Svärmor arg för att hon inte får sitta barnvakt
- Hon respekterar inte våra beslut utan fortsätter tjata trots att vi säger nej. Hon har till exempel fått för sig att hon ska fotografera sonen då ha ligger på ett bord. Vi har sagt nej eftersom han kan ramla ner. Däremot får hon ju självklart fotografera lillen när han ligger i sin vagn, i mitt knä eller i sambons knä. Dock klarar min svärmor inte av att ta ett nej utan fortsätter tjata och tjata och tjata.
- Hon pikar mig och baktalar mig inför sambon och kallar mig för överbeskyddande, fjantig, fjompig med mera
- Hon har ingen koll alls vad gäller barnsäkerhet - hon försökte tuta i min sambo att det är riskfritt att låta ett barn ligga på ett bord. Min sambo ramlade ner från ett bord när han var liten och med honom hände ju ingenting resonerar min svärmor.
Sonen är bara 5 veckor gammal och de gånger hans farmor hälsat på (vi ligger på sjukhus efter sonens hjärtoperation) har varit absolut katastrof. Hon tjatar redan om att få sitta barnvakt men jag har gjort klart för henne att det inte är aktuellt på grund av ovanstående anledningar. Jag litar inte på henne och skulle inte drömma om att lämna min son ensam med henne ens för 1 minut. Sambon tycker att jag är för hård mot hans mamma, men det är jag som ska vara mammaledig nu så alltså bestämmer jag om och i så fall vem som ska sitta barnvakt.
Nu är min svärmor förbannad och propsar på att sambon måste göra slut för en sådan som mig kan han ju inte vara tillsammans med. Hur hanterar jag min svärmor? Skulle vilja ha en fungerande relation med henne men vill absolut inte anförtro henne min son.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 12:49
Tack för alla fina tips och råd. Känns skönt att inte vara ensam om att ha en envis, egensinnig svärmor.
Självklart är det inte aktuellt med barnvakt än då sonen bara är 5 veckor gammal, men det kommer säkert behövas barnvakt senare, om något halvår eller så. Svärmor tjatar redan nu om att hon vill sitta barnvakt då men det är som sagt inget som kommer hända.
Min sambo har svårt att säga ifrån till sin mamma, men är överens med mig att om jag inte känner att jag kan anförtro sonen åt svärmor så ska hon heller inte sitta barnvakt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 12:51
Vill för övrigt förmedla att man aldrig ska utgå från att ett barn inte kan vända sig på sidan. Min son är visserligen bara 5 veckor gammal, men kan redan kränga och sprattla så mycket att han nästan lyckas vända sig på sidan. Han är det käraste jag har och jag tar inga risker med honom.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 14:07
Har förstått att det är en känsligt ämne det här med svärföräldrar. Var inte alls beredd på hur mycket känslor som ett sådant här ämne verkar röra upp.
För att klargöra lite:
1) Nej min mamma skulle inte heller få fotografera sonen på ett bord.
2) Anledningen till att jag inte vill ha sonen på ett bord är att han nästan kan vända sig. Detta har jag framfört till min svärmor men hon lyssnar inte.
3)Min svärmor pikar mig för allt - det handlar inte bara om detta med bordet. Allt jag gör är fel i hennes ögon. Det är tröttsamt och jag får magont inför hennes besök.
4) Jag vill gärna ha tips på hur jag hanterar min svärmor. Hur får jag henne att förstå att det inte är ok? Det är ju inte hennes barn och alltså har hon inte med att göra hur jag och min sambo sköter vårt barn.