• spacecat

    Vi ska köpa dvärghamster - råd någon?

    De två äldsta barnen som är 10 år och snart 8 år har tjatat länge om ett djur, främst 10-åringen.


    Vi har nu i familjen kommit fram till (efter flera djuraffärsbesök) att dvärghamster kan vara något för oss.
     
    Huvudansvaret lär ju ligga på mig och jag har noll erfarenhet av hamstrar. Katt har jag haft som barn och även som vuxen men det är många år sedan, så lite djurvana har jag i alla fall:)

    Men jag vill gärna ha tips och råd vad jag bör tänka på inför och även efter hamsterinköp. Det enda vi bestämt är att det ska vara dvärghamstrar.

  • Svar på tråden Vi ska köpa dvärghamster - råd någon?
  • MammaSandra1989

    Fast fördelen/nackdelen med hamstrar är ju att en hamster lever bara 2-3 år om barnet skulle tröttna. Sen kräver inte dom samma aktivering som ett marsvin och inte lika stor plats. 

    Jag personligen föredrar en guldhamster i och med att dom är större men jag tror absolut att en tioåring kan hantera en dvärghamster.  


  • Crea Diem

    Jag, eller rättare sagt min dotter har haft dvärghamstarar, kaniner, råttor, katter, hund och fiskar.

    Dvärghamstrarna var de allra tråkigaste djuren för dottern (hon var 10 när hon fick dem). Näst intill ohanterbara men mycket nyfikna och söta. De är med ett husdjur som man bygger en rolig bur åt med många rör, kojor och klättergrejor till och sedan bara sitter och tittar på när de far omkring i buren. De är alldeles för små att hålla på och gosa med, kommer dom lös i rummet är de fenomenala på att gömma sig och ganska skitsvåra att fånga in igen. Fördelen var att de bara blev dryga två år, så vi han inte ledsna helt på dem, och att de inte luktar speciellt illa heller.
    Råttor är nog det djur som är roligast, de äter allt, klättrar, är i storleken mycket hanterbara, de har alla olika personlighet och blir lätt mycket tama. Städas buren en gång i veckan luktar de inget. Vi använder Toa-Lätt papperspellets som strö, så de skräpar ner minimalt. Mycket charmiga djur med sina nyfikna pepparkornsögon!
    Köp dock från en uppfödare så att ungarna är hanterade från början och inte inavlade. Har köpt någon på zoo-affär och den var mycket svårare att få tam (och blev väl aldrig riktig kelig heller) Ingen av våra råttor har bitits! Nackdelen är att de inte lever så många år, 2-4 år ca. (kan ju vara en fördel om barnen lessnar förståss)!

    Vi har även en dvärgvädurskanin hemma och han är underbar. Buren tyckte vi tog för stor plats, så den ersattes av en kattlåda, och han går nu fritt i hela huset och är helt rumsren och gnager ej sönder något!?!? vilken kanske är ovanligt. Katterna har han satt på plats, så de rör honom inte. Hunden försöker leka ibland, så om de är ensamma hemma så stänger vi in kaninen i dotterns rum där han har mat och toalettlådan. Kaninen lever betydligt längre och kräver lite mer skötsel, kloklippning, städning av buren lite oftare, den måste har fri tillgång till hö som skräpar ner.

    Jag vill rekommendera råtta eller kanin! Roliga och sällskapliga och främst hanterbara och gosiga.

  • Imon

    Kul att ni vill ha hamstrar! 
     En av de första sakerna ni ska fundera på är vilken sort ni vill ha. Vintervita dvärghanstrar är den vanligaste sorten, det är de som oftast finns på djuraffärer. Campells är liknande, men skiljer sig endel. Roborovski är väldigt söta, de vill gärna bo flera stycken i en flock (Vintervita och campells hålls oftast i par) och Kinesiska dvärghamstrar är den sort som mest liknar en mus. De ska bo ensamma.


