• Januarimamma2011

Svärmor arg för att hon inte får sitta barnvakt

- Hon respekterar inte våra beslut utan fortsätter tjata trots att vi säger nej. Hon har till exempel fått för sig att hon ska fotografera sonen då ha ligger på ett bord. Vi har sagt nej eftersom han kan ramla ner. Däremot får hon ju självklart fotografera lillen när han ligger i sin vagn, i mitt knä eller i sambons knä. Dock klarar min svärmor inte av att ta ett nej utan fortsätter tjata och tjata och tjata.
    - Hon pikar mig och baktalar mig inför sambon och kallar mig för överbeskyddande, fjantig, fjompig med mera
    - Hon har ingen koll alls vad gäller barnsäkerhet - hon försökte tuta i min sambo att det är riskfritt att låta ett barn ligga på ett bord. Min sambo ramlade ner från ett bord när han var liten och med honom hände ju ingenting resonerar min svärmor.

Sonen är bara 5 veckor gammal och de gånger hans farmor hälsat på (vi ligger på sjukhus efter sonens hjärtoperation) har varit absolut katastrof. Hon tjatar redan om att få sitta barnvakt men jag har gjort klart för henne att det inte är aktuellt på grund av ovanstående anledningar. Jag litar inte på henne och skulle inte drömma om att lämna min son ensam med henne ens för 1 minut. Sambon tycker att jag är för hård mot hans mamma, men det är jag som ska vara mammaledig nu så alltså bestämmer jag om och i så fall vem som ska sitta barnvakt. 

Nu är min svärmor förbannad och propsar på att sambon måste göra slut för en sådan som mig kan han ju inte vara tillsammans med. Hur hanterar jag min svärmor? Skulle vilja ha en fungerande relation med henne men vill absolut inte anförtro henne min son. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 12:49
    Tack för alla fina tips och råd. Känns skönt att inte vara ensam om att ha en envis, egensinnig svärmor.

Självklart är det inte aktuellt med barnvakt än då sonen bara är 5 veckor gammal, men det kommer säkert behövas barnvakt senare, om något halvår eller så. Svärmor tjatar redan nu om att hon vill sitta barnvakt då men det är som sagt inget som kommer hända.
    Min sambo har svårt att säga ifrån till sin mamma, men är överens med mig att om jag inte känner att jag kan anförtro sonen åt svärmor så ska hon heller inte sitta barnvakt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 12:51
    Vill för övrigt förmedla att man aldrig ska utgå från att ett barn inte kan vända sig på sidan. Min son är visserligen bara 5 veckor gammal, men kan redan kränga och sprattla så mycket att han nästan lyckas vända sig på sidan. Han är det käraste jag har och jag tar inga risker med honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 14:07
    Har förstått att det är en känsligt ämne det här med svärföräldrar. Var inte alls beredd på hur mycket känslor som ett sådant här ämne verkar röra upp.

För att klargöra lite:
    1) Nej min mamma skulle inte heller få fotografera sonen på ett bord.
    2) Anledningen till att jag inte vill ha sonen på ett bord är att han nästan kan vända sig. Detta har jag framfört till min svärmor men hon lyssnar inte.
    3)Min svärmor pikar mig för allt - det handlar inte bara om detta med bordet. Allt jag gör är fel i hennes ögon. Det är tröttsamt och jag får magont inför hennes besök.
    4) Jag vill gärna ha tips på hur jag hanterar min svärmor. Hur får jag henne att förstå att det inte är ok? Det är ju inte hennes barn och alltså har hon inte med att göra hur jag och min sambo sköter vårt barn.

