• johmal

Har precis börjat med Primolut-Nor och fått tag på Pergo, nu köööör vi, följ med !!

Hej !

Här är jag 27-åring som har två barn med mitt ex och planerar fler med min nya sambo.

Har fått diagnosen PCO och inser vilken tur jag haft som har två barn på 4 och 5 år.
    Har alltid haft oregelbunden mens och sammanlagt haft den 4 gånger om året ungefär.

Min resa hittills:

7 jan 2011 - Får diagnosen PCO
    15 feb 2011 - Fick Primolut-Nor och Pergotime utskrivet. Tyvärr slut på apoteken.
    22 feb 2011- Får tag i Pergotime och kan nu börja äta Primolut i tio dagar.

Skriv gärna in DIN resa så följs vi åt !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 19:48
    Gamla som nya, kopiera och uppdatera BIM-listan, kul att kunna följa alla på det viset ! :)

BIM=Beräknad Icke Mens. Alltså den dagen du ska ha mens men förhoppningsvis är gravid. BIM+1 Är dagen efter Beräknad Icke Mens osv...
  • Svar på tråden Har precis börjat med Primolut-Nor och fått tag på Pergo, nu köööör vi, följ med !!
  • hjärtat75

Alyssa.. Jag var i samma situation för ca ett år sedan. Min läkare sa då att jag inte svarade på Pergotime, då hade jag fått dubbel dos. Så nu får jag sprutor ist, Äggblåsorna växer i bra takt med min slemhinna. Jag har väldigt långa cykler.

Sitter här och väntar på att kärringen ska komma igång efter mf.. Tänk att man sitter här och väntar på en blödning man egentligen inte vill ha..

• soffan88

Hjärtat 75 Ursh stackare! Hoppas att blödningen kommer snart så du kan komma igång. Jag väntar oxå på min förbannade mens! Fick idag veta att en närstående familjemedlem är gravid o ärligt talat så är jag så arg ledsen för att hon är det! För dom vill inte ha ett till barn men ändå kan du inte skydda sig :( Ursh o fy! Förlåt vara bara tvungen att skriva av mig.

• johmal

Hej !

Hur går det för er ?

Från att knappt ha mens så har jag nu haft min mens från 27 nov och den fortsätter än.. Vad tycker ni, ska jag bara vänta ut den eller ska jag ringa och kolla ? Jag mår inte kroppsligt dåligt annars utav det. 

Annars så har jag varit med i viktväktarna i 7 veckor nu, har gått ner 3,2 kg och ska väga mig igen på onsdag, är riktigt peppad att gå ner nu, behöver gå ner 10 kg till (till 86) innan jag får komma tillbaka och börja med pergo igen..  
    Jag längtar så mycket ! 

Kram på er allihop !

• soffan88

Vi var på ultraljud den 27 som visade att jag troligtvis inte får ngn äl denna månad. Tog ett blodprov den 4. Vi ska tillbaka dit den 20 jan. Johmal : jag tycker du ska kontakta dom, du har haft mens ganska länge. Ring vårdguiden o fråga om råd.

• hjärtat75

Hej hej.. Här är väl allt väl.. Johmal.. kan du inte du inte dela med dig lite ;) jag har fortfarande inte fått min mens från mf.. 20 nov.. nog för att jag har långa cykler men det här börjar bli löjligt lång. Säkert baraför att mitt högkostnadskydd i både läkarebesök och läkemedel nu går ut siste januari.. men men. Vi får se hur det blir. Har inte bestämt mig färdigt än. Men det lutar åt att låta kroppen få bestämma. Så det kanske inte blir någon tredje knodd här. Förövrigt har jag oxå kört igång med att försöka tappa några kilo.. MEN jag har försnillat vågen.. (nu är väl inte jag en vanlig slarver, utan vi håller på att renovera två rum samtidigt och då har den kommit bort i hanteringen. Men vad gör väl det. Jag kommer kanske bli glad den dagen den väljer att dyka upp.. ;)

• johmal

Jag fick tid den 30 jan på gyn. Men jag fick åka på vårdcentralen och ta blodvärde, vilket låg på 122-132.. Lågt, men okej. Jag ska äta lite mer järn-produkter bara.

Visst kan jag dela med mig;) , jag har ju fortfarande mens... Suck...

Vet inte om jag väger mer av att ha mens, men nu har jag gått ner från 99,2 till 95,4, så det går sakta men säkert åt rätt håll. Tänkte om jag kör hårt ny innan den 30:onde kanske de kan sätta igång med pergo igen.

Annsofie: Fått ägglossning?
    Hjärtat: mens kommit igång nu?

