulle vara på sin plats.
    I Hannas hjälplinje finns det ett avsnitt jag reagerat på där en av barnen (mins inte vilket djur han var nu) är väldigt mycket besserwisser och arrogant mot de övriga varav de börjar mobba honom, kallar honom tönt m.m. När han sedan ska ha kalas och har bjudit alla barnen så kommer inte ett enda barn men de cyklar förbi utanför hans hem och säger att de ska på ett annat kalas och skrattar åt honom när de cyklar vidare.
    När han då blir ledsen och ringer hannas hjälplinje får han veta att det inte är så konstigt att de andra barnen gör som de gör och att det blir bättre om han ändrar på sig. I slutet så är han mindre för att rätta de andra barnen osv. och plötsligt vill de leka mer med honom....
  • asta

Jag hade blivit rasande om de läste rasistiska böcker på dagis. Mina söner är halvafrikaner och ensamma om det på dagis i en skock av blåögda blondiner. Spelar ingen roll om det ska vara diskussionsunderlag. Vissa ord är inte ok, punkt slut. Femåringar som inte hört ordet förr kommer aldrig använda det, varför ska dagis vara den som introducerar de i deras vokabulär?

• Bling1975

Alla utom boken med män som adopterar och den med könsorganen. De låter istället som böcker jag lätt kan tänka mig att ha i min bokhylla.

Stitch längtar efter Lilo
  • Gurkan
    esther skrev 2011-02-21 21:47:13 följande:
    Varför i hela friden läser du inte Max-böckerna? Harmlösa, på de minsta barnens nivå och med ett språk som är anpassat efter utvecklingsnivån. Jag skulle klassa Max-böckerna som finkultur för de minsta.
    Jag tycker språket i Max-böckerna är uselt och de gånger jag läser dem så läser jag dem korrekt istället.

Har läst Max-böckerna så många tusen gånger och finner dem så tråkiga vid det här laget att jag nästan kräks på dem.  Turligt nog har inte sambon tröttnat på dem så här hemma läser han max-böckerna för lilleman och på jobet har jag som sagt kollegor som gör det.
  • gutegirl
    Lavish skrev 2011-02-21 21:35:09 följande:
    Jag skulle tippa att det är Ture Sventon böckerna TS tänkte på.

Jag håller med om att bara användandet av "neger" om mörkhyade inte är så farligt. Man kan ju enkelt förklara barnen att förr så sa man neger om svarta men att idag är det bättre att låta bli.

I Ture Sventon finns det dock en ganska obehaglig upptagenhet med att beskriva negrer på ett nedsättande sätt. T.ex att de skulle smörja in sig med skokräm i ansiktet för att bli extra svarta och blanka, ständiga återkommande referenser till "Den glänsande svarta negern" och nedsättande beskrivningar av deras negerbeteende. Om man ska läsa den boken för barnen tycker jag nog att man bör ha en tanke med det och ge gott om utrymme för diskussion och förklaring. Att läsa den som mysig sagoläsning utan att kommentera det rasistiska innehållet känns mindre lyckat.
    Har du läst "Barna Hedenhös" på sistone? När de reser till Amerika möter de vilda rödskinn. Drömmer
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Greta Mullberg
    Plutteli skrev 2011-02-21 23:21:11 följande:
    I Hannas hjälplinje finns det ett avsnitt jag reagerat på där en av barnen (mins inte vilket djur han var nu) är väldigt mycket besserwisser och arrogant mot de övriga varav de börjar mobba honom, kallar honom tönt m.m. När han sedan ska ha kalas och har bjudit alla barnen så kommer inte ett enda barn men de cyklar förbi utanför hans hem och säger att de ska på ett annat kalas och skrattar åt honom när de cyklar vidare.
    När han då blir ledsen och ringer hannas hjälplinje får han veta att det inte är så konstigt att de andra barnen gör som de gör och att det blir bättre om han ändrar på sig. I slutet så är han mindre för att rätta de andra barnen osv. och plötsligt vill de leka mer med honom....
    Aha, har inte sett det avsnittet men ska tänka på det om det kommer igen
    -Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
  • andraadvent

Jag skulle vilja slippa alla utom möjligvis den om prinsessan och Nöffe Tjockis som den slutar med att han får vara med tillsist.

• andraadvent

Den om adoption skulle kanske få vara med men är tveksam, känns som små barn även adpoterade är lite för små för att tala om det ämnet. Alltså inte just för att de är homosexuella.