• Svar på tråden Svärmor arg för att hon inte får sitta barnvakt
  • Bambusa

vad är de som är speciellt med å fota på ett bord?? golvet är väl isf lika bra, då ligger barnet säkert å hon kan ligga å knäppa korten.. envis tant Tungan ute  de är du och pappan som är förldrar,ni bestmmer, försök få svärmor att inse de, annars kan hon hålla sig borta...

mina föräldrar har för övrigt passat våran dotter flera gånger (jag och dottern är där ibland när sambon jobbar) men farmor och farfar har bara passat henne lite när vi varit ute i deras lada och grejjat... för ja känner inte att dom har bra nog relation med henne, och dom har inte barnsäkert alls.. jag ammade till 10mån,så innan de gick de ju inte å vara ifrån henne mer än 3timmar, och de va för kt de med tyckte ja, hade inte behov av barnvakt innan, förutom medans ja fick en rotfyllning Tyst

• LivL

astro:

Jag hoppas det där var länge sen när din bror var ung och dum!!!

• Bambusa

och visst kan en bebis vnda sig plötsligt, de såg ja själv min dotter göra när hon va 1½vecka, la henne på rygg på sjukhussängen (ja va inlagd igen å hade henne med mig)  och ser i ögonvrån hur hon snor runt  till mage.. sen vart de grindarna uppe och filt runt dom (stora glipor) så hon inte skulle åka i golv..  . ja är nojjig än när hon nu 2år ibland sover på soffan,lägger kuddar på golvet, drar bort bordet en bit extra osv..

• astro
    LivL skrev 2011-02-21 23:38:09 följande:
    astro:

Jag hoppas det där var länge sen när din bror var ung och dum!!!
    Jo, det är det. Han var väl 23 ungefär. Han blev en smula vettigare efter 45 men han är fortfarande sådär otäckt "jag har rätt, alla andra har fel" och med jämna  mellanrum gör han så dumma saker att man storknar.
    Bambusa skrev 2011-02-21 23:57:14 följande:
    och visst kan en bebis vnda sig plötsligt, de såg ja själv min dotter göra när hon va 1½vecka, la henne på rygg på sjukhussängen (ja va inlagd igen å hade henne med mig)  och ser i ögonvrån hur hon snor runt  till mage.. sen vart de grindarna uppe och filt runt dom (stora glipor) så hon inte skulle åka i golv..  . ja är nojjig än när hon nu 2år ibland sover på soffan,lägger kuddar på golvet, drar bort bordet en bit extra osv..
    Jo, man kan aldrig vara helt säker på att de inte lyckas vända/rulla eller t o m krypa. Rätt vad det är gör småttingarna något oväntat, så är det bara. skulle jag lägga en liten på ett bord skulle det vara hinder runtom, eller ett enormt bord med barnet i mitten, eller en hand på hela tiden.

Men jag tycker det väsentliga här egentligen inte är bordet utan svärmors attityd av "fnys, jag vet minsann bättre". Den attityden gör mig osäker, jag får en känsla av att människan kommer att strunta i vad jag har sagt sekunden jag vänder ryggen till. I all välmening förmodligen men det hjälper inte.

För att ta ett lite mer udda exempel kunde min genomsnälla pappa ibland vara bra obetänksam fastän han annars var en ovanligt vis man. Han var strängeligen förbjuden att ge mina guldfiskar fiskmat eftersom han alltid hällde i alldeles för mycket. I mitt tycke var det underförstått att han inte skulle mata fiskarna alls ... och så en dag kommer jag hem till rena lervällingen i akvariet. Akut evakuering och fiskarna överlevde som genom ett under. Vad hade hänt? jo, pappa tyckte att de såg hungriga ut och han fick ju inte ge fiskmat så han stoppade i en halv kaka mjölkchoklad istället. (Även hamstern fick chokladrutor trots upprepade tillsägelser.) 
  • Made in Taiwan

Kan hon inte fota ungen på golvet då? Eller som ngn sa, hjälp henne fota och få det ur vägen.

