• Anonym (funderar)

Vet inte hur jag ska göra... (långt)

Hej! jag och min sambo har varit tillsammans i 7 år. Vi har två barn, 3,5år och 1år.
    Vi har haft lite svårigheter med sjukdommar i våra familjer, problem med huset, pengar eftersom jag är föräldraledig och en krävande bebis både dag och natt....
    I sommras började jag känna att de va nått som va fel, fick ont i magen och funderade på om min sambo va otrogen. Han började åka iväg på saker som han inte brukar va, va mycket ute  på krogen och började och lägga mobilen uppochner och tillslut nästan ALLTID i sen ficka. (Vi har ofta haft våra telefoner liggandes bredvid varann på bordet) Och börjat skicka VÄLDIGT mycket sms.
    En gång satt vi i soffan  och han hade den på bordet coh får ett sms, jag han och se att det stod ett tjejnamn.
    Han tar upp den och skrattar - Haha .....(killnamn) ä för rolig....
    -Jag han och se ett tjejnamn sa jag.... Då förklarade han attde va killens styvdotters telefon hans kompis skickat ifrån.... 
    En dag låg mobilen framme, jag tog den och alldeles skakade, och ser hennes namn igen som skriver att hon ville att han skulle komma dit....
    Jag gråt, jag hade redan frågat tidigare om han varit otrogen.... han gråt oxå och sa att han gjort fel... men dom hade bara pratat i telefon och skickat sms, han säger att dom aldrig varit hos henne..... ( dom har varit tillsammans för typ 15-20 sen, och jag har hört att hon aldrig glömt honom) jag gråt och va arg, men tillslut kramas vi, jag älskar honom ju... fast han hade ju ljugit... han visste ju att han gjorde fel, att jag skulle bli lessen.....
    Efter ett tag igen så fick jag tag på mobilen igen - hon gav sig inte.... ville att han skulle komma dit igen, men det stod oxå " vad är det för fel på dig ?" han hade ju sagt att han inte ville ha nån kontakt med henne, för han vill ha mig och sin familj.
    Detta va nån gång i början på december.... Jag har fått svårt och lita på min sambo såklart, men det har känns bättre hemma och han har hjälpt till mer med barnen...
    Men han gömmer fortfarande mobilen och de gör att jag mår jättedåligt. Jag skrev ett långt sms till honom och förklarade det för ca 3-4 veckor sen. han svarade att han förstod det, men han har inte börjat visa den....
    I lördags så fråga jag om jag fick titta i den - men han vill ha nått privat, få ha nått i fred..
    Men jag förklarar att de skulle få mig och må bättre, har han inget hemligt så kan han väl visa den? han blir urförbannad och kastar den i golvet så den går sönder, skriker åt mig "luder" å slänger i dörren. då blev jag oxå arg - de ä väl du som är luder....
    Efter en stund så kommer han hem igen och pratar lugnt. Att jag ska tänka hur vi ska göra.... (typ gå isär.. antar jag eftersom jag redan förklarat vad jag tycker blir bättre med mobilen) sen åker han i väg på träning.
    När han kommer hem igen så är alt "som vanligt" jag ska bara svälja lixom... Nämner jag detta igen så sparkar han nog sönder hela huset ( han har fruktansvärt humör, fast han har aldrig slagit oss. men jag tycker oxå att han blir för ofta arg om ungarna gör fel eller så, gnäller....)
    Nu vet jag inte vad jag ska göra? han vägrar nån terapi... och ibland så känns de ju bra, och i bland så tänker jag att jag hade de bättre själv med barna.... Vart ska jag vända mig? Hur ska jag göra? 

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra... (långt)
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du har naturligtvis blivit orolig eftersom han haft sms-kontakt med den andra tjejen och det är oklart vad det egentligen betyder. Ni skulle behöva prata i lugn och ro om vad som hänt. Du skriver att det hänt en del saker, sjukdomar, huset och pengar och det kan ju naturligtvis ha skapat spänningar och påfrestningar. Din sambo blir väldigt arg och det låter inte så bra. Han kanske är väldigt stressad och /eller har svårt att sätta ord på vad han känner och tänker. Ni måste faktiskt reda ut saker och ting tillsammans så att ni inte sopar detta under mattan. Din misstänksamhet försvinner inte automatiskt utan genom att han berättar för dig vad som hänt och visar att du kan lita på honom i fortsättningen. Han måste förstå att du blir orolig. Det vore en bra idé att gå på familjerådgiving om ni har svårt att prata med varandra.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra... (långt)