    (Guldhamstrar är störst, de blir ca 10-15 cm långa. De kan vara både långhåriga och korthåriga och finns i flera färger. De ska bo ensamma. )

    Bara man är medveten om att barnen kanske inte kan ta hand om hamstern alldeles själv och lär barnen att vara försiktiga med de små djuren så kommer det nog gå bra. Jag har en sjuårig lillebror som älskar att sitta hos hampisarna och busa med demGlad
     
    Lycka till! Skrattande

  • Fyrbarnsmorsa

    Vi har en liten dvärghamster och den är jättegosig.Kommer fram själv om man pratar med den och vill gärna komma ut.Tom 3 åringen hanterar den utan att den bits.Fråga på zoo så får ni hjälp och vi fick även skötselpapper osv med hem.

  • Imon
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-02-22 08:39:35 följande:
    Vi har en liten dvärghamster och den är jättegosig.Kommer fram själv om man pratar med den och vill gärna komma ut.Tom 3 åringen hanterar den utan att den bits.Fråga på zoo så får ni hjälp och vi fick även skötselpapper osv med hem.
    Djuräffärer har ibland (ofta) dålig kunskap om djuren de säljer. Ta istället en titt på www.hamster.ifokus.se eller www.dvarghamster.ifokus.se , där finns mycket kunnit folk som vet vad de pratar omSkrattande
  • entity
    Imon skrev 2011-02-22 19:02:45 följande:
    Djuräffärer har ibland (ofta) dålig kunskap om djuren de säljer. Ta istället en titt på www.hamster.ifokus.se eller www.dvarghamster.ifokus.se , där finns mycket kunnit folk som vet vad de pratar omSkrattande
    Håller med. Framför allt då det kommer till smådjur.
  • Imon
    entity skrev 2011-02-23 02:14:50 följande:
    Håller med. Framför allt då det kommer till smådjur.
    Precis, smådjuren har de ingen koll på alls, man ska inte lita på allt de säger. Synd att det är så. Hade det varit en byggaffär tex. hade det absolut inte varit tillåtet om de sålde fel saker. Vill man köpa skruvar om man ska skruva ihop ett bord vill man inte ha spikar...  Men att de har fel information om det de säljer i zooaffärerna är mer tillåtet. Obestämd
  • lokisse

    hamstrar är nattaktiva och vill oftast sova pa dagarnani borde kanske kolla pa tamrattor i stället


    Nej det tror jag inte!
  • Imon
    lokisse skrev 2011-02-23 11:20:56 följande:
    hamstrar är nattaktiva och vill oftast sova pa dagarnani borde kanske kolla pa tamrattor i stället
    Går ju att vänja hamstrarna vid att vara vakna tidigare, mina hampisar får komma ut och springa under eftermiddagen.
  • lokisse
    Imon skrev 2011-02-23 19:59:41 följande:
    Går ju att vänja hamstrarna vid att vara vakna tidigare, mina hampisar får komma ut och springa under eftermiddagen.
    fast det är inget dom mar bra av precis som man om man jobbar natskift som mäniska kan räkna med att dö tidigare sa dör omvanda hamstrar "unga"
    Nej det tror jag inte!
  • Imon
    lokisse skrev 2011-02-24 10:14:25 följande:
    fast det är inget dom mar bra av precis som man om man jobbar natskift som mäniska kan räkna med att dö tidigare sa dör omvanda hamstrar "unga"
    Oj, gör de? Vart finns info om det? Varför är det så? Har nog inte hört det förutOskyldig
  • entity
    Imon skrev 2011-02-23 11:17:29 följande:
    Precis, smådjuren har de ingen koll på alls, man ska inte lita på allt de säger. Synd att det är så. Hade det varit en byggaffär tex. hade det absolut inte varit tillåtet om de sålde fel saker. Vill man köpa skruvar om man ska skruva ihop ett bord vill man inte ha spikar...  Men att de har fel information om det de säljer i zooaffärerna är mer tillåtet. Obestämd
    Helt galet, men sant, tyvärr :(
Svar på tråden Vi ska köpa dvärghamster - råd någon?