• Korken
    astro skrev 2011-02-22 04:17:01 följande:
    För att ta ett lite mer udda exempel kunde min genomsnälla pappa ibland vara bra obetänksam fastän han annars var en ovanligt vis man. Han var strängeligen förbjuden att ge mina guldfiskar fiskmat eftersom han alltid hällde i alldeles för mycket. I mitt tycke var det underförstått att han inte skulle mata fiskarna alls ... och så en dag kommer jag hem till rena lervällingen i akvariet. Akut evakuering och fiskarna överlevde som genom ett under. Vad hade hänt? jo, pappa tyckte att de såg hungriga ut och han fick ju inte ge fiskmat så han stoppade i en halv kaka mjölkchoklad istället. (Även hamstern fick chokladrutor trots upprepade tillsägelser.) 
    Det här kanske inte alls är roligt men hahaha :D

Jag fattar inte varör alla tjatar om att man kan fota på golvet osv. Det är ju inte det det här handlar om. TS har fått ett barn och känner sig antagligen fylld med hormoner som sprutar. När jag var nyförlöst och de närmaste månaderna ville jag knappt att någon föutom pappa och jag skulle peta på barnet.
    Hade svärmor då kommit och börjat tjata om att sitta barnvakt och hitta på andra dumheter där hon ifrågasatte mig så hade jag blivit galen.
    Allt som svärmor vill göra är enbart hennes eget behov. Hon är vuxen och kan stå åt sidan tills barnet är lite större. TS enda uppgift är att ta hänsyn till sitt barns behov i första hand och sedan sina egna. Svärmors behov av bekräftelse skulle jag skita i om hon beter sig sådär.

Jag hoppas att det kommer bli bättre med tiden. Jag tyckte att min svärmor var jobbig när mitt barn var pluttis också, ställde jobbiga frågor, kom för nära, kom med kommentarer (om än inte i närheten av TS svärmor) Men nu är mitt barn 13 månader och kan själv visa vad han vill och tycker och gå till svärmor om han vill vilket han också gör och svärmor kan dessutom förhålla sig till honom istället för till oss i deras relation.
  • Familjen Valjus

Varken min sons mormor eller farmor ska få sitta barnvakt
    jag har svårt för deras generation och barnuppfostran överlag
    Men det där att killar har svårt att säga till sina mammor och många mammor behandlar sina söner som bebisar livet ut
    det är skit irriterande och fjantigt

• Viktorsmamma2010

Tycker inte du ska låta hon fota bebisen på bordet. gör hon d en gång. ska hon väl fortsätta göra det o även om han inte trillar ner nu så gör han d kanske vid ett senare tillfälle! Tycker du ska stå på dig. du o pappan ska tisammans komma överrens om hur ni vill ha det runt er bebis! ingen annan kan säga hur ni ska göra. följ din magkänsla o bry dig inte om svärmor. tycker inte hon om era regler o hur ni vill ha det. kan hon låta bli o besöka er överhuvudtaget. så hade jag gjort om jag haft d som er. Lycka till

• Majaajasvensson

Måste fråga ts om mannen i frågan har någon åsikt?
    Kan ju förstå att han kanske inte vill göra din mamma ledsen heller samtidigt som han inte vill göra dig ledsen!?
    Han måste ju vara i en jätte jobbig sits!
    Eller är det bara jag som funderar lite på detta

• oOMayaOo
    Majaajasvensson skrev 2011-02-22 23:37:56 följande:
    Måste fråga ts om mannen i frågan har någon åsikt?
    Kan ju förstå att han kanske inte vill göra din mamma ledsen heller samtidigt som han inte vill göra dig ledsen!?
    Han måste ju vara i en jätte jobbig sits!
    Eller är det bara jag som funderar lite på detta
    Jag tror att vi alla funderat på detta men i mina ögon så brukar killar ofta 1. Inte bry sig nämnvärt vad andra gör med deras barn  2. Vara okapabla att säga någonting som kan tas som negativt till sina mammor.

(Med punkt 1. menar jag att jag inte tror att många killar skulle reagera  på en del saker som en mamma skulle reagera på t.ex att lägga bebisen på en bok, att svärmor tar barnet ifrån föräldrarna osv)
  • Majaajasvensson

Maya: det kam stämma.
    Sen vet jag inte men verkar som om ts kanske stör sig mycket på svärmor redan innan, kanske inte konstigt för det verkar många göra.
    Jag har aldrig själv vart i situationen så jag vet ju inte vad som är rätt eller fel heller!

Svar på tråden Svärmor arg för att hon inte får sitta barnvakt