Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?
Vilken bok skulle du reagera på ?
Vilken bok skulle du reagera på ?
Jag klickade fel, skulle klicka på Ingen men råkade klicka för alla istället...
Nåväl.
Jag hade blivit rasande om de läste rasistiska böcker på dagis. Mina söner är halvafrikaner och ensamma om det på dagis i en skock av blåögda blondiner. Spelar ingen roll om det ska vara diskussionsunderlag. Vissa ord är inte ok, punkt slut. Femåringar som inte hört ordet förr kommer aldrig använda det, varför ska dagis vara den som introducerar de i deras vokabulär?
Alla utom boken med män som adopterar och den med könsorganen. De låter istället som böcker jag lätt kan tänka mig att ha i min bokhylla.
Jag skulle vilja slippa alla utom möjligvis den om prinsessan och Nöffe Tjockis som den slutar med att han får vara med tillsist.
Den om adoption skulle kanske få vara med men är tveksam, känns som små barn även adpoterade är lite för små för att tala om det ämnet. Alltså inte just för att de är homosexuella.
Är inte säkert på hur man skall tänka men spontant tänker jag nej, jag tror vi är lika farligt ute när vi bannlyser barnlitteratur som allting annat. Dock måste det ske tillsammans med diskussioner - självklart och med försiktighet och den nivån tror jag inte alla har (oavsett yrkesgrupp). Dock tänker jag att det viktigaste att lära barn och ungdomar är att vara källkritiska och förstå budskap. Kanske är det tidigt att introducera en del av böckerna ovan som just detta - men en del hade fungerat jättebra.
Barnen är ju klokare än man tror.
Och om resonemanget är att barnen är för små och att det kan ge dem idéer om skällsord - när är de mogna att introduceras då? Det blir knappast bättre med åren... Tyvärr...
Om jag inte missar någon nu så är boken om två pappor som adopterar barn och en bok med målade könsorgan de böcker jag gärna skulle se finnas på dagis. Den med prinsen som räddar en prinsessa har jag heller absolut inget emot.
Alla andra alternativ vore riktiga hemska som barnböcker.
All slags religiös propaganda som om det vore verkligheten till barn går ju bara fetbort.
Att banlysa något eller reagera på något är olika fenomen. Jag skulle reagera negativt på några av dina exempel men skulle absolut inte bannlysa något. Men om jag fick veta att personalen läste en tvivelaktig bok, tex, så skulle jag ville veta hur personalen lade upp samtalet efteråt, vad och hur de kommenterade innehållet.
Annars är jag mest nyfiken på vad en fundamentalistisk muslimsk barnbok handlar om. Om du har ett tips så skulle det vara jätteroligt att föreslå fröknarna att ha en temavecka: olika böcker som har en anknytning till olika regioner (utan att glömma ateister förståss :)).
Den rasistiske boken skulle jag ha svårast med att acceptera för den introducerar iden om människornas olika värden för barnen.