• Pigelinen

Vi som planerar dop/namngivningscermoni!!! Här samlas vi!

När stora dottern skulle döpas så var vi ett gäng som höll ihop och utbytte erfarenheter o tips och dotterns dop blev jättefint. Nu har dottern blivt storasyster o vi håller på att planera dop igen. Tänkte därför starta enny tråd där vi kan utbyta ideér även denna gång.

I min blogg under 2008 och december finns lite bilder från dotterns dop och i mitt galleri under dopet finns bilder på egengjorda trycksaker från dotterns dop. Kommer nog att göra liknande denna gång.

Vårt dop kommer vara på morsdag, den 29/5... långt fram, jag vet men svärfar fyller 60år samma helg så vi passar på att planera in när ändå släkten är här.

Har idag bokat kyrkan, kommer få besked senare om deet fungerar och igår bokade vi vår familjepräst, samma präst som döpte mig en gång i tiden

Har även kollat med hon som sjöng sist och hon har tackat ja, hon kommer ha med några kompisar som spelar. För oss är musik väldigt viktigt.

Mycket är klart, ivarjefall i tanken, största problemet denna gång är faddrar... hum...har många att välja bland...

• Svar på tråden Vi som planerar dop/namngivningscermoni!!! Här samlas vi!
  • Mysanochmimer
    rere88 skrev 2011-06-03 06:19:56 följande:
    På vilket sätt skiljer smaken? Läste någon stans att bagerier använder sockermassa istället för marsipan. Har alltid tyckt bageriets tårtor är godare än det man kan köpa i affären. Kanske har det med marsipanen/sockermassan o göra?
    Hmmm aldrig hört att bagerier skulle använda enbart sockerpasta istället för marsipan :-/

Men marsipan smakar juh som sagt marsipan och sp i princip bara socker, olika märken kan smaka lite olika men jag har dock inte hittat någon som jag själv tycker är god.
  • lycklig90
    rere88 skrev 2011-06-03 06:19:56 följande:
    På vilket sätt skiljer smaken? Läste någon stans att bagerier använder sockermassa istället för marsipan. Har alltid tyckt bageriets tårtor är godare än det man kan köpa i affären. Kanske har det med marsipanen/sockermassan o göra?
    Det som är bra att tänka på är att det blir väldigt sött om du har en söt fyllning + SP som är väldigt sött.
  • lycklig90
    rere88 skrev 2011-06-03 21:57:47 följande:
    Okej. Men blir det för sött på prinsesstårta?
    Jag har ingen aning faktiskt :)
  • flodda

snälla behöver råd angående presenter. INGEN har frågat vad lillan behöver eller vad som önskas den enda som pratat om present är min familj som ska öppna ett konto med pengar och månadsinsättnigng. men ingen i hans familj har frågat och han har inte heller så bra kontakt med dom så egentligen har dom ingen aning vad hon har o inte. så jag tycker de e jätte konstigt att dom inte frågat. nu till frågan ska vi låta det va eller ska vi nämna typ i förbigåeende vad hon skulle behöva o tycka om????

• Pigelinen
    flodda skrev 2011-06-10 09:37:04 följande:
    snälla behöver råd angående presenter. INGEN har frågat vad lillan behöver eller vad som önskas den enda som pratat om present är min familj som ska öppna ett konto med pengar och månadsinsättnigng. men ingen i hans familj har frågat och han har inte heller så bra kontakt med dom så egentligen har dom ingen aning vad hon har o inte. så jag tycker de e jätte konstigt att dom inte frågat. nu till frågan ska vi låta det va eller ska vi nämna typ i förbigåeende vad hon skulle behöva o tycka om????
    sånt är jättesvårt... endel frågade faktiskt men många gjorde de inte men det blev bra ändå Har man möjlighet kan man ju råka säga de i förbifarten annars får man väl gilla läget.
  • fab

Tårtexperter, en fråga! Vi bir 68 vuxna och 15 barn och ska servera kaffe och tårta. Jag bakar själv och får lite hjälp - tror ni att det räcker med 2 prinsesstårtor, 2 moussetårtor, 6 kladdkakor med grädde och sedan småkakor/muffins?

Sedan undrar jag också vad ni anser om att sjunga på sitt eget barns dop - är det pretentiöst eller fint?

• Pigelinen
    fab skrev 2011-06-10 10:53:05 följande:
    Tårtexperter, en fråga! Vi bir 68 vuxna och 15 barn och ska servera kaffe och tårta. Jag bakar själv och får lite hjälp - tror ni att det räcker med 2 prinsesstårtor, 2 moussetårtor, 6 kladdkakor med grädde och sedan småkakor/muffins?

Sedan undrar jag också vad ni anser om att sjunga på sitt eget barns dop - är det pretentiöst eller fint?
    Beror helt på hur stora tårtorna är.... jag hade 28cm i diameter och fyra lager. 3 tårtor på 43 individer varav 9 var barn men flera av dem åt ju mer som vuxna...
    Vi fick typ 1/4 tårta kvar, men vi hade även serverat mat innan. Ska ni bara ha tårta o kakor så skulle jag säga 1st 28cm tårta med tre bottnar (standard) till 10-12 personer. Har ni dessutom kladdisar så bör ju antalet räcka... problemet med tårtbuffe är ju att man gärna vill smaka av alla sorter

Klart man kan sjunga på sitt eget barns dop, om man kan sjunga vill säga själv sjunger jag inte änns i durchen
  • Mille11

Vet inte om vi pratat om det innan men ska man ge nån present som förälder?
    Vi ska ju ha namngivning. Vad tycker ni?

