• Rosahjärta

Ska få hembesök av bvc senare idag. Nybliven mamma . Är detta vanligt att de flesta får detta ?

som sagt .. är de vanligt att man brukar få hembesök av bvc ? Och vad såfall vill de få ut av sitt besök å vad går de igenom då ? .. tycker de bara låter knäppt .. eller nje . de är väl bra så sätt så de får se om hemmet är lämpligt men ändå . Varför ska de kunna få klmapa in i mitt hem hursomhelst ? ..

• Svar på tråden Ska få hembesök av bvc senare idag. Nybliven mamma . Är detta vanligt att de flesta får detta ?
  • violis

Här är/var det erbjudet hembesök när barnet var nyfött,då hade bvc sköterskan med sig en våg ,barnet bvc häfte och lite annan info-anledningen till det var att man skulle få det första mötet i lugn hemma miljö-lite mer personligt och inte så instutionsaktigt Bvc sköterskan hade tid för bara ensjälv och ens barn inga telefoner som ringde och ingen som knckade på dörren och ville något. Ett andra hembesök gör de/gjorde de vid 3 år då de bla kollar barnetstal-att de gör hembesök då beror på att många barn inte pratar som de egentligen kan när de är i en främandemiljö ,de tystnar och det blir svårare att få en korrekt bild av hur barnets talutveckling är är barnet hemma kan man prata med barnet om dess egna saker och barn i denna ålder brukar sällan vara nödbedda att visa upp sina leksaker= barnet pratar mer öppet= bvcsköterskan får språkkollen gjord utan problem. Naturligtvis har man alltid rätt att tacka nej till dessa hembesök om man så vill men ofta så gynnar det barnet att välkommna bvc sköterskan. Jag har haft hembesök med allla mina barn och mina ungar älskar att gå till "sin" sköterska nu råkar vi ha en väldigt bra bvc sköterska som verkligen passar för sitt jobb och besöken här kan ta längre tid just bara för att alla syskon vill ha sin del av hennes uppmärksamhet men hon ser alltid till att ha gott om tid på sig så att alla barn får synas och höras oavsett om hon kommit hit påhembesök eller vi kommit ner till Vc av någon anledning.

• Begga

Tyckte det var hur mysigt som helst att få hembesök. Bäddar inför en god och personlig nivå mellan föräldrarna och BVC-damen innan alla täta besöken på BVC senn. Har aldrig (de två gånger vi haft hembesök) tyckt att jag behövde städa något extraordentligt eller hålla på och bjuda på fika eller så. Bara bra att sitta i lugn och ro i sitt eget hem och chatta :)

• Eleator

Jag kommer tacka nej till hembesök. Inte OK för någon att tränga sig på på det sättet och snoka. Dessutom är väl all kontakt med BVC helt frivillig om jag har förstått det rätt?

• Tummelisa
    Eleator skrev 2011-03-01 14:31:21 följande:
    Jag kommer tacka nej till hembesök. Inte OK för någon att tränga sig på på det sättet och snoka. Dessutom är väl all kontakt med BVC helt frivillig om jag har förstått det rätt?
    Ja har alltid undrat över tankar liknande dessa. Att man värnar så om den personliga integriteten att man inte alls kan se det positiva i det.

Samma sak när det tex handlar om övervakningakameror på ställen som utsatts för stor skadegörelse osv. "Hata kameror. ingen ska då få se om jag petar nästan, då är det bättre att lägga tusentals kronor på att reparera skadegörelse" liksom.

Jag blir väldigt nyfiken på varför du reagerar som du gör. Uppriktigt nyfiken alltså.
  • holy shit

Jag skulle inte heller vilja ha hembesök av BVC. Vi vart inte erbjudna det, utan fick åka dit istället.

• Tummelisa
    holy shit skrev 2011-03-01 16:23:59 följande:
    Jag skulle inte heller vilja ha hembesök av BVC. Vi vart inte erbjudna det, utan fick åka dit istället.
    Men varför inte? De är ju till för er och barnets skull.
  • JuliaåRonjasmammis

Vi tackade nej till hembesök båda gångerna. Vi var ju ändå redan ute och gick med vagn/sele, åkte och handlade osv, så för oss kändes det bättre att åka dig istället för att få hem någon okänd människa.

