• Miss X

Vad krävs för sjukskrivning?

Är i 7:e månaden och har sammandragningar och molvärk. Inget jag direkt storlider av men jag känner av det. Alla säger "Om jag var du skulle jag sjukskriva mig!". Inget som känns aktuellt, men trodde det var jättesvårt att bli sjukskriven. Är det inte så?? Eftersom jag inte lider av det så vill jag inte bli det, men jag blev ändå nyfiken... Vad krävs för att bli sjukskriven som gravid??

• Svar på tråden Vad krävs för sjukskrivning?
  • Försörjningsenheten

Jag fick sjukskrivning beviljad av FK pga utmattning, men läkaren var väldigt tydlig i sitt intyg att det inte berodde på graviditeten.

• Amazina

Vad jobbar du med, TS? Har du ett fysiskt tungt jobb eller konstiga arbetstider?
    Jag har fått mitt arbete anpassat efter min förmåga. Är sjuksköterska på akuten och skulle aldrig kunna jobba som jag brukar göra!! Nu tar jag inga smittsamma patienter, behöver inte skjuta runt sängar, bårar eller lyfta. Behöver inte ta lika många patienter som de andra. Går bara in som "2a person" i akutrummet. Har kortare arbetspass. Det funkar jättebra!

• Amazina
    Amazina skrev 2011-02-21 23:29:34 följande:
    Vad jobbar du med, TS? Har du ett fysiskt tungt jobb eller konstiga arbetstider?
    Jag har fått mitt arbete anpassat efter min förmåga. Är sjuksköterska på akuten och skulle aldrig kunna jobba som jag brukar göra!! Nu tar jag inga smittsamma patienter, behöver inte skjuta runt sängar, bårar eller lyfta. Behöver inte ta lika många patienter som de andra. Går bara in som "2a person" i akutrummet. Har kortare arbetspass. Det funkar jättebra!
    Jag är i v 31.
  • Sophia

Det som krävs för att du ska bli sjukskriven är väl förhoppningsvis att läkaren anser att du inte bör jobba. Alltså att det medför en risk för dig eller barnet eller att det helt enkelt är alldeles för jobbigt för dig.

Den vanligaste anledningen att f-kassan nekar ersättning är att läkaren skriver ett dåligt läkarintyg. Som någon sa är ju graviditet inte en sjukdom så om läkaren skriver "kan inte jobba pga gaviditet" blir du nog garanterat nekad. Om läkaren däremot skriver om alla krämpor och risker osv har f-kassan ingen rätt att neka dig, de är ju inte läkare. Däremot har de en försäkringsläkare som kan titta på intyget om de har funderingar och han/hon kan ju göra en egen bedömning. 

• Luddis

Ok tack för svaren.
    Ja jag borde väl ta "erbjudandet" att bli sjukskriven på 50% bara det att jag har så svårt för det,lilla Luther sitter på min axel och säger "du ska jobba".
    Sen är det ju surt efetråt om FK kommer fram till att de vill neka mig ersättning...då står man ju utan inkomst.

• Mirella85
    J W skrev 2011-02-21 14:57:15 följande:
    nej nej nej
    De måste ha särskilda skäl, tex upprepad frånvaro och det måste vara en skriftlig begäran... Så läkarintyg från den sjukdomsperioden, första dagen, samt de kommande under ett år.
    Ocensurerad skrev 2011-02-21 14:52:42 följande:
    Fel, fel, fel...
    JW har rätt plus dom behöver inte har något särskilda skäl heller. utan om arbetsgivaren kräver sjuktintyd från första dan ska dom boka läkartid och betala taxi dit och hem så har dom all rätt o kräva det från första dan.
  • Tiltu

Vi har att efter 6 gången du är borta från jobbet pga sjukdom så ska du först ha möte med företagshälsan o din chef. Sen skriver man på papper på att förstadagsintyg krävs 1år framåt.

En chef på vårat företag kan inte bara kräva intyg från förstadagen hur som, utan det ska utredas, de kan ju lika väl va pga jobbet man är hemma o då kanske man behöver hjälp o söka sig nån annanstans. Så funkar det hos oss. O förstadags intyg betalas av företaget.

Nova o Jenna
  • Miss X

Tack för svaren! Det verkar inte så lätt som en del sagt till mig (även att jag inte funderat över det själv..konstigt).
    Känner mig, än så länge (!), inte alls i behov av någon sjukskrivning som tur är :)

• AochJsMamma

jag är sjukskriven pga sammandragningar och stressreaktioner (har ett väldigt prestationskrävande jobb), det var BM och läkare som proppsade på att jag skulle sjukskrivas. Tror som andra skrivit att det handlar om HUR läkaren skriver intyget, FK nekar inte ett "bra" skrivet intyg, isåfall skriver läkaren om intyget och får värderas på nytt. Kansäga att jag måt hundra ggr bättre av att vara hemma, från att ha ahft smärtsamma sammandragningar flera ggr om dagen till nu nedast några ggr per vecka..stor skillnad och betyder ju att det var rätt beslut. Om du inte mår bra så ska du lyssna på din kropp, rör sig om ett par månader under resten av ditt liv.Lycka till!

★Stolt mamma till Alexander -08 & bebis BF 15/6 -11★
  • Miss X

EllieGBG: Nä peppar peppar, än mår jag bra och det ska man vara glad för. Plötsligt kan det vara min tur... Skönt att det blivit bättre för dig av att vara hemma!! :)

• AochJsMamma
    Miss X skrev 2011-03-29 14:39:51 följande:
    EllieGBG: Nä peppar peppar, än mår jag bra och det ska man vara glad för. Plötsligt kan det vara min tur... Skönt att det blivit bättre för dig av att vara hemma!! :)
    Tur att du kunde tyda det jag skrivit, såg nu att jag skrivit som en kratta Oskyldig
    ★Stolt mamma till Alexander -08 & bebis BF 15/6 -11★
Svar på tråden Vad krävs för sjukskrivning?