• bubblan79

Hurgår man till väga för att bli stödfamilj?

Hejsan jag undrar hur man går till väga för att bli stödffamilj ?
    Har en vän som mår lite halvkasst som just nu inte riktigt orkar med sin lilla bebis och hjälper henne mycket men detta har fått oss att fundera på andra familjer/barn som kanske  behöver lite extra stöd och/eller kanske behöver komma någonstans ett tag eller kanske på längre sikt också. Vi vill bli ett familjehem tror jag det heter.
    Någon här som är det som vet vad man ska tänka på och hur man ska gå till väga kanske?

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hurgår man till väga för att bli stödfamilj?
  • morochmer

Lite kort. som familjehem tar ni emot barn och ungdomar i er familj för en kortare eller längre tid. Barn7ungdomar som inte kan bo kvar med sina familjer av olika anledningar. Ibland har föräldrarna gått med på dteta och ibland så är barnen tvångsomhändertagna. Förutom då att ta hand om barnet så har ni kontakt med cos och sköter kontakten med den biologiska släkten. Ofta blir det också mycket kontakt med skola/dagis, BUP osv. Dessa barn har ofta mycket i bagaget.

Som stödfamilj/kontaktfamilj tar ni emot barn/ungdom i ert hem ca 1-2 ggr i månaden (med variation) Ni lever ungefär som vanligt och gör roliga och utvecklande saker tillsammans. Detta är alltid en frivillig insats (från föräldrarna).

I båda fallen så ska ni ha en behandlingsplan som ni ska följa och ni vänder er enklast till en kommun eller flera.

Läs mer på www.faco.nu

Lycka till!

• bubblan79

Tackså mycket för information!
    Ja det är nog kontakt/stödfamilj vi vill bli och inte ett sk jourhem.

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • morochmer
    bubblan79 skrev 2011-02-22 09:39:48 följande:
    Tackså mycket för information!
    Ja det är nog kontakt/stödfamilj vi vill bli och inte ett sk jourhem.
    Jourhem är en 3:e variant dät ett barn kommer i väntan på ett familjehem, under utredning eller ifall barnet bara väldigt tillfälligt behöver komma hemifrån.

Är ni intresserade av att bli kontaktfamilj så kontakt er kommun och närliggande kommuner. Det råder ofta stor brist på kontaktfamiljer.
  • Anonym

Kontakta Socialtjänsten i din kommun så hjälper de dig!

• Anonym
    morochmer skrev 2011-02-22 11:43:08 följande:
    Jourhem är en 3:e variant dät ett barn kommer i väntan på ett familjehem, under utredning eller ifall barnet bara väldigt tillfälligt behöver komma hemifrån.

Är ni intresserade av att bli kontaktfamilj så kontakt er kommun och närliggande kommuner. Det råder ofta stor brist på kontaktfamiljer.
    Jourhemsplaceringar kan variera allt ifrån några timmar och upp till ( enligt Soc önskemål max 4 månader, brukar sällan hålla ) bortåt ett år! Själv har jag haft många långa jourplacering!En bodde hos mig  i 7, månader , en annan i 8 och en liten kille i 18 månader.... så det kan verkligen variera! 
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-02-22 22:30:32 följande:
    Jourhemsplaceringar kan variera allt ifrån några timmar och upp till ( enligt Soc önskemål max 4 månader, brukar sällan hålla ) bortåt ett år! Själv har jag haft många långa jourplacering!En bodde hos mig  i 7, månader , en annan i 8 och en liten kille i 18 månader.... så det kan verkligen variera! 
    Ja
  • strenua

Vad för kriterier ska man uppfylla för att få bli stödfamilj? 

• strenua

Om man vill bli stödfamilj, kan man då få barn i vilka åldrar som helst? 

• Anonym
    strenua skrev 2011-06-15 12:08:32 följande:
    Om man vill bli stödfamilj, kan man då få barn i vilka åldrar som helst? 
    Man får barn i de åldrar man vill ha! Vill man ha barn inom en spiell åldersgrupp så säger man till om det precis som man gör vid familjehems placeringar!
  • strenua
    Anonym skrev 2011-06-15 16:15:17 följande:
    Man får barn i de åldrar man vill ha! Vill man ha barn inom en spiell åldersgrupp så säger man till om det precis som man gör vid familjehems placeringar!
    Är det bara vad man själv vill som avgör eller finns det andra faktorer som också spelar in? 
  • Anonym
    strenua skrev 2011-06-15 16:21:13 följande:
    Är det bara vad man själv vill som avgör eller finns det andra faktorer som också spelar in? 
    Först och främst är det vad du vill vill och önskar!
    Man kan sätta upp sig på typ 0-20 år också om man nu vill det.
    Vilken ålder på barnen som man ska ta emot är upp till var och en, vad man vill,önskar och anser passar i ens egen familj!
    Man ska tänka igenom allt sånt noga innan så man vet, ju mer man vet om vad man vill desto bättre blir matchningen sen när Soc har nåt barn som behöver stödfamilj!
    Det är ni som tar emot barnet och då är det också ni som vet vad ni klarar av och vad som passar in i just eran familj!
  • strenua

Jag har tänkt lite att det inte kan vara för stora barn då jag själv bara är 24. Kanske upp till 10 skulle passa då, tänker jag. Vad tror du? Vi är på väg att flytta till hus och det är därefter det skulle li aktuellt i såna fall. 

• strenua

Är det en nackdel att vi inte har egna barn ännu men planerar att skaffa inom några år? 

• Anonym
    strenua skrev 2011-06-17 23:29:59 följande:
    Är det en nackdel att vi inte har egna barn ännu men planerar att skaffa inom några år? 
    Nej, det är ingen nackdel att ni inte har barn, inte heller en nackdel att ni planerar att skaffa inom några år!
    Spelar absolut ingen roll!
    Man kan vara en alldeles utomordentlig kontaktfamilj vare sig man har barn eller inte!
Svar på tråden Hurgår man till väga för att bli stödfamilj?