När misnta barnet föddes häll vi dessutom på att renovera och hade ingen lust att folk klampade omkring bland våra målarburkar och halvfärdiglagda golv.

Första gången blev BM skitsur, men det struntade vi i. Vi bytte f ö BM några månader senare, hon var inte klok på en fläck. Andra gången var det bara "jaha, nehej, det är inget tvång, vill ni komma hit istället går det alldeles utmärkt. Vad skönt att ni mår så bra!".

Det där gör man ju som man vill.

Don't mess with my integrity!
  • holy shit
    Tummelisa skrev 2011-03-01 16:30:17 följande:
    Men varför inte? De är ju till för er och barnets skull.
    För att vi inte vill helt enkelt. Vi vart kallde när dottern var närmare tio dagar, då hade vi redan varit ute. Vårt BVC erbjuder för övrigt inte den servicen.
  • StilaM
    Tummelisa skrev 2011-03-01 08:31:10 följande:
    Stila M> Får inte din länk att fungera, är det bara jag?
    Om du klickar på länken och sedan söker på "hembesök" på LGs hemsida, så får du upp en pdf om hembesök i barnhälsovården som riktar från landstinget till BVC-mottagningar.
  • Tummelisa
    StilaM skrev 2011-03-02 22:17:30 följande:
    Om du klickar på länken och sedan söker på "hembesök" på LGs hemsida, så får du upp en pdf om hembesök i barnhälsovården som riktar från landstinget till BVC-mottagningar.
    Ja i denna text stod det ju ganska klart att de även kollar in olycksrisker m.m. Bra anser jag. Jag tycker alla borde ta emot denna hjälp och svälja egot lite för barnens bästa. (ps klippte inte in hela texten då den var lång)

"Hembesök är en överlägsen arbetsmetod vid BVC. Den information man kan erhålla vid ett hembesök kan vara väl investerad tid och bespara många frågor och funderingar kring hur barnet och familjen har det. Men kom ihåg att vi är gäster i familjens hem.

Syftet med besöket bör man göra klart för sig. Besöket kan avse informa-tion, etablerande av kontakt, stöd, bedömning av samspel mellan familjemedlemmarna och andra förhållanden i familjen, undersökning av barnet, behandling, stöd vid sjukdom etc. Det är viktigt att ha gott om tid att lyssna och vara lyhörd för familjens situation.

Information och råd

Små barns behov av närhet, kroppskontakt, hud mot hud, småprat, sång och mu-sik SIDS-profylax, se kap 8 H. Förebyggande åtgärder för plötslig spädbarnsdöd Förebyggande av olyckor: säng, skötplats, vagn, babyskydd i bil Privata vattenbrunnar, se även kap 8 C Hygien (flaska, napp) aldrig vatten från varmvattenkran, låt vattnet rinna en stund D-vitamin Infektionskänslighet, undvik mycket besök i början, öppna förskolan, varuhus eller liknande Betona vikten av handhygien Mottagnings- och telefontider, rutiner vid besök på mottagningen, föräldragrupper. "
  • Rosahjärta

kul att ni fortsatt skriva in å diskuterar !! 

Jag har fått svar på mina frågor iallafall . tack ! 

• Noname00
    Rosahjärta skrev 2011-03-03 12:52:01 följande:

kul att ni fortsatt skriva in å diskuterar !! 

Jag har fått svar på mina frågor iallafall . tack ! 

Valde du hembesök?
  • Anonym (x)
    Noname00 skrev 2026-02-24 21:35:19 följande:
    Valde du hembesök?

Tråden är ju 15 år gammal, så det finns stor risk att TS inte är kvar på Familjeliv längre. 

• Noname00
    Anonym (x) skrev 2026-02-25 09:28:27 följande:

Tråden är ju 15 år gammal, så det finns stor risk att TS inte är kvar på Familjeliv längre. 
    Man ser inte årtal på inläggen tyvärr.
Svar på tråden Ska få hembesök av bvc senare idag. Nybliven mamma . Är detta vanligt att de flesta får detta ?