• Anonym (Ledsen)

Avsky för sex

Hej!

Jag undrar varför min sexlust försvann. Jag började känna mig äcklad och känna avsky för sex.
    Kan det bli så av att man har fått barn?
    Eller är det troligare att det beror på att min sambo inte lät mig få mer än 1 vecka utan sex efter förlossning (kejsarsnitt )
    Vi försökte efter 1 vecka och jag fick ont trots att det blivit snitt. Jag sa till honom att det inte går för det gjorde för ont, men han försökte och försökte tills mina tårar kom. Då blev han förbannad och sa att det var förnedrande för honom, och sen gick han bara därifrån.

Smärtan avtog efter några veckor, men jag kände mig ömtålig på något sätt inuti.
    Jag ställde upp på sex för husfridens skull i 1,5 år. Jag kände mig så äcklad och ledsen under tiden. Det hände flera ggr att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka, och då slutade det med att han blev förbannad.
    Är det troligt att det är därför jag började äcklas av sex.
    Min sambo trodde att min sexlust försvann pga att jag hade förlossningsskräck både innan och under graviditeten.
    Jag började hata sex. Mådde dåligt av bara tanken.
    Ska också tillägga att han utsatte mig för psykisk misshandel och att jag har lämnat honom. Men frågorna finns kvar.

Tack på förhand. Mvh Ledsen

• Svar på tråden Avsky för sex
  • sexologen

Hej!

Att ställa upp på sex för husfridens skull är aldrig bra. Det kan leda till som du beskriver att känslan för sex går från lust till olust. Att gå emot sin kropp och sin egen känsla är alltid fel och jag beklagar att du haft det så i 1,5 år , men applåderar dig att du tog dig ur det destruktiva förhållande du levde i.

På din beskrivning av din situation du hade med din fd sambo tror jag att hans sätt att vara mot dig klart bidrog till dina negativa känslor kring sex.

Graviditet och förlossning bidrar också ibland till minskad lust, när kvinnor får barn går östrogenet ner och kroppen försätts i ett slags klimakterium, vilket kan leda till minskad lust och sköra slemhinnor som i sin tur kan bidra till att det kan kännas obehagligt och rent av göra ont vid samlag den närmsta tiden efter en förlossning.

Du blev snittad och det är ett stort ingrepp som bör respekteras. Då man blivit föräldrar bör alla partners ta stor hänsyn till hur deras kvinna mår och vara lyhörda för när det kan vara dags för henne att vara sexuell igen. Det råd MVC ger är att vänta så länge kvinnan har avslag och rekommendationen är att vänta sex till åtta veckor med sex efter en förlossning oavsett typ. Det är visserligen paret som själva bestämmer när de vill ha sex igen efter en förlossning och vill båda tidigare eller senare så är det självklart ok.

På din beskrivning låter det som att du inte alls var redo för sex då din man var det och det var helt fel av honom att tvinga sig på dig. Ditt beslut att lämna honom visar på din styrka och på att du förstår att det sätt han behandlat dig på är fel.

Hur mår du idag?
    Hur känner du nu inför tanken på sex?

Ta hand om dig!

Hälsningar
    Sara

• Anonym (Ledsen)

Hej Sara!

Tack för ditt svar.

Idag mår jag bättre. Det har gått 1 år sedan jag lämnade honom. Men jag tänker dagligen på saker han sagt och gjort mot mig. Då känns det som knivar i själen.
    Jag undrar varje dag Varför???  Varför behandlade han mig så illa om han inte ville förlora mig??

Men sexlusten lyser med sin frånvaro.
    Känner ingen längtan efter det.

kanske kommer den tillbaka när man träffar en fin man som har respekt för kvinnor.
    Någon som behandlar en väl.

Mvh " ledsen"

• sexologen

Hej! Vad skönt att höra att du idag mår bättre:) Försök vända dina tankar om varför han gjode som han gjorde till att du faktiskt slipper det nu. Tänk på att hur han var mot dig handlar mer om honom och hans problem än om dig. Tänk att du har ett val att inte behöva må dåligt i en relation och du tog det valet vilket visar på din stora styrka. Klappa dig själv på axeln och ta god hand om dig själv, det är du värd. Gör saker du tycker om att göra och snart kommer lusten till livet och njutningen tillbaka, vänta inte in en annan man utan försök hitta lusten i ditt liv först på egen hand. Se din styrka och livets ljuspunkter. Ta hand om dig! Hälsningar Sara

• Anonym (Ledsen)

Tack Sara

Ja jag är glad att jag gick ifån honom. Känns som en befrielse.
    Och jag har absolut ingen brådska med att träffa en ny.
    Nu ska jag precis som du säger ordna upp mitt liv och låta såren läka.
    Behöver vara ensam, utan en man nu.

Kram o tack

Svar på tråden Avsky för sex