• esther
    andraadvent skrev 2011-02-22 18:15:33 följande:
    Den om adoption skulle kanske få vara med men är tveksam, känns som små barn även adpoterade är lite för små för att tala om det ämnet. Alltså inte just för att de är homosexuella.
    Adoption tycker jag ärett ganska bra ämne att ta upp med små barn, det finns ju många i deras närmiljö som är adopterade. Likaså skiljsmässor, bonusfamiljer osv. Samkönade äktenskap tror jag faller sig fullst'ndigt naturligt innan en viss ålder, mina barn och deras kusiner har samtliga planerat giftemål med individer av samma kön.
  • esther
    andraadvent skrev 2011-02-22 18:13:44 följande:
    Jag skulle vilja slippa alla utom möjligvis den om prinsessan och Nöffe Tjockis som den slutar med att han får vara med tillsist.
    Ja, om det var en bok som handlade om att alla ska var med oavsett om de är mörkhyade, smala, killar eller grisar. Fast då skulle den nog inte vara med i TS lista eftersom det inte vores särskilt kontroversiellt.
  • Elli77

Är inte säkert på hur man skall tänka men spontant tänker jag nej, jag tror vi är lika farligt ute när vi bannlyser barnlitteratur som allting annat. Dock måste det ske tillsammans med diskussioner - självklart och med försiktighet och den nivån tror jag inte alla har (oavsett yrkesgrupp). Dock tänker jag att det viktigaste att lära barn och ungdomar är att vara källkritiska och förstå budskap. Kanske är det tidigt att introducera en del av böckerna ovan som just detta - men en del hade fungerat jättebra.

Barnen är ju klokare än man tror.

Och om resonemanget är att barnen är för små och att det kan ge dem idéer om skällsord - när är de mogna att introduceras då? Det blir knappast bättre med åren... Tyvärr...

• Lavish
    Elli77 skrev 2011-02-22 19:47:43 följande:
    Är inte säkert på hur man skall tänka men spontant tänker jag nej, jag tror vi är lika farligt ute när vi bannlyser barnlitteratur som allting annat. Dock måste det ske tillsammans med diskussioner - självklart och med försiktighet och den nivån tror jag inte alla har (oavsett yrkesgrupp). Dock tänker jag att det viktigaste att lära barn och ungdomar är att vara källkritiska och förstå budskap. Kanske är det tidigt att introducera en del av böckerna ovan som just detta - men en del hade fungerat jättebra.

Barnen är ju klokare än man tror.

Och om resonemanget är att barnen är för små och att det kan ge dem idéer om skällsord - när är de mogna att introduceras då? Det blir knappast bättre med åren... Tyvärr...

Håller med om att små barn oftast kan ta till sig mycket svårare och mer komplicerade saker än man tror. Kanske inte som en vuxen utan på sin egen nivå, men ändå. Och att barn är lika intresserade av de stora och svåra frågorna som vuxna, om kärlek, död, ilska, svåra relationer. Det är ju saker de upplever och lever med lika mycket som vuxna, en del av deras liv också.

Är de verkligen för små att begripa så lär de å andra sidan knappast plocka upp de negativa aspektera från de där böckerna heller.
  • IngenVet

Om jag inte missar någon nu så är boken om två pappor som adopterar barn och en bok med målade könsorgan de böcker jag gärna skulle se finnas på dagis. Den med prinsen som räddar en prinsessa har jag heller absolut inget emot.

Alla andra alternativ vore riktiga hemska som barnböcker.

All slags religiös propaganda som om det vore verkligheten till barn går ju bara fetbort. 

• Psyke

Att banlysa något eller reagera på något är olika fenomen. Jag skulle reagera negativt på några av dina exempel men skulle absolut inte bannlysa något. Men om jag fick veta att personalen läste en tvivelaktig bok, tex, så skulle jag ville veta hur personalen lade upp samtalet efteråt, vad och hur de kommenterade innehållet.
    Annars är jag mest nyfiken på vad en fundamentalistisk muslimsk barnbok  handlar om. Om du har ett tips så skulle det vara jätteroligt att föreslå fröknarna att ha en temavecka: olika böcker som har en anknytning till olika regioner (utan att glömma ateister förståss :)).
    Den rasistiske boken skulle jag ha svårast med att acceptera för den introducerar iden om människornas olika värden för barnen.

• andraadvent
    esther skrev 2011-02-22 19:40:36 följande:
    Adoption tycker jag ärett ganska bra ämne att ta upp med små barn, det finns ju många i deras närmiljö som är adopterade. Likaså skiljsmässor, bonusfamiljer osv. Samkönade äktenskap tror jag faller sig fullst'ndigt naturligt innan en viss ålder, mina barn och deras kusiner har samtliga planerat giftemål med individer av samma kön.
    Jag tror det blir något onaturligt om man tar upp det. Barn vet nog inte vad adpotion är, de refekterar nog inte mycket över att Kims mamma ser annorlunda ut än Kim utan de ifrågasätter nog inte sånt förrens de är lite äldre.
Svar på tråden Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?