• Nanna 84

Inskolning av 1-åring

Hej! Min son fyller 1 nästa månad, mars, och börjar på förskola i april Han har en äldre syster som redan går där, det är en liten förskola endast 2 avdeln, så dom kommer säkert ses en hel del vilket känns bra!
    Min dotter skolades in då hon var 14 månader och allt gick kanonbra. Hon va tidig me allt, gick, åt och sov bra så jag va inte alls orolig. Nu med sonen däremot, är jag det! =/
    Han äter jättedåligt, får knappt i honom annat än gröt och välling många av dagarna!
    Hur kommer detta gå på förskolan tror du? Tror du han kommer lära sig äta maten (han är knappt intresserad av vår mat alls) när andra barnen äter? Han har ju sin syster här hemma som äter bra..

Även sovtiderna har vi problem med. Nu sover han en gång på fm och en gång på em. Tycker du jag ska träna på "dagistiderna" och hålla ut fm, lunch och att han sen får sova redan nu innan inskolningen?

Jag vet att allt detta löste sig jättebra med dottern i samma ålder (kommer dock inte ihåg att jag hade dessa problemen) men sonen känns så mkt mer bebis än va hon gjorde =/

tacksam för tips! Mvh N

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 11:13
    Tillägger att han HAR varit bra på att äta! Det kanske bara är en period där han tröttnat på barnmatspureerna och inte riktigt fått upp intresset för vår riktiga mat än men.. Tycker ändå detta är jobbigt.

Hur ska jag kunna lämna han på dagarna och veta att han inte äter nått = blir på grinigt humör, samt är så trött så han somnar/är grinig till lunchen och inte får i sig nån mat pga det??? =/

• Svar på tråden Inskolning av 1-åring
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Mat och sömn brukar vara till större problem hemma än på förskolan. Det har egna erfarenheter av som både mamma och pedagog. Kanske kan förskolevistelsen ge honom mer utmaningar och aktiviteter vilket kan skapa mer aptit. Dessutom brukar barnen göra som de andra barnen och som pedagogerna gör. De brukar äta bra. Oro brukar leda till mer oro som gör att  matsituationen inte bli den mest optimala. Barn svälter inte i Sverige när de går på förskola. Jag hörde av en dietist att om barnet ätit en potatis till lunch kunde vi vara nöjda. De finns så mycket näring i dem.
    Kanske ska du trappa ner välling och gröt intaget så han äter mer mat?!
    Sovtiderna brukar lösa sig på förskolan men ibland behöver småbarn sova två gånger på dagarna det har vi ofta. Det går fint att anpassa rutinerna på förskolan till det. Ta ex med en vagn så kan han få sin sömn när han behöver den som mest. Prata med pedagogerna.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Inskolning av 1-åring