• Pigelinen
    Mille11 skrev 2011-06-14 08:43:20 följande:
    Vet inte om vi pratat om det innan men ska man ge nån present som förälder?
    Vi ska ju ha namngivning. Vad tycker ni?
    det är nog väldigt olika. Vi har startat ett konto till båda våra barn i samband med dopet och då satt in en slant, absolut inga stora summor. När vi fått ordning på vår tomt ska vi plantera var sitt träd till tjejerna (tanken vara att göra detta på Js dop men vi var inte klara då).
  • Mille11

Vi sätter ju in pengar varje månad sen han föddes så det gör vi ju redan.. :)

• Mille11

Nu har vi suttit och målat 50 stenar gröna som jag sen ska skriva allas namn på i turkost. Sen när alla kommit ska vi dra de i en korg för att para ihop gästerna till tipsrundan! Blir nog toppen! :)

Sen har vi inhandlat det sista idag så nu är det bara pyssel kvar.. Ska skriva fadderbreven själv och är lite nervös över att det inte blir bra..måste nog göra det när det är lugn o ro här hemma.. :)

• Mille11

Nu har jag suttit ett tag och skrivit våra fadderbrev och dikten som vi ska läsa till Mille.

Skrev på svart papper med silverpenna och sen ramade in. Blev superfint!

På lördag ska vi ha namngivning så det är mycket att styra med nu! :) Hoppas solen tittar fram bara så vi kan sitta ute!

• Pigelinen
    Mille11 skrev 2011-06-20 20:55:25 följande:

Nu har jag suttit ett tag och skrivit våra fadderbrev och dikten som vi ska läsa till Mille.

Skrev på svart papper med silverpenna och sen ramade in. Blev superfint!

På lördag ska vi ha namngivning så det är mycket att styra med nu! :) Hoppas solen tittar fram bara så vi kan sitta ute!

Vad härligt att ni blev nöjda med fadderbrevet!
  • Mille11

Ja tyvärr fick jag korta ner det lite för vi hade köpt för små ramar men det blev bra ändå! :)

• Vinterknoppen

Det verkar lite som om denna tråd stannat av men jag skriver en rad iaf eftersom jag hängt med ett tag här.
    Igår hade vi dopet för våran lilla prins och allt flöt smidigt. Det var jättefint i kyrkan,folk grät till och med! 
    Jag är så himla förkyld med världens hosta så självklart fick jag en hostatack i kyrkan...prästen tog en pause och hämtade vatten åt mig så jag skulle få det lite lättare..det var väldigt snällt men ååå så pinsamt...men men jag skäms inte inför min familj och vänner men ändå, hade ju önskat jag inte hostat så! Lillprinsen tyckte det vart lite tröttsamt för han hade ju fått mat alldeles innan så han sov sig igenom hela grejen, märkte inte ens när prästen döpte honom! Tungan ute Vi hade en verkligen jättebra präst som va en ung tjej, hon kan inte varit över 30år, hon var så himla trevlig och bra på alla sätt och vis och hon sjöng jättefint också!

Vi fick ca ett halvt ton fikabröd kvar men nu har man ju frysen full så man slipper baka på hela sommaren! Solig

Det blev verkligen en dag att minnas!

• Pigelinen
    Vinterknoppen skrev 2011-07-03 07:25:56 följande:
    Det verkar lite som om denna tråd stannat av men jag skriver en rad iaf eftersom jag hängt med ett tag här.
    Igår hade vi dopet för våran lilla prins och allt flöt smidigt. Det var jättefint i kyrkan,folk grät till och med! 
    Jag är så himla förkyld med världens hosta så självklart fick jag en hostatack i kyrkan...prästen tog en pause och hämtade vatten åt mig så jag skulle få det lite lättare..det var väldigt snällt men ååå så pinsamt...men men jag skäms inte inför min familj och vänner men ändå, hade ju önskat jag inte hostat så! Lillprinsen tyckte det vart lite tröttsamt för han hade ju fått mat alldeles innan så han sov sig igenom hela grejen, märkte inte ens när prästen döpte honom! Tungan ute Vi hade en verkligen jättebra präst som va en ung tjej, hon kan inte varit över 30år, hon var så himla trevlig och bra på alla sätt och vis och hon sjöng jättefint också!

Vi fick ca ett halvt ton fikabröd kvar men nu har man ju frysen full så man slipper baka på hela sommaren! Solig

Det blev verkligen en dag att minnas!
    ja det blev nog lite så... många som var inne innan dopen men ajg läser och kommenterar fortfarande då jag älskar att planera och fixa ;)

Under Julias dop så lekte vår stora dotter och en annan tjej jaga... ju mer vi förskökte säga till dem ju våldsammare blev det... men vår präst var också jättebra och vid själva dopet så bad han alla barn komma fram och vara med så det gjorde de och de tyckte att det var jättespännande. Och då lugnade sig våra tjejer lite ;) Inte som vi hade planerat men charmigt ändå ;)

Nu har tackkorten kommit så jag har bara att köpa frimärken och posta men jar inte kommit ihåg det... får se om jag kan göra det i veckan.
  • gaby84

och nu hoppar jag också in här, vi ska ha namngivning för vår lille Emilian i augusti..

vi ska ha det hemma hos mormor i trädgården, 35pers ungefär..

tänkte ha olika sorters pajjer, goda sallader och dressingar + tårta och kaffe..

sitter med innehållet till cermonin nu, vi ska utföra den själva.
    vi ska ha 2 vänner som sjunger/spelar.

sitter och planerar smådetaljer också, fina bordsplaceringar? extra
    roliga och minnesvärda inslag i cermonin osv!

hmm hur går det för er? 

Svar på tråden Vi som planerar dop/namngivningscermoni!!! Här samlas vi!