• soffan88

Hej Ann-Sofie22 här har bytt nick. Nopp ingen äl. Idag var vi även hos läkaren för att få våran utredning klar! Jag har inget mer fel än pco-s. Trodde jag hade pco :s Aja struntsamma. Killens spermier var lite slöa så det blir nytt test för honom men nu står vi i kö för ivf så om 3 månader kan vi ringa o prata om vårdgarantin.
    Johmal har din mens sluta? 

• johmal

Okej, soffan nu då! :) hur tycker du att det känns att hoppa in i ivf-svängen då?

min mens försvann i 2 i torsdags och kom igen på lördagen.. Fattar inte vad det har blivit för rubbning nu... Jag koncentrerar mig på att gå ner i vikt så att de beslutar sig för att hjälpa mig nu den 30onde när jag ska dit...

• soffan88

Jag vet inte riktigt! Jobbigt samtidigt som det ska bli spännande! Nu ska jag köra på med vikten så dom inte kan säga ngt om det! Killen mår lite dåligt över beskedet. Vi har en närastående som är gravid och det är ganska jobbigt med tanke på att hon var klar med barn osv. Haha vad jag skriver osammanhängande. Men detta kommer blir bra, det som jag är mest orolig för är äggplock om det blir aktuellt. Ska även googla lite om pcos eftersom det tydligen var det jag hade. Trodde jag hade pco. Hur går det för er andra?

• hjärtat75

Hej.. här går det inget vidare.. mensen har inte kommit igång ännu :( jag vacklar nu om nr tre.. tycker jag börjar bli gammal nu. ;) får se, kan ju tänka på det en stund till iaf. Men jag är rädd för att om vi nu inte ska ha en till.. undra om jag kommer ångra det senare i livet? Kram på er.

• soffan88

Hur gammal är du? Om er längtan är stor tycker jag ni ska försöka igen! Kan du inte be om provera? För att då igång mensen?

• johmal

Hej.. Igår var jag på gyn och pratade om min eviga mens som nu hållit i sig sen 27 nov, hade jättemycket hopp om att få börja med pergo igen, men efter gynundersökningen och prover så bestämmer hon sig för att jag ska äta p-piller i 3 månader för att få kroppen på rätt köl igen.. Jag började gråta! Det kändes så oerhört tungt.. Känns som att gå 10 steg bakåt, preventivmedel när man inte vill annat än att bli gravid liksom.. Klart jag förstår att hon vill mitt bästa, men mellan behndlingarna så lever jag ju på hoppet om att det faktiskt skulle kunna hända utan pergo.. Å 3 månader känns så länge...

• hjärtat75

Hej, nu äntligen kom mensen.. tog "bara" tre månader. Kom i måndagskväll, ökade kraftigt till tisdag minskade på onsdagen och försvann nästan helt i torsdags.. mycket märkligt.. när jag haft lång tid mellan mensen har jag alltid haft rikliga och ca 10-15 dagar.. jag och min man har pratat lite. Jag blir 37 senare i år.. (vet inte lastgammal ;) vi ska göra en paus nu. Av en viktig anledning. det kommer komma ett varsel på jobbet, vet inte riktigt hur stort än. Men risken finns att jag blir arbetslös.. känns lite tokigt att bli arbetslös och vara gravid.. samtidigt passar det bra med paus så kroppen får hitta tillbaka till sina vanliga rutiner igen. Jag ska försöka köra på vad jag orkar med viktminskningen igen. Och ska faktiskt försöka ta hjälp av Familjeliv.. behöver ha tips och massor av råd när det gäller LCHF.. det funkade jättebra sist jag körde.. men fick idetorka så det bblev mer lr mindre krångligt till slut. Ska lägga upp en tråd och se vad jag får för gensvar.. kan ju bli en gnälltråd och det vill jag ju inte. Kämpa på nu. Jag kommer inte att lämna tråden utan kommer följa er :)

• soffan88

Idag har vi ståt i kö i 1 månad till ivf. Just nu väntar vi på bekräftelsen på att dom fått våran remiss. På jobbet idag fick jag nästan försvar mitt val att skaffa barn och idiote sa är det säkert att det är fel på dig och att det inte bara sitter i huvudet. Hmm ja jag är ganska säker eftersom jag sett både på ul och på prover att jag har fel. Sen sa hon en del saker son gjorde mig väldig ledsen och sårade mog. Vissa människor förstår verkligen inte vad man går igenom och kan säga dom mest sårande och klumpig sakerna :(

• johmal

Glad gubbe på ÄL-Stickan för första gången sen vi startade med pergo i feb 2011, känns grymt bra! Tagit ovitrelle-spruta idag vid 12.00.

• johmal

Hej.. Tänker mycket på er, hur går det? Jag är i v 24 och är väldigt glad för det. Men jag glömmer inte bort hur man har det när det inte fungerar.. Stora kramar!!

Svar på tråden Har precis börjat med Primolut-Nor och fått tag på Pergo, nu köööör vi, följ med !!