• Kallfront

Hur värma ersättningen?

Vi kokar upp vatten och ställer i kylen och inför natten blandar vi färdiga flaskor med ersättning i kylen. Sedan värmer vi maten i vattenbad (kokar upp vatten i vattenkokaren). Vet att en del värmer maten i micron, men är det okej att göra det? Får för mig att micro är ohälsosamt..?

Har även termos med lagom varmt vatten när vi går ut, men jag tycker att termos håller temperaturen för dåligt för att hålla hela natten.

Vill alltså ha en lösning på hur jag ska slippa vakna så mycket flera gånger per natt. Tips?

• Svar på tråden Hur värma ersättningen?
  • Tazocina

Vi har kommunalt vatten så vi har sedan hon varit en dag gammal bara behövt värma vattnet till lagom ättemp i micron och sedan tillsatt pulver. Ska vi ut någonstans har vi värmt till lite varmare än ättemp och satt i en termos.

• Konvaljen

Vi hällde i pulver i flaskan, varmt vatten som vi värmt i mikron i en termos. Sen på natten hällde vi i det varma vattnet i flaskan, skakade och matade.
    Behövde aldrig ens gå upp ur sängen.

• myone

Här kokas vattnet och förvaras i kylskåp. Blandar och värmer i micron vid ätdags. Inför natten ser jag till att det finns en måltid färdigblandad, bara att värma.

Oavsett vatten, så ska vattnet kokas den första tiden när de är små 

• La Lola
    myone skrev 2011-02-21 13:18:16 följande:
    Här kokas vattnet och förvaras i kylskåp. Blandar och värmer i micron vid ätdags. Inför natten ser jag till att det finns en måltid färdigblandad, bara att värma.

Oavsett vatten, så ska vattnet kokas den första tiden när de är små 
    Det finns inget ska när det gäller det.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • thegoddess

jag får ta reda på vad vi har för vatten här.. smakar bra iaf ;)
    kan ju hända att vi inte behöver koka det heller då. men å andra sidan så e det ju itne så jobbigt att göra dt. man kanske inte borde chansa.

många verkar hälla pulver i flaskan före vattnet. häller ni i mer vatten då? annars blir det fel mått. kan ju orsaka att magen blir orolig

• La Lola
    thegoddess skrev 2011-02-21 13:22:57 följande:
    jag får ta reda på vad vi har för vatten här.. smakar bra iaf ;)
    kan ju hända att vi inte behöver koka det heller då. men å andra sidan så e det ju itne så jobbigt att göra dt. man kanske inte borde chansa.

många verkar hälla pulver i flaskan före vattnet. häller ni i mer vatten då? annars blir det fel mått. kan ju orsaka att magen blir orolig
    Men..du vet väl om du har kommunalt vatten eller egen brunn?
    Eller?

häller man i pulver först måste man ju ta ett decilitermått o mäta upp vattnet med innan man häller i det för annars blir det ju heltokigt.
  • Tazocina

Ni som kokar vattnet. Gör ni det även när barnet är 6 månader och dricker vanligt vatten i mugg eller när slutar ni med det och bara tar vanligt vatten från kranen?

• thegoddess
    La Lola skrev 2011-02-21 13:25:12 följande:
    Men..du vet väl om du har kommunalt vatten eller egen brunn?
    Eller?

häller man i pulver först måste man ju ta ett decilitermått o mäta upp vattnet med innan man häller i det för annars blir det ju heltokigt.
    haha dum jag e.. klart jag har kommunalt
  • Mariohn
    thegoddess skrev 2011-02-21 13:10:43 följande:
    möjligt man inte behver lock men vattnet ska ju i vilket fal som helst kokas inte värmas i mikron om man föjer anvisningerna
    Den anvisningen står där för att det finns korkade människor som inte fattar att man måste koka vatten från egen brunn. 
  • La Lola
    thegoddess skrev 2011-02-21 13:28:38 följande:
    haha dum jag e.. klart jag har kommunalt
    Nej då, inte dum. 
  • Mariohn
    La Lola skrev 2011-02-21 13:33:15 följande:
    Det finns en passande tråd oavsett ämne. Härligt! Cool
    jag har ett finger med i ALLA spel
  • Millan77

Jag har hört från vänner att dom oxå kokar sitt, men dom kan vänta tills det svalnat (alltså inte kyla ner fort)

Men e detta bara till tillägg?

Vi som har välling häller i pulver i vatten, skakar, värmer i micron o skakar igen.

när han åt på natten gjorde vi iordning en flaska som vi ställde i kylen.

• La Lola
    Millan77 skrev 2011-02-21 13:40:34 följande:

Jag har hört från vänner att dom oxå kokar sitt, men dom kan vänta tills det svalnat (alltså inte kyla ner fort)

Men e detta bara till tillägg?

Vi som har välling häller i pulver i vatten, skakar, värmer i micron o skakar igen.

när han åt på natten gjorde vi iordning en flaska som vi ställde i kylen.

Som man gör med välling kan man göra med ersättning.
    Vi värmet vattnet först oavsett, sen häller vi i pulver.
  • Millan77

Jag upptäckte att det blev så mycket klumpar i vällingen, förr, med mina 2 andra så gjorde vi som du  La Lola. Men nu har vi semper.... dom andra hade nestle.

Jag fick för mig att det jäste om det fick stå ett tag om man kokade upp vattnet o blandade direkt.
    Men det ansåg inte mina vänner som gjorde så.
    Hon smakade alltid på det innan. Har sett henne o hon smakar ganska mycket.

Svar på tråden Hur värma